L’inici de les sancions de la ZBE al novembre revifa l’oposició a la mesura

Foto: Localpres

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

El proper primer de novembre entrarà en vigor el règim sancionador de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) per a motos i cotxes d’ús no professional. A mig mes d’acabar-se la moratòria, amb sancions d’entre 100 i 500 euros en funció de la gravetat, els col·lectius que s’oposen a la mesura tal com ha estat plantejada pel govern tripartit pressionen de nou per demanar o bé que es faci enrere la ZBE o bé que s’allargui la moratòria de les sancions.

Crida a la mobilització

Borja León, membre de la Plataforma d’Afectats per la Zona de Baixes Emissions, explica que, després d’haver-se concentrat al davant de l’Ajuntament durant el darrer Ple i d’haver intervingut a l’Audiència pública, el col·lectiu preveu fer noves concentracions millorant-ne la convocatòria. “Paguem justos per pecadors perquè hi ha cotxes que no caldria desballestar”, denuncia el representant, “es pren de referència el distintiu de la DGT, que té en compte l’eficiència energètica però un Porsche Cayenne pot tenir un motor més eficient i contaminar molt més que un cotxe antic”.

La plataforma pretén esgotar totes les vies de pressió per aturar la mesura deixant sobre la taula la possibilitat de presentar un contenciós administratiu, una petició que van fer als grups de l’oposició durant la darrera Audiència pública tot i que cap d’ells n’ha pres el guant. Ho fan acollint-se a la resolució judicial que va aturar Madrid Central per errors en la tramitació. Segons la plataforma, que l’Ajuntament no hagi fet cap estudi específic sobre l’impacte de la mesura a la ciutat tant a nivell econòmic com mediambiental –tal com els van respondre en les instàncies presentades pel col·lectiu– i s’aculli a d’altres que el govern considera comparables és una mancança suficient com per anul·lar la ZBE.

En la primera intervenció de la plataforma a l’Audiència pública, al juliol, van presentar un document en què desgranen els inconvenients de la implementació de la mesura com ara l’alteració de la mobilitat sense afectar els grans espais de generació de contaminació –l’AP7 i els túnels de Vallvidrera–. També recullen la preocupació mostrada per una part del teixit econòmic del centre de la ciutat i demanen un estudi sobre l’efecte econòmic d’implementar la ZBE.

Mentrestant, la Plataforma Repensem la ZBE, que s’havia centrat en la presentació d’al·legacions durant la tramitació, ja ha rebut les respostes a les al·legacions, que van ser denegades en l’aprovació definitiva de l’ordenança que la regula. Només es va acceptar parcialment la que feia referència ala possibles ajuts a les rendes baixes, una proposta que el govern ja contemplava en la implementació.

Pressió política en forma de campanya

Dels dos grups de l’oposició només Ciutadans va votar en contra de l’aprovació definitiva de l’ordenança i també de la delegació de la gestió a l’Àrea Metropolitana, propostes que van tirar endavant amb el suport dels tres grups de govern (ERC-MES, PSC i CUP-PC) i de Junts per Sant Cugat. Ara que la mesura ja és una realitat i que en breu acabarà la primera de les moratòries previstes a l’ordenança, el grup taronja ha iniciat una campanya per demanar l’allargament de la moratòria durant un any mes.

“La posada en marxa és deficient i s’hauria pogut ajornar un any”, va denunciar Sergio Blázquez, regidor de Ciutadans, en roda de premsa, “cal millorar el transport públic i bonificar els desplaçaments que tinguin d’origen o destí la ZBE, tal com marquen les directrius de la Unió Europea”. Tot i això, el portaveu taronja, Aldo Ciprian, descarta el contenciós administratiu almenys fins que s’hagi establert un diàleg amb el govern: “Comencen la casa per la teulada, sense circumval·lacions per a la gent que ve per l’Arrabassada, sense millores al transport públic, sense una ordenança de bicicletes, sense ajuts per adquirir vehicles no contaminats...” Amb aquest model, va denunciar el vocal de Ciutadans a l’EMD de Valldoreix, José Miguel García, es crea una “àrea d’exclusió” del veïnat dels barris perifèrics.

El govern manté el rumb

Tot i les crítiques, José Gallardo, regidor de Mobilitat, diu que no preveuen fer marxa enrere en el procés i que, per ara, no ha rebut cap petició de reunió per part de Ciutadans. Davant de la posada en marxa del règim sancionador, el regidor explica que es reforçarà la comunicació amb una nova carta per al veïnat de la ciutat i un tríptic informatiu. També es recopilen dades dels vehicles afectats segons el cens i del nombre de sancions que s’haurien d’haver interposat durant la moratòria.

Gallardo manté que hores d’ara Sant Cugat té moltes alternatives de transport com els FGC, la zona de vianants, els aparcaments dissuasoris i una xarxa de transport urbà que, reconeix, ha de millorar. Aquesta millora passa per la contractació del servei a través de l’Àrea Metropolitana, tràmit per al qual cal un conveni que espera aprovar abans d’acabar l’any i a partir del qual es podrà arribar a un acord per adquirir nous vehicles que substitueixin aquells que no compleixen la normativa de la ZBE. Per ara l’Ajuntament ho ha fet amb 18 cotxes, motos i furgonetes de la flota municipal.

Notícies relacionades