Els proposants no podran retirar els seus projectes dels pressupostos participatius

Foto: Jordi Pascual

El Consell de Ciutat ha aprovat el nou reglament dels pressupostos participatius municipals de cara a l’edició del 2018 i 2019, a falta d’estudiar unes esmenes d’ERC-MES que el govern diu no haver rebut abans de la sessió celebrada dilluns. Tot i així, el nou redactat, que incorpora algunes propostes del sotspresident del consell Eduard Jener i dels grups polítics de Ciutadans i ICV-EUiA, planteja canvis a alguns dels punts que havien portat debat durant la primera edició del procés participatiu.

La crítica d’alteració de propostes ha estat contestada parcialment. Segons el nou reglament, els canvis poden ser plantejats pels proposants als tallers de triatge previs a la votació, on també hi participen tècnics. Per evitar un gran cúmul de feina durant poques sessions, s’han ampliat de tres a 10 el nombre de trobades dels tallers, fent-se públiques al web totes les actes dels grups de seguiment i els materials que es facin durant el procés.

Per evitar el gran boom de propostes arribi directament als tallers, hi haurà un procés d’avaluació tècnica que permetrà rebutjar projectes tot i que canviant el format –fins ara s’havia fet amb un llistat a un document penjat al lloc web dels pressupostos–. A més, per arribar als tallers, les propostes hauran de tenir un mínim de 10 suports, a banda dels proposants, que també es recolliran a través d’internet amb la plataforma Decidim, que s’utilitzarà per a tot el procés. També s’ha acordat que la revisió tècnica ha de servir per donar una ubicació definitiva als projectes que es podrien fer a diversos indrets de la ciutat.

Si malgrat tots aquests canvis algun col·lectiu creu que la seva proposta ha estat alterada i decideix desmarcar-se’n, els pressupostos participatius no donen l’opció de retirar-la. Es considera que, en el moment que una persona o una entitat ha presentat la idea, deixa de ser patrimoni del proposant per ser-ho del col·lectiu, tot i que en els tallers participatius els ideòlegs podran fer seguiment i plantejar les seves propostes per ajustar-se a les possibilitats que puguin sorgir.

Les solucions a les altres crítiques del procés

Al nou redactat s’explicita que els grups polítics no poden presentar propostes. D’aquesta manera es tanca el debat que va haver quan el PSC va intentar participar amb idees en el primer procés. En aquell moment ERC-MES va lamentar que els polítics utilitzessin una eina de participació de la ciutadania, el que va encetar un intercanvi de comunicats entre ambdues forces polítiques després que els republicans es neguessin a acceptar la tramitació de les propostes dels socialistes.

Així mateix, també s’ha resolt el debat territorial amb l’eliminació del concepte de propostes grans i propostes petites per propostes de ciutat i de barri. Els primers podran tenir un pressupost màxim de 300.000 euros per projecte –en la primera edició els projectes grans tenien un valor de 270.000 euros– i els segons de 80.000 euros –els projectes petits podien tenir un valor màxim de 50.000 euros fins ara–. Les propostes de barri només es desenvoluparan si aconsegueixen els vots de més d’un 4% de la població del districte.

Amb el nou format arribaran a votació un total de 30 propostes, la meitat de les quals seran de barri, on només es desenvoluparà el projecte més votat a la seva zona. S’ha denegat la possibilitat que els consells de districte intervinguin directament al procés ja que ho hauran de fer de manera indirecta amb els seus representants al Consell de Ciutat com a òrgan encarregat de vetllar pel bon funcionament del procés. També s’ha rebutjat la proposta d’ICV-EUiA de distribuir els diners territorials en funció del pes poblacional de cada districte.

Les esmenes pendents

Falta saber si s’incorporen o no les dues esmenes d’ERC-MES que no s’han pogut debatre en la sessió del Consell de Ciutat. Els republicans consideren que dividir les propostes de ciutat i de barri no té sentit si acaba sent la ciutadania de tot el municipi qui decideix sobre tots els projectes i, per això, plantegen eliminar la divisió de projectes de ciutat i de barri per tornar a la lògica dels projectes grans i petits, deixant que els diners reservats per als projectes als districtes es puguin incorporar als diners de lliure disposició dels Consells de Barri.

La segona de les esmenes que encara està per veure és la introducció d’un nou criteri per rebutjar totes aquelles propostes que demanen actuar en el que seria una intervenció de manteniment obligatòria o ordinària de l’Ajuntament. Ambdues propostes es debatran digitalment entre els integrants del Consell de Ciutat per decidir si finalment s’incorporen al regalament o es rebutgen.

Notícies relacionades