Feminisme és defensar la terra davant l’explotació! Diem NO a l’ampliació de l’aeroport

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Davant el candent conflicte que ha obert la possible ampliació de l'aeroport, les feministes (com no podia ser d’una altra manera), sabem que la resposta és clara. NO. NO a l’ampliació de l'aeroport.

Per què les feministes hem de ser en aquesta lluita?

1. Perquè les feministes defensem el nostre territori i lluitem per revertir l’emergència climàtica fruit del sistema capitalista

El capitalisme està destruint el planeta, i la Ricarda és un exemple més que posa de manifest la voracitat d’aquest sistema que arrasa el planeta i la seva diversitat sota la idea falsa de desenvolupament; però la realitat és que no té en compte res més que el benefici d’uns pocs. L’augment del turisme o del transport aeri són “solucions” a curt termini que només empitjoren la situació mediambiental i social, que ja condiciona actualment a milions de persones arreu del món. Moltes persones que viuen en els territoris més afectats s'han vist obligades a migrar degut a les conseqüències perverses en el clima (inundacions, sequeres, augment del nivell del mar…), i són sobretot les persones que viuen a les perifèries, als països del Sud, i en especial a les dones a qui genera un major impacte. L'ampliació de l'aeroport significa enfortir i perpetuar un sistema global capitalista que espolia, expulsa i empobreix.

El Delta és un ecosistema clau per a la sobirania alimentaria i la conservació de la biodiversitat. Una ampliació de l’aeroport posaria en risc els aqüífers que abasteixen d’aigua a l’àrea metropolitana. A més, ja en la construcció dels tres pàrquings de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat van esclafar més de 54.000 metres quadrats que haurien d’haver dibuixat un corredor biològic entre els espais naturals El Remolar-Filipines i Reguerons, fet que incomplia les mesures de protecció mediambiental a les que s’havien compromès amb la Comissió Europea el govern català i espanyol.

Per a l’ampliació de l’aeroport, l’objectiu d’AENA és incrementar la capacitat d’enlairaments i aterratges allargant la tercera pista, que suposaria la destrucció de 47 hectàrees. Territori que pertany a l'espai protegit de la Ricarda. Per no parlar de les emissions de CO2 que aquesta ampliació suposaria: “El 2019 l'aeroport de Barcelona - El Prat va arribar a la xifra rècord de 52 milions de passatgers i va generar 8,4 milions de tones de CO₂, més del doble de totes les emissions derivades del consum d'energia de la ciutat de Barcelona. Tenint en compte l'ampliació de capacitat prevista –de 55 a 70 milions de passatgers/any–, les emissions de CO2 podrien arribar a augmentar, com a mínim, un 33%, segons un informe recent de l'Agència de Desenvolupament Urbà de Barcelona. L'ampliació de l'aeroport és contrària als compromisos climàtics.” (dades extretes de la Directa)

Caldria recordar a gran part de la classe política que estem ja en plena emergència climàtica. La proposta d’ampliació deixa en evidència que la crisis climàtica no està a l’agenda política real ni és una prioritat ni per al Govern Espanyol ni per a la Generalitat, que es dobleguen davant dels interessos empresarials i la possibilitat d’augmentar (encara més!) el turisme massiu.

Des dels feminismes ens sentim interpel·lades perquè entenem que la Terra no s’ha d’utilitzar en benefici d’uns pocs, sinó que ha d’estar a l’abast de totes. Tot el que necessitem ho extraiem del medi natural en el que vivim, som ecodependents. La nostra vida depèn d’aquest equilibri que ens estem carregant, i és per això que no volem que es continuï explotant pel benefici d’uns pocs, sinó que entre totes puguem decidir com utilitzar els recursos per a fer que totes les vides siguin vivibles des del respecte i l’equilibri amb el nostre entorn.

2. Perquè les feministes estem en contra de fomentar un model de ciutat que ens exclou i precaritza

La proposta d’ampliació de l’aeroport pretén promoure un model de ciutat pels grans capitals immobiliaris i el turisme massiu -el 82% dels turistes de Barcelona arriben en avió. Els costos d’aquest model, que va créixer exponencialment a partir de l’ampliació anterior de l’aeroport, són dramàtics: expulsió residencial, augment de les desigualtats, precarització laboral, etc. Aquest és el model que la nova ampliació vol promoure. Un model que exclou i precaritza, i que va de la mà dels fons voltor, les constructores i bancs, i de l'accionariat privat d’AENA: recordem que el 49% pertany a fons d’inversió, entre ells un dels més grans a nivell mundial, BlackRock.

Aquesta inversió, per tant, és una proposta promoguda pels partits neoliberals i els poders empresarials. És per això que hem sortit el 19 de setembre al carrer, perquè sàpiguen que no poden jugar amb nosaltres, i que ens oposarem fins al final a qualsevol ampliació o mesura capitalista que ataqui la vida.

Ens han venut que un dels beneficis de l’ampliació és que “generarà nous llocs de treball”. És una realitat que estem en una crisis, també econòmica i laboral, i que la precarietat és el pa de cada dia per a moltes. Però volem llocs de treball que no s’hagin de crear destrossant el nostre territori i reforçant un sistema que, de per sí, genera desigualtat. En comptes de crear nous llocs de treball, apostem per redistribuir el que ja hi ha, de manera que totes puguem treballar. És hora de promoure canvis que ataquin la base del sistema, que el facin trontollar, posant al centra la vida de la classe treballadora.

En comptes d’ampliar els aeroports, invertim més en transport públic, per a no generar un model de ciutat i de país que xoca frontalment amb la preservació del planeta. El transport públic garanteix un millor accés a la mobilitat, un dret bàsic, i a la vegada no ataca la biodiversitat del planeta.

 

L’ampliació de l’aeroport és contrària a posar la vida al centre. No és una mesura per a què totes puguem viure millor, sinó que està pensada des del capital per al benefici d’uns pocs, tot i que tindrà grans efectes en la vida de totes nosaltres i també de l’ecosistema del delta.

Hi ha una llarga llista de ciutats on s’ha aconseguit aturar les ampliacions d’aeroports, com són París, Roma o Marsella. I Barcelona les seguirà, perquè és obvi que la lògica capitalista del creixement infinit és obsoleta. El planeta ha dit prou i hem d’escoltar. I recordar que aquesta lluita també és feminista.

Tot i que sembla que l’ampliació està en pausa, i per tant no sabem si es tirarà endavant, aquest és un cas més que exemplifica una lluita global: la del capitalisme en contra de la vida. I com a feministes, SEMPRE lluitarem per posar la vida al centre.

Hora Bruixa

Notícies relacionades