Els espanyols, entre els consumidors menys intel·ligents en les seves compres

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Amb aquest títol es va publicar a mitjans de juliol un estudi de la plataforma online BravoDescuento, que analitza els països que millor gestionen les seves compres, tenint en compte els seus estalvis i hàbits de despesa.

En una classificació dels 25 països de l’OCDE, Espanya se situa al lloc 19, només davant de Regne Unit, Nova Zelanda, Portugal, Letònia, Lituània i Polònia. La classificació es basa en cinc factors: estalvi familiar, deute de les llars, consideració de les compres, despesa general en relació al cost de la vida i despesa en alimentació en relació amb el seu cost. El país amb un millor índex de consumidor intel·ligent és França, seguit d’Irlanda, Alemanya, Estats Units, Noruega, Bèlgica, Colòmbia, Àustria, Holanda, Rússia i Hongria.

Els compradors espanyols se situen als últims llocs de la classificació pels seus hàbits de despesa en alimentació en relació al seu cost, amb Finlàndia, Itàlia, Nova Zelanda, Lituània i Portugal. Per tant, no està de més recordar algunes estratègies que apliquen els supermercats per tal de millorar els seus beneficis, mentre el consumidor pot creure que fa bona compra; aquí en teniu algunes:

1.- En les promocions tipus “Segona unitat al 50 ó 70%”: Pugen el preu base de sortida, amb la qual cosa la rebaixa real queda reduïda, així que hem de recordar el preu habitual per no deixar-nos seduir per una rebaixa que no ho és tant o de vegades es ínfima o nul·la.

2.- Fan promocions amb un descompte (20%, 30%, etc.), però el descompte es un val per properes compres, cosa que dilueix el descompte real, ja que el val té dates concretes per a la seva aplicació, normalment quan les promocions són poquetes o nul·les per tal de minimitzar el descompte final. Al meu entendre, són de les promocions menys interessants per al consumidor, resultant en certa manera enganyoses i poc transparents.

3.- Pugen els preus de tota una família de productes (olis, cerveses, formatges, etc.) perquè no es notin tant algunes pujades de preus: D’aquesta forma el comprador encara que compari preus no capta bé que l’hi han pujat i compra com sempre; també ho aprofiten per liquidar estocs o promocionar la seva marca blanca, posant aquests productes més barats o els de marca de fabricants més cars.

4.- Situen els articles que els donen més marge en llocs on passen més clients: Capçaleres del passadís central, a la sortida de les caixes de pagament, etc.; hem d´anar sempre al lineal de productes per triar el que ens resulti més convenient, de vegades tindrem sorpreses agradables i/o descobrirem productes interessants.

5.- Apliquen marges comercials més petits a les seves marques blanques que a les marques de fabricants: De forma que ens decidim per les primeres i més endavant retiren les marques de fabricants de les prestatgeries ja que han reduït molt la seva venda per la tàctica anterior. Hem de conèixer, a més de la bona relació qualitat-preu que busquem en cada producte, el volum net que conté l´envàs.

6.- A la marca blanca, baixen la qualitat del producte per millorar el seu marge: Així ens trobem que el producte exteriorment no canvia, però la qualitat ha minvat i és ara més baixa que l’anterior, amb la qual cosa milloren els seus beneficis, encara que no hi hagi canvis externs que ho delatin, ni hagin pujat el preu. Un exemple: el producte passa de qualitat Extra a Primera o de Primera a Segona.

7.- Copien el tipus d´envàs, etiquetes, colors, etc. de la marca líder en un producte per “col·locar-nos” la seva marca blanca: Estratègia que ja ha rebut algunes sentències condemnatòries en el passat, però que segueixen aplicant alguns, encara que de forma no tan descarada.

Ens resta per conèixer les estratègies de venda que apliquen els fabricants, però aquest punt mereix un altre article, del què podrem treure noves conclusions per així comprar millor i més intel·ligentment.

Josep López, assesor d’empreses i membre de la Plataforma de Pensionistes de Sant Cugat

Notícies relacionades