Audiències públiques retransmeses i amb acta, les claus del nou Reglament de Participació

Fotos: Jordi Pascual i Xavier Boix

El Ple de febrer ha aprovat inicialment el nou Reglament de Participació Ciutadana. Després que el mes anterior s’aprovés el Reglament Orgànic Municipal (ROM), el consistori ja ha actualitzat els dos principals documents que regeixen el seu funcionament intern i de cara a la ciutadania. Una de les principals novetats és que l’Audiència pública que acompanya el Ple municipal serà retransmesa en directe per la web de l’Ajuntament i, a més, tindrà la seva pròpia acta adjunta a l’ordre del dia.

Pel que fa al funcionament d’aquest òrgan de participació, es manté el torn de pregunta de dos minuts tot i que ajustable en funció de la temàtica i la resposta de l’alcaldessa o de qualsevol regidor del govern així com dels membres de l’oposició que hagin estat interpel·lats. Es canvia el termini de presentació de preguntes a l’Oficina d’Atenció Ciutadana d’una setmana a dos dies d'antelació. Es manté la capacitat d’entitats de demanar amb antelació la intervenció dins del Ple sense sobrepassar els cinc minuts d’exposició.

Així mateix, tal com porta aplicant-se des que es va avançar l’inici de la sessió plenària a les quatre de la tarda, ja no començarà mitja hora abans del Ple sinó que es determinarà a principi de cada mandat, actualment és a les vuit del vespre.

Un 5% de ciutadans poden demanar una consulta popular

Fins ara tots els ciutadans majors de 18 anys podien ser consultats i demanar la celebració d’una consulta popular amb la recollida de signatures. Amb el nou redactat l’edat es rebaixa a 16 i es canvia el percentatge de signatures que s’han de recollir perquè se celebri la consulta demanada per la ciutadania. Abans era d’un 10% i amb el nou reglament és d’un 5%. A més, un barri també pot demanar una consulta considerant aquest 5% dels majors de 16 sobre la seva població. És una de les qüestions posades en dubte en el Ple i que segurament apareixerà com a al·legació ja que un 5% a Les Planes representa més o menys 50 persones mentre al Centre-Est en són prop de 1.000.

Tot i així, es manté la limitació temàtica als afers de competència municipal i sense poder preguntar-se sobre matèria tributària. Tal com ja ha fet el Consell de Barri de La Floresta en els diners de lliure disposició de l’any passat, els consells de districte tenen la capacitat d’impulsar consultes al seu àmbit. No es fixa un mínim de participació ni en els processos promoguts per la ciutadania ni pel govern.

Es redefineixen els Consells de Barri

Els consells territorials mantenen la presidència en mans d’un càrrec electe del govern o l’oposició i el sotspresident serà escollit pel president i, si no hi ha consens, ratificat pel Consell. El canvi més substancial respecte al reglament anterior es troba en el redactat de les funcions d’aquests amb fins a 18 punts, entre ells, la informació al veïnat, fer propostes a l’Ajuntament, demanar audiències públiques de barri, proposar inversions, fomentar la coordinació d’entitats i el veïnat amb el consistori, plantejar queixes, fer comissions de treball, supervisar el funcionament del centre cívic, posicionar-se en els temes territorials i fomentar la participació i fer pressupostos participatius.

Ara per ara es mantenen els consells existents amb les seves respectives seus. Si bé, les seus es poden modificar quan es consideri oportú. Així mateix, tal com ja es fa als Consells, es fixa un calendari de reunions un cop l’any amb formes de comunicació digital i analògica. També es blinden els diners de lliure disposició indicant que els pressupostos de la ciutat han de mantenir una partida anual, tot i que no n’indica la quantia.

Els pressupostos participatius i els estudis d’opinió

El Reglament de Participació Ciutadana inclou una referència als pressupostos participatius que l’any passat es van celebrar per primer cop a la ciutat. Es determina que els ciutadans han de decidir com invertir una part del pressupost municipal tot i que no es fixa la quantitat, que es fixarà a principi de cada mandat per l’equip de govern. El Consell de Ciutat, tal com ja ha sigut en la primera edició, és l’òrgan encarregat de conduir el procés.

També s’inclou la figura dels estudis d’opinió com a sondejos que l’Ajuntament pot fer a la ciutadania per conèixer la seva opinió sobre algun tema rellevant. Així mateix, es recull la capacitat de fer enquestes d’opinió sobre serveis municipals. El govern, però, haurà d’informar prèviament la resta de grups municipals així com dels resultats que també haurà de publicar als mitjans de comunicació que depenen del consistori.

Notícies relacionades