Publicitat

Panorama mediàtic I

El diari La Vanguardia es feia ressò, en la seva edició del passat 13 de novembre, de la multa de 77 milions d’euros que la Comissió Nacional de los Mercados y la Competencia, CNMC, va imposar a Mediaset i Atresmedia per vulnerar la lliure competència. Les dues empreses, que dominen el 84% del mercat publicitari espanyol, estan acusades de vulnerar amb les seves pràctiques la lliure competència i perjudicar els petits operadors.

Però sabem exactament qui hi ha darrere d’aquests dos grups? Ens proposem revisar l’evolució dels mitjans de comunicació espanyols, en quatre entregues, des de la transició fins als nostres dies per entendre com hem arribat a l’actual panorama mediàtic espanyol.

De la transició a les primeres televisions privades

Als anys setanta, a Espanya només hi havia la cadena de premsa del movimiento —mitjans controlats pel govern feixista— , alguns grups privats com l’ABC, La Vanguardia — controlats per la censura— i l’Editorial Católica que distribuïa el diari Ya. El mercat de la premsa espanyola havia evolucionat de manera molt desigual a la premsa europea; els mitjans estaven dirigits i pensats per les elits i el país tenia un baix índex de lectura.

Després de la mort del dictador el 1975, el panorama mediàtic entra en una dècada de profundes transformacions. La premsa del règim desapareix, com el Ya, o es reinventa, com l’ABC. El 1976 es funda el diari El País que molt aviat es converteix en el diari número u en vendes arribant a tirades de 400.000 exemplars diaris. Encara molt poc en comparació a diaris com el francès Le Monde o l’italià Il Corriere della Sera. Al Grup Godó —La Vanguardia—, va afectar molt poc la irrupció d’El País.

Als anys noranta, els grups de comunicació més importants eren:

Prisa: 344 m d’euros d'ingressos amb 2.046 treballadors. El País, Cinco Días, SER, Canal Plus, Santillana.

Grupo ZETA: 260 m d’euros d’ingressos amb 1.520 treballadors. El Periódico, La Voz, La Gaceta de los negocios, Interviú.

Grupo Correo: 211 m d’euros d’ingressos amb 1.632 treballadors. Marca, Expansión, Antena3 Ràdio, Diario Vasco, Ideal, Hoy.

Els grans grups es van expandir invertint sobretot en premsa, gràcies als diners de la publicitat, i els diaris tenen molta influència política. Aquesta edat daurada del periodisme no significava que el periodisme era millor, sinó que hi havia més diners.

L’obertura del mercat televisiu a operadors privats a partir de principis dels anys noranta va canviar radicalment el panorama.

@rogervalsells, santcugatenc frustrat

Notícies relacionades