L’aposta per la mobilitat activa divideix la ciutadania

Foto: Mesqfotos / Jordi Garcia

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

La darrera onada de l’Observatori Sociològic Municipal (juliol del 2021) evidencia que la mobilitat és una de les principals preocupacions de la ciutadania tot i que amb perspectives diferents. Un 9,7% de les persones enquestades van situar les bicicletes –normes, carrils bici...– com el principal aspecte negatiu de les actuacions del govern i un 5,2% es referia directament a l’anella verda com una mesura negativa. En canvi, un 5,5% de les persones enquestades considerava els carrils bici com un dels aspectes positius (ocupant el segon lloc al rànquing), amb altres mesures com treure cotxes d’altes emissions (3,2%) entre les accions més ben valorades.

L’onada, realitzada al juliol passat i presentada en roda de premsa la setmana passada, evidencia una polarització de la ciutadania pel que fa a les polítiques de foment de la mobilitat activa. Tot i la diferència de criteri davant les polítiques aplicades, la mobilitat continua sent el principal problema percebut per la ciutadania –un 24,6% de les persones enquestades s’hi van referir en la pregunta sobre els principals problemes de la ciutat–, seguida de l’habitatge (15,2%) i de la neteja dels carrers (14,9%).

L’enquesta es va realitzar entre el mes de juny i juliol d’aquest any amb 1.080 entrevistes telefòniques i ajustant la mostra a les característiques demogràfiques de la ciutat –gènere, edat i barri de residència–, deixant un marge d’error d’un 2,96%. Diversos dels problemes percebuts per la ciutadania coincideixen amb els que l’oposició va posar sobre la taula al Ple sobre l’estat de la ciutat amb temes com la neteja, el manteniment i la seguretat ciutadana.

Si bé, aquestes preguntes obertes deixen un gran nombre de respostes i, per tant, només es pot fer seguiment dels afers que continuadament tenen més puntuació. En aquest sentit, tant la mobilitat com l’habitatge són percebuts com a menys problemàtics que a l’onada anterior; en canvi, la sensació de manca de neteja als carrers puja en gairebé sis punts i els carrils bici passen d’estar continguts a la categoria d’altres a representar un 8,7% de les respostes.

En general, un 36,9% de la ciutadania té la percepció que la ciutat ha empitjorat, un 30,3% que està igual i un 26,3% que ha millorat, evidenciant-se un empitjorament generalitzat respecte a l’onada passada. El mateix passa pel que fa a la situació econòmica del país, amb un 56,1% de la ciutadania responent que és dolenta o molt dolenta però amb un inusual optimisme a futur amb un 53,2% dels enquestats dient que la situació millorarà.

És una situació marcada per la COVID-19, que ha portat acomiadaments, treballs anul·lats i ERTOs per a un 18% de la ciutadania, afectant especialment la gent d’entre 25 i 49 anys. De fet, tot que un 82% de les persones enquestades van mantenir la feina, la reducció d’ingressos als nuclis familiars ha afectat a un 44,8% de la població

La darrera onada de l’Observatori Sociològic també serveix per analitzar el grau de confiança de la ciutadania en les institucions. En una escala del 0 al 10, l’Ajuntament és el que més valoració obté amb un 5,7. Només aproven l’Ajuntament, el Parlament i la Generalitat mentre la Diputació, els sindicats, els tribunals de justícia, el Congrés, el Govern Central i els partits polítics suspenen.

En clau local, un 79,2% de la ciutadania coneix l’alcaldessa, amb una valoració de 5,5 sobre 10 –de les més baixes des que es tenen dades–. El govern municipal treu una puntuació de 5,6 tot i que només un 59,8% de la ciutadania diu conèixer els grups que el conformen, i d’aquesta només un 22,6% diu els tres partits (ER-MES, PSC i CUP-PC). L’oposició té menys puntuació que el govern: Junts per Sant Cugat (5,2) i Ciutadans (2,9).

A continuació pots consultar el document complet de la darrera onada de l’Observatori, on també es pregunta per afers com l’afectació de la pandèmia o el grau de coneixement i satisfacció amb serveis i polítiques municipals.

Notícies relacionades