La consellera Chacón defensa la internacionalització i les estratègies a llarg termini davant la crisi econòmica de la COVID-19

El diàleg de Tribuna Sant Cugat, organitzat per Sant Cugat Empresarial, ha començat amb uns minuts de retard perquè la seva convidada, la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, estava atenent una trucada sobre el possible tancament de la planta de Nissan a Catalunya, el que podria deixar en un futur incert a 25.000 famílies. Potser la coincidència de la trucada i l’acte digital santcugatenc, celebrat aquest divendres per la tarda, ha estat la millor mostra de la crisi econòmica i social que inevitablement hem d’afrontar com a conseqüència de l’aturada d’activitats per la COVID-19.

En aquest sentit Chacón ha defensat dos grans eixos de treball. El primer, atendre les peculiaritats de Catalunya, és a dir, l’ajut al teixit empresarial de Petites i Mitjanes Empreses (PIMEs) alhora que fomentar la mirada internacional: “Representem el 26% de les exportacions a nivell estatalˮ. El segon, definir estratègies a llarg termini que permetin la reconversió d’activitats econòmiques que tenen un futur incert, més recerca i coneixement català per no haver-los de comprar de fora i diversificar els perfils professionals.

Sobre el primer bloc ha reconegut que per a la seva conselleria tenir un pressupost de 200 milions d’euros sobre els 32.000 milions del global és un repte, fent que les línies d’ajut llançades fins el moment s’hagin esgotat al moment. Ha defensat que, amb l’aprovació dels nous pressupostos de la Generalitat es podran reactivar algunes línies d’ajut però que la limitació hi seguirà i també caldrà mirar els suports d’altres administracions.

“Entenem les crítiques quan se’ns diu que hi ha subvencions per a PIMEs que s’han esgotat en sis hores però no hi ha més dinersˮ, ha lamentat, tot criticant que el govern espanyol hagi aplicat un comandament únic i proposat mesures com la prohibició de les rebaixes per evitar aglomeracions o l’aïllament dels turistes, afectant així a sectors econòmics importants per al país.

El turisme ha centrat bona part de la seva intervenció, tot marcant-se l’objectiu d’evitar tancaments però amb el hàndicap que suposa la situació. “Al pla que havíem definit per atreure un turisme més sostenible econòmicament, social i ambiental, preveiem fer una crida a turistes americans, que gasten més diners, però això no serà possibleˮ, ha lamentat, “veureu que la campanya que preparem està molt més centrada en el turisme internˮ.

En el suport a les PIMEs i per a la reactivació econòmica en general, ha defensat que cal anar més enllà d’ajuts econòmics. Segons ha dit la consellera, cal buscar mirades estratègiques a llarg termini. Prenent les paraules d’un dels assistents que ha plantejat una de les preguntes del debat, ha assegurat que “no és temps de donar peix només, cal aprendre a pescarˮ perquè, defensa, “són les mirades estratègiques les que permeten la supervivència a llarg terminiˮ.

Això passa per diversificar perfils professionals i assumir la transformació de sectors com el dels vehicles a motor: “Amb la prohibició dels cotxes a combustió durant les properes dècades hi ha 24 empreses que tenen molt difícil la seva continuïtat i 211 que han de començar a adaptar-se si volen sobreviureˮ. La crisi, diu, introdueix nous interrogants com si es podrà celebrar la propera edició del Mobile World Congress o quines adaptacions s’hauran de fer en el sector turístic.

Més enllà de parar el cop: petició de propostes

Chacón ha defensat que des de l’inici de la crisi sanitària, la conselleria ha centrat esforços en parar el cop. Mentre tothom feia una mirada sanitària, el Departament d’Empresa i Coneixement va buscar fórmules de finançament amb avals i crèdits de l’Institut Català de Finances (ICF), que complementaven els crèdits de l’Institut de Crèdit Oficial (ICO) a nivell estatal. També ha assegurat que van demanar el no cobrament de la quota dels autònoms.

El primer cop va arribar abans que el coronavirus, ja que l’aturada de Xina va suposar problemes de subministrament a Catalunya. A partir d’aquell moment van impulsar un Marketplace empresarial en motiu de la COVID-19, amb un inventari de més de 2.000 empreses disposades a adaptar la seva activitat per oferir solucions tecnològiques o sanitàries per fer front al coronavirus. La consellera diu que és decisió del Departament de Salut determinar quins productes es necessiten i, per tant, encarregar-los a empreses catalanes.

Chacón també ha defensat la finestreta única empresarial com a via d’entrada de tots els Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTOs) permetent així que cap es donés per vàlid per haver excedit el termini abans d’una primera validació. Reconeix però que l’allau va dificultar la tramitació però assegura que la tasca de la seva conselleria va ser determinant per protegir les més de 600.000 persones afectades per ERTOs davant possibles fraus, que igualment també es poden denunciar a Inspecció del Treball.

Entre les accions impulsades pel Departament, la consellera també ha defensat el Programa Orfeu, que ha de permetre la detecció massiva de la COVID-19 gràcies a la realització de 170.000 tests nous en un període de sis setmanes. Les contractacions de serveis i subministraments està valorada en 1,38 milions d’euros. L’anunci es va fer ara fa una setmana.

Agraïment local per la Taula d’Emergència Econòmica

Tot i que l’acte s’ha centrat en una mirada econòmica global, el president de Sant Cugat Empresarial, Joan Franquesa, ha dedicat uns minuts inicials a parlar de la situació a la ciutat, on diu que hi ha moltes dificultats per a les start ups. Tot i així, celebra que l’Ajuntament accedís a crear la Taula d’Emergència Econòmica Local en resposta al coronavirus que havien proposat conjuntament amb Sant Cugat Comerç. La taula ja ha fet diverses reunions digitals i s’ha dividit en una comissió empresarial i una de comerç.

Franquesa ha recordat que l’entitat empresarial que presideix ha elaborat una enquesta entre el teixit empresarial santcugatenc i ha pogut concloure que un 68% de les companyies han vist reduïda la seva productivitat durant la crisi sanitària. Un 23% de les empreses ha respost a l’enquesta que la seva facturació ha estat nul·la davant un 9,6% que l’han incrementat i un 22,2% que l’han mantingut igual. Un 28,1% de les empreses han aturat l’activitat durant el confinament i de les restants el 60% han implementat el teletreball.

L’alcaldessa, Mireia Ingla, també ha fet una breu intervenció en què ha repassat les xifres de l’enquesta i ha defensat que l’Ajuntament fa tot el possible amb les mesures anunciades: “El pla de xoc és un esforç que representa només un gra de sorra mésˮ. Ha agraït la proposta de creació de la Taula d’Emergència Econòmica i ha defensat que cal treballar plegats per garantir que cap ciutadà quedi enrere.

Notícies relacionades