Publicitat

Analfabetisme mediàtic

Vivim en una societat accelerada, rodejats d'informació, d'estímuls i distraccions que marquen el nostre dia a dia. L'aparició d'internet, les xarxes socials i plataformes de streaming han accentuat encara més aquesta societat frenètica i ha fet que ens trobem sobreinformats i amb un accés a continguts "basura" que poc ajuda a construir una societat crítica i responsable.

Si ho mirem amb perspectiva sembla que tot el que ens envolta sigui un circ: polítics que utilitzen el Twitter per divulgar missatges simplistes i demagògics, un neofeixisme en creixement que utilitza les xarxes i mitjans audiovisuals perquè el seu missatge mancat de contingut arribi a la màxima població possible, referents i influencers que representen i simbolitzen valors superficials i de consum, programes de televisió degradants que representen i posen en valor estereotips i rols de gènere poc igualitaris i relacions de parella tòxiques, etc. La veritat, que sembla el món al revés.

Davant d'aquesta situació d'avassallament d'informació, ja no sabem que és real o una fake new, i els nostres joves acaben consumint un tipus de contingut poc educatiu que representa uns valors superficials característics de la nostra societat de consum. Això és perillós, perquè pot provocar que ho acabin contemplant com l'única realitat existent i vàlida que existeix en la nostra societat. Ens falta visió crítica, ens falten mitjans d'informació alternatius, informació fidedigna i de qualitat, necessitem referents que qüestionin, siguin crítics i representin altres realitats i valors i sobretot, ens falta una educació mediàtica que ens ensenyi i ens ajudi a posar filtres a tota la informació a la qual tenim accés.

Molts professors/es i educadors/es porten anys reclamant que l'educació mediàtica es contempli com una assignatura en els centres educatius, per ajudar a infants i joves a ser crítics i conscients dels continguts que consumeixen i puguin tenir la capacitat de decidir què, com i sobretot perquè ho consumeixen.

Ja és hora de posar sobre la taula l'analfabetisme mediàtic que tenim com a societat, trencar amb els valors i continguts que ens imposa la societat de masses i començar a treballar per construir una societat del coneixement capaç de ser reflexiva i promotora de canvi i transformació social.

Eulàlia León,
coordinadora d'Actua

Notícies relacionades