Publicitat

Les pantalles i l'escola

Sort que aquest temps de confinament hem disposat de la tecnologia de les pantalles. En la informació, en la relació familiar, en el treball no presencial, en el comerç i en infinitat d'aspectes. I en l'escola, que Déu n'hi do, la feina que han fet els mestres!

Algun “il·luminat del futur” ens dirà que ja no cal sortir de casa per aprendre. I això, tractant-se de parvulari, primària i secundària, és completament fals. Obvia la part més important de l'aprenentatge: el factor humà. Les nenes, els nens, les noies i els nois aprenen més del contacte amb els altres que de tots els mestres i currículums que ens podem imaginar. A més de l'aspecte afectiu i emocional.

Quan es van incorporar els ordinadors a l'escola, ja van haver veus que auguraven la desaparició dels mestres. Doncs bé, els ordinadors van ser incorporats com una eina més, però vam seguir sortint a la muntanya a descobrir plantes, pedres i animals.

La catedràtica de tecnologia educativa de la Universitat Rovira i Virgili, Mercè Gisbert, parlant del tema ens diu: “Hi ha competències transversals que tenen més a veure amb la part emocional, la part comunicativa i la part de gestió de la mateixa vida”. Això, en les edats en què comprèn  escoles i instituts, adquireix una importància cabdal.

La quitxalla i els adolescents s'han de veure, tocar, conversar i compartir. La relació emotiu i afectiva que s'estableix entre companys i mestres no les aportarà cap pantalla ni tecnologia. És tan important -i en certa manera complementària- com la que s'institueix en el nucli familiar o comunitat en què viu.

Altra cosa és que un adult, a més de la seva activitat quotidiana o laboral, decideixi estudiar en línia. La Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que va ser la primera i ara ha fet vint-i-cinc anys, és un bon exemple

Tots fem aprenentatge en línia. Molt més del que imaginem. Lluís Pastor, director del Centre d'Innovació en l'Aprenentatge de  la UOC, comenta: “Si jo no tinc ni idea de fer una truita de patates i busco a internet un tutorial que m'ho expliqui, també estic fent un aprenentatge en línia”.

Per tant, la tecnologia és una bona eina, però deixem que la mainada es relacioni entre ella i els mestres, que adquiriran uns valors que les pantalles no els donaran.

Rafa Usero, Mestre jubilat i actor. 

Notícies relacionades