Internet al rescat de la cultura

Museus, cinemes, teatres i editorials busquen fórmules imaginatives per sobreviure al confinament pel coronavirus.

L’ajornament d’una data tan significativa com el dia del llibre i la rosa de Sant Jordi és només un altre dels milers d’actes culturals afectats per la pandèmia mundial del COVID19. La hiperconnectivitat de la societat del segle XXI està afavorint la propagació del virus però, al mateix temps, ofereix eines per a fer més suportable l’aturada de l’activitat quotidiana a tot el món. El sector cultural busca fórmules imaginatives per sobreviure al confinament pel coronavirus i paliar d’alguna manera els 960 milions de pèrdues des de que va començar la crisi.

L’obligat confinament de la població està provocant, de moment, un augment del consum de videojocs en línia mentre la indústria augura una pèrdua “temporal” de 4.000 llocs de treball. La connectivitat per internet s’està revelant com una vàlvula d’escapament imprescindible per a suportar el confinament. Plataformes com Amazon havien anunciat l’accés gratuït als seus continguts a les zones més afectades d’Itàlia, però, segons una notícia publicada al Corriere de la Sera de l’11 de març, es van tirar enrere.

Més a prop de casa nostra, TV3 preveu problemes greus de programació en els pròxims mesos per l'aturada de rodatges pel coronavirus. Gran part del personal de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, CCMA, està treballant en règim de reserva per evitar baixes massives.

El món de la música clàssica va ser dels primers a oferir els seus continguts en obert: OperaWire, de la New York Metropolitan Opera, Digitalconcerthall de la  Filarmónica de Berlín o ElLiceuacasa del Gran Teatre del Liceu de Barcelona, són només tres exemples d’aquesta tendència.

El Cuarentena Festival, definit com un festival de “música en streaming en temps difícils”, és una iniciativa promoguda per Betacam i Dani Cantó. Artistes com Pavla, Cariño, Estrella Fugaz o Marcelo Criminal estan actuant entre els dies 16 i 27 de març, des del seu espai de creació, en directe per a tot el món. El compte d’Instagram del festival ja compta amb més de 17.000 seguidors. Que la música no pari!

Museus de tot el món també tracten d’adaptar-se a aquest tsunami de conseqüències encara imprevisibles. Google Art & Culture van ser els pioners quan, l’any 2011, van començar a fotografiar obres d’art de disset museus de tot el món com el Tate Britain de Londres, el Museu Metropolità d’Art de Nova York, MET,  i la Galería Uffizi de Florencia. Avui en día, Google Art & Culture és un portal cultural amb una oferta abassegadora només a l’abast d’un gegant com Google.

Tornem a casa i ens fixem en la iniciativa ‘Diari de confinament’ del Museu d'Art Contemporani de Barcelona, MACBA. Es tracta d’una sèrie publicacions diàries al seu web, xarxes socials i apps on artistes de tota mena expliquen com estan vivint el confinament. El dilluns 16, per exemple, van publicar un post amb fotografies de Peter Friedl documentant com juguen els nens a diferents indrets de tot el món. El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, CCCB, fa temps que ofereix part dels seus continguts en línia i, en aquest sentit, el canal CCBDebats és el més escaient per suportar millor aquestes setmanes de confinament.

Amb el hashtag #museuacasa trobem altres iniciatives d’entitats més modestes com el Museu de Mataró, el Museu de la Mediterrània o el Museu de la vida rural de l’Espluga de Francolí. 

Pràcticament totes les sales de cinema Catalunya han hagut tancar, festivals com el de Málaga o el de BCN Film fest han estat ajornats i molts rodatges s’han cancel·lat però, per altra banda, sorgeixen iniciatives conjuntes com la de la Filmoteca Espanyola amb la Entidad de Gestión de Derechos de los Productores Audiovisuales, EGEDA, oferint tots els títols clàssics en línia de manera gratuita. 

El Teatre Romea de Barcelona, amb la col·laboració de TV3, posa a l’abast de tothom la gravació de les teatre-movies Adossats i el Fantasma de Canterville juntament amb les pel·lícules El nom i Res no tornarà a ser com abans, estrenades respectivament al Teatre Goya i a la Villarroel #teatreacasa.

El món de la literatura també s’ha vist sacsejat per la pandèmia encara que un bon llibre és el millor refugi per passar les hores i aprendre alguna cosa. Però, al final, el peix gran sempre es menja al petit i el consum de cinema i sèries per les grans plataformes s’ha disparat un 40%.

Roger Valsells, santcugatenc frustrat

Notícies relacionades