Publicitat

L'abandonament escolar prematur: Un factor individual o estructural?

A Catalunya, la taxa d'Abandonament Escolar Prematur (AEP) és del 18%, això vol dir que 1 de cada 5 o 2 de cada 10 joves no aconsegueixen el graduat en Educació Secundària Obligatòria. Aquesta taxa es troba molt per sobre de la taxa Europea (10,7%), i posa sobre la taula que tenim un problema d'arrel en el nostre sistema educatiu.

Sempre s'ha pensat que l'abandonament escolar recau majoritàriament en la responsabilitat del jove en voler o no continuar els seus estudis, però segons l'estudi "L'escola no és per tu: el rol dels centres educatius en l'abandonament escolar", de la Fundació Jaume Bofill, l'abandonament escolar no és neutral: té un gènere, una classe social i una nacionalitat o etnicitat, ja que es concreta en nois joves, de classe treballadora i de nacionalitat estrangera. Aquestes característiques no són aleatòries, hi ha uns factors econòmics, socials i culturals que influencien en l'abandonament dels estudis de forma prematura i és important que surtin a la llum per poder posar solució a aquesta situació.

L'abandonament escolar és un procés de desvinculació educativa pel que passen de diferent manera i en diversos moments, molts joves del nostre país. Però quins són els factors que afecten l'abandonament?

1. Sistema educatiu: les condicions del sistema educatiu fa que molts joves decideixin deixar els estudis per accedir a un món laboral completament precari.
2. Falta de Justícia Educativa: molts centres, professorat, famílies i alumnes es troben en posicions desiguals davant les possibilitats de l'èxit escolar (manca de recursos, reconèixer altres maneres d'ensenyar i aprendre, falta de relacions de cura i acompanyament d'aquells alumnes que més ho necessiten...)
3. Segregació escolar: aquest factor posa en risc el sistema educatiu i va de la mà de l'abandonament escolar. Així que és important realitzar accions conjuntes per pal·liar-les.
4. Docents: la figura del docent és una peça clau per crear confiança, cuidar i acompanyar els alumnes durant aquesta etapa. És important crear una cultura docent que reconegui, respecti i valori les diferents formes de ser, estar i aprendre de cada alumne i que cuidi i motivi els alumnes a continuar amb els seus estudis.

Davant d'aquesta situació d'abandonament escolar és important que tots els actors que intervenen en l'educació (famílies, alumnes, educadores, docents, administració, etc.), despleguin els recursos necessaris per realitzar les accions pertinents i ajudar d'aquesta manera que els alumnes continuïn estudiant. Mesures com la prevenció (treballar aspectes que puguin afectar a la decisió de l'alumne a deixar els estudis abans que apareguin), d'intervenció en les persones i grups de risc i de compensació per treballar amb persones que ja han abandonat els estudis i repescar-les, són clau per reduir aquesta taxa que de segur ens incomoda a totes.

Eulàlia León, coordinadora del servei d'acompanyament a joves i famílies d'Actua

Notícies relacionades