L’EMD tramita el projecte de l’aparcament de Can Cadena entre dubtes sobre la gestió

Imatge: Projecte de l'EMD

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

El darrer Ple de l’any a l’EMD de Valldoreix va aprovar inicialment el projecte d’aparcament de Can Cadena, amb una superfície total de 6.222,66 metres quadrats i la previsió de crear 170 places d’aparcament. Sumades a les ja existents a l’estació i el carrer el Bruc, l’entorn de l’estació de Valldoreix arribaria a 455 places, aproximant-se a les 500 previstes al Pla de Mobilitat de Sant Cugat. Amb l’aprovació inicial es va obrir un període d’exposició pública de 40 dies en què es podran presentar al·legacions.

El Ple es va comprometre a demanar els informes necessaris de la Generalitat, els Túnels de Barcelona i Cadí i del Consorci del Parc Natural de Collserola, indispensables per tramitar el projecte. A més, el projecte afecta al quiosc de venda de flors de la rotonda de Can Cadena, que serà enderrocat però sense cap indemnització perquè el contracte d’arrendament ja ha finalitzat. En canvi, es respecta la servitud de les línies d’alta tensió existents i modifica el traçat del cablejat dels serveis d’electricitat i telecomunicacions de la base de telefonia mòbil a càrrec de Totem Towerco Spain SLU, a qui Orange Espagne SAU va subrogar la base de telefonia.

De les 170 places, 132 estaran ubicades a la plataforma que tindrà accés des de la rambla Mossèn Jacint Verdaguer i 36 des de la carretera de la Floresta, sis de les quals seran de càrrega elèctrica. Es preveuen també sis places per a persones amb mobilitat reduïda repartides entre les dues plataformes i 34 places per a bicicletes. Tenint en compte els moviments de terres, les afectacions als serveis, la resta d’obra i els acabats de jardineria, es preveu un pressupost total de 773.736,27 euros (amb IVA).

Dubtes sobre el model de gestió

Des que el govern de Valldoreix va anunciar la seva intenció de comprar el terreny –mesura que va ser possible arran d’una modificació pressupostària al desembre de 2016 amb un cost de 374.285,31 euros–, el debat sobre com es gestionarà l’espai ha estat sobre la taula. La compra era de terrenys de 9.840 metres quadrats, només una part dels quals es poden fer servir per construir l’aparcament. Posteriorment, al 2018, es va adjudicar la reordenació de les instal·lacions tècniques i elèctriques de l’espai a l’empresa Eiffage Energia per 73.800 euros (sense IVA), després que el primer concurs quedés desert.

La sotspresidenta Susana Herrada defensa que el veïnat de Valldoreix tindrà ús preferent amb una tarifa específica, similar al model d’àrea verda però optant per un altre color –ha proposat el morat–. L’EMD va signar un conveni amb l’Ajuntament que, a ulls de l’oposició, no resol l’ús preferent per als valldoreixencs per incorporar aquest redactat: “Aquest aparcament d’intercanvi serà un servei que beneficiarà a tot el municipi de Sant Cugat del Vallès, i per tant superarà l’àmbit de Valldoreix, ja que es tracta d’un aparcament públic necessari segons el Pla de Mobilitat de Sant Cugat del Vallèsˮ. Per a Herrada, però, aquest redactat no impedia un preu específic per als residents a la vila.

Al darrer Ple de l’EMD Herrada va anunciar que el conveni amb l’Ajuntament s’ha deixat sense efecte arran de l’oposició de la secretaria municipal per la repartició competencial. Tot i això, la sotspresidenta defensa que la millor gestió de l’aparcament regulat fos a càrrec de Promusa. Però la invalidesa del conveni genera dubtes a l’oposició. Lluc Cahís (ERC-MES) i Ferran Margineda (CUP-PC) van dir que primer cal prioritzar el projecte tot i això tenen l’interrogant sobre la gestió i sobre si l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) demanarà un model de park & ride.

Susanna Casta (PSC) va ser la més crítica al darrer Ple tot indicant que hores d’ara no hi ha acord sobre la gestió i, en conseqüència, demanant al govern valldoreixenc a fer una proposta a l’Ajuntament. El vocal de Ciutadans, José Miguel García, coincidint amb la resta de l’oposició, també va plantejar l’interrogant sobre com s’encaixarà l’aparcament amb la resta de projectes de mobilitat a l’entorn de Can Cadena amb què es preveu crear una xarxa de carrils bici que enllaci l’estació amb la Floresta, el tram comercial reurbanitzat de la rambla Mossèn Jacint Verdaguer i el passeig Olabarria.

Notícies relacionades