Repensem la ZBE: “La ZBE és un pas però no havia de ser el primer”

Fotos: Jordi Pascual i Lali Puig

FOCUS és l'oportunitat de mirar de més a prop temes que afecten al municipi i que formen part del debat social. Pots trobar tots els articles del primer FOCUS, Cap a una mobilitat més sostenible, aquí.

Vera López i Marc López són dos dels integrants de la plataforma Repensem la ZBE, una iniciativa veïnal sorgida davant la implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Sant Cugat. El col·lectiu demana replantejar la proposta, sobretot posant l’accent en les mesures de mobilitat alternatives abans de la seva implementació. A més, consideren que sense aquestes alternatives, la ZBE pot servir per animar la ciutadania a comprar-se cotxes nous però això només ho podrà fer la gent amb els recursos suficients. Per això qualifiquen la mesura com a classista i no ecologista. Malgrat les seves crítiques, convertides en al·legacions en el procés d’aprovació de l’ordenança reguladora, la norma es va aprovar definitivament al Ple de març i entrarà en vigor l’1 de maig, amb una moratòria de sancions fins al novembre.

Considereu que la ZBE està mancada d’alternatives de mobilitat. Quan vau plantejar això a l’Audiència pública del març, el regidor de Mobilitat, José Gallardo, us va dir que ja hi havia FGC, autobusos urbans, aparcaments dissuasoris... i altres mesures que s’implementaran més endavant. Què en penseu?

– Marc López [ML]: El senyor Gallardo diu que es faran més coses, que segurament estan planificades. Al final del Ple ens va dir que ampliarien la xarxa d’autobusos però això no pot estar llest abans de l’1 de novembre, quan començaran les sancions. És a dir, no tenen les alternatives preparades però l’1 de maig entra en vigor i sis mesos més tard comencen a sancionar.

Quines alternatives s’haurien d’aplicar?

– ML: N’hem proposat algunes en les al·legacions. El govern parla d’autobusos, de carrils bici, d’aparcament dissuasoris... Són mesures que conviden la gent a deixar el cotxe a algun lloc o directament no agafar-lo.

– Vera López [VL]: Però hores d’ara no estan prou desplegades. Per exemple, la xarxa de carrils bici és gairebé inexistent a Valldoreix i la Floresta. La major part de la xarxa ciclable de Sant Cugat està concentrada en un àmbit que es pot recórrer a peu. Tot i que tenim moltes estacions de tren, no estan ben comunicades amb altres formes de mobilitat.

Per tant, cal afavorir la interconnexió.

– ML: Sí, repensar i oferir alternatives. Ja sabem que la ZBE és inevitable i, de fet, és estúpid estar en contra de mesures que intenten reduir la contaminació. Hi ha moltes maneres de fer-ho i creiem que s’ha escollit una de les pitjors. Amb la proposta plantejada no hi haurà una gran davallada de contaminació però, a més, es deixa molta gent de banda i es comença a sancionar de seguida. Sembla que han corregut per poder dir que són la primera ciutat després de Barcelona en aplicar la ZBE.

Dieu que és una mesura classista i no ecologista.

– ML: Deixa de banda les classes populars que no es poden permetre canviar de cotxe. L’Assemblea pel Clima va fer una crítica a la ZBE des de diversos punts de vista. Per exemple, els vehicles microhíbrids poden entrar a la ZBE però que contaminen igual perquè moltes vegades ni encenen el motor elèctric.

A més, no es té en compte l’ús: contamina molt més un microhíbrid que circuli habitualment que un cotxe sense enganxina que es fa servir un cop per setmana per fer la compra. És un error que el criteri sigui el distintiu de la DGT, que és un sistema de cribra fallit perquè només té en compte l’any de matriculació, i sense pensar en l’ús que es fa de cada vehicle.

Què us ha respost el govern?

– ML: No consideren que la ZBE és classista per les pròrrogues per a les rendes baixes que contempla l’ordenança però no debaten més. Suposo que no els agrada que parlem de classisme i per això posen per davant l’ecologia i la salut de les persones.

– VL: I això ens ha impedit concretar més. Perquè ens agradaria parlar que, tal com està l’ordenança, no es prohibeix que una persona amb el distintiu pugui agafar el cotxe per comprar el pa a prop de casa però sí que una persona sense distintiu es desplaci a fer la compra setmanal.

Per tant, és una qüestió de renda?

– ML: Sí però no només perquè també és comprensible que algú no es vulgui canviar el cotxe per no entrar en el model de consum de desballestar un vehicle que funciona i comprar-ne un de nou o un de segona mà que potser en uns anys ja no podrà accedir a la ZBE. No canviar-se el cotxe també és trencar el model de consum perquè comprar un vehicle nou també és contaminant, i potser més que mantenir un cotxe vell que s’utilitza poc.

Quina relació heu tingut amb l’Assemblea pel Clima?

– VL: Vam tenir una reunió perquè volien saber si estàvem en contra de la ZBE per se o no. Tot i que no s’han adherit a la campanya, tenim punts en comú. Sí s’hi han adherit l’Associació de Veïns i Propietaris de Valldoreix i Sant Cugat Comerç.

L’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) considera que és un primer pas, positiu ni que sigui per conscienciar. Què en penseu?

– VL: És una mesura de restricció, no de conscienciació. Conscienciar és aconseguir que la gent vagi en transport públic perquè és molt més útil que el cotxe. Per tant, d’acord que és un pas però no havia de ser el primer.

El govern defensa que volia posar unes normes similars a la ZBE de Barcelona per evitar confondre la ciutadania.

– ML: Les característiques de Sant Cugat són molt diferents a les de Barcelona. Si ho volen fer igual, com a mínim han d’aplicar més excepcions. Ens diuen que durant els propers anys totes les ciutats de més de 50.000 habitants hauran de tenir una ZBE però no diuen que la Unió Europea dona molta llibertat en la forma d’aplicar-la: quina mida, les excepcions... També haurien de dir que els permisos excepcionals tenen un cost, per molt simbòlic que sigui.

– VL: En qualsevol cas, aquest no havia de ser el primer pas. A Barcelona hi ha l’opció de llogar bicicletes i patinets elèctriques. Només amb això ja hi ha gent que pot canviar la seva mobilitat.

Quines excepcions haurien de canviar?

– VL: Que hi puguin accedir els vehicles clàssics o esclarir ben bé la pròrroga per als vehicles professionals de persones amb rendes baixes perquè hores d’ara a Barcelona és molt difícil accedir-hi. També hem de tenir en compte que hi ha propostes que a Barcelona funcionen però aquí no, com la d’aconseguir tres anys de transport públic gratuït per desballestar el cotxe. Al Vallès hi ha desplaçaments que s’han de fer en cotxe necessàriament.

A l’Audiència pública vau demanar que s’informés de les infraccions durant el període de moratòria però no us van respondre in situ. Ja teniu resposta?

– ML: Sí, ens va respondre just després del Ple i ens va dir que no s’informaria. Sí s’enviarà una carta a tots els residents de Sant Cugat. Però la ZBE afecta també gent de fora! Per això creiem que a partir de l’1 de novembre hi haurà problemes. Suposo que necessiten un marge de temps per informar però dubto que puguin arribar molt més enllà de Sant Cugat.

Llavors, què passarà amb una persona de Rubí que no s’ha assabentat del canvi i que ve cada dia a treballar? Incomplirà la sanció un dilluns i no rebrà la notificació fins 10 dies més tard i, per tant, haurà incomplir la ZBE durant més d’una setmana. S’acumularan les sancions? Haurà de pagar 10 multes de 100 euros?!

– VL: Hi ha altres interrogants que no ens han respost. Per exemple, durant la moratòria, tot i que no se sancioni, queda registrada la infracció? Perquè si és així, si al novembre fas una infracció entenc que s’acumula a les que hagis pogut fer des del maig i, per tant, la multa serà superior per reincidència.

No us van respondre les al·legacions abans del Ple en què es va fer l’aprovació definitiva de l’ordenança [15 de març]. Ho han fet ja?

– ML: De moment no [l’entrevista es va fer el passat 8 d’abril]. Tenen el compromís de respondre’ns. En qualsevol cas, l’ordenança s’ha aprovat i no han incorporat cap de les nostres al·legacions. Ens agradarà veure quin motiu donen. La sensació és que des del principi tenien decidit que volien fer el mateix que Barcelona.

– VL: A més, l’aprovació inicial va coincidir amb el debat de l’anella verda, el que invisibilitzava la qüestió. Vam fer una reunió amb el govern en què semblava que els interessava el que dèiem però després hem vist que no han fet cap canvi. Després ens van dir que era una reunió informativa.

I ara què?

– ML: Com que l’ordenança està aprovada i és més present, seguirem fent pressió. Estem a l’expectativa de l’1 de maig i de l’1 de novembre. El nostre objectiu és continuar perquè es facin canvis, s’accelerin les alternatives, es bloquegin les sancions...

– VL: També hem detectat molts dubtes que no sabem respondre i que tampoc ens han respost els polítics. Hi ha gent que ens pregunta i potser podem ajudar però és una feina que hauria de fer l’Ajuntament.

Notícies relacionades