La ZBE i el Pla d’Acció d’Emergència Climàtica converteixen l’Audiència pública en un debat ecologista

Foto: Lali Puig

L’aprovació definitiva de l’ordenança reguladora de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) i l’aprovació inicial del Pla d’Acció d’Emergència Climàtica al Ple de març han arribat a l’Audiència pública d’aquesta mateixa sessió plenària per demanar mirades diferents sobre aquestes propostes. D’una banda, la Plataforma Repensem la ZBE, ha demanat consolidar les alternatives abans d’aplicar la mesura. D’altra, dos activistes ecologistes, Arnau Gibert i Isidre Castañé, han demanat un pla sobre l’emergència climàtica més ambiciós.

A ulls de Repensem la ZBE, hores d’ara no hi ha alternatives de transport realment consolidades i, per tant, l’aplicació de les restriccions a la mobilitat pot fomentar que les persones que s’ho poden permetre es comprin un cotxe nou i que les restants no puguin moure’s. Per això consideren que es tracta d’una mesura classista. Marc López, en representació de la plataforma, ha preguntat si es notificaran les infraccions durant el període de carència de les sancions, una pregunta que no se li ha respost.

José Gallardo, regidor de Mobilitat, ha defensat que hores d’ara ja hi ha alternatives de mobilitat com els aparcaments dissuasoris amb serveis d’autobusos llançadora, la xarxa de carrils bici i les estacions d’FGC. Tot i això reconeix que hi ha marge de millora en el transport urbà –pendent d’un nou concurs– i en l’ampliació de les altres mesures. També ha recordat que existeix la targeta verda que permet tenir tres anys de transport públic gratuït si es desballesta un cotxe i no se’n compra cap de nou. El regidor ha dit a la plataforma que es respondran una a una les seves al·legacions un cop el Ple ha aprovat definitivament la proposta.

Repensem la ZBE ja havia plantejat aquesta mirada quan elCugatenc els va preguntar per aquest afer, reforçant la idea de l’Assemblea pel Clima, que considera la ZBE una mesura que realment no és ecologista, almenys si no hi ha alternatives de transport viables. Però no tots els col·lectius que parlen de mobilitat ho veuen igual. Martí Rius, de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, reconeix que hi ha marge de millora, podent arribar a una àrea més gran o limitant encara més els vehicles però diu que és una passa endavant per avançar i sensibilitzar per una mobilitat més sostenible.

Pel que fa al Pla d’Acció d’Emergència Climàtica, sumant-se al que ja havien advertit diverses entitats ecologistes, Gibert i Castañé han demanat mesures més ambicioses, amb una aposta per la reducció del consum energètic i de béns per davant de mesures que fomentin el capitalisme verd. Per això Gibert ha fet una única pregunta al govern: “Quan pensen assumir l’emergència climàtica com a primera prioritat del govern?” Castañé ha aprofitat la intervenció per insistir en l’impacte de l’escola de la Mirada al bosc de Volpelleres i demanar al govern l’estudi d’un emplaçament alternatiu viable, suportant-se en prop d’una vintena d’entitats de la ciutat i de Catalunya que fan suport a aquesta reivindicació encapçalada per SOS Bosc Volpelleres i l’ADENC.

La comissionada per l’emergència climàtica, Alba Gordó, ha defensat que el Pla d’Acció pretén encaixar la situació amb els canvis que cal aplicar per avançar cap al futur i poder ser més ambiciosos. Tot defensant que el de Sant Cugat és un dels ajuntaments que es pren més seriosament l’afer, amb una proposta que preveu reduir en un 55% les emissions entre el 2005 i el 2030, ha dit que entén el descontent. Cap membre del govern ha respost a la petició sobre l’escola la Mirada.

Connectivitat a Can Cortés, l’app d’Etichs4Sports i projectes de Mira-sol

La resta de l’Audiència pública, celebrada de forma telemàtica però amb participació en directe de la ciutadania, ha estat una barreja de temes. Aitor Arriaga, veí de Can Cortés, ha demanat accions al govern per garantir la connectivitat i la cobertura al seu barri. La tinenta d’alcaldia Lourdes Llorente ha dit que en el nou contracte de telecomunicacions que es farà un cop venci la pròrroga d’un any aprovada en aquest mateix Ple es preveurà una millora de la connectivitat però que, mentrestant, la decisió és de les empreses, que no prioritzen aquesta inversió. No descarta internalitzar el servei.

El president de Sant Cugat Creix ha preguntat per la recuperació de l’app del programa Ethics4Sports un cop l’Ajuntament s’ha desvinculat del projecte. El regidor d’Esports, Francesc Carol, ha dit que el traspàs es farà un cop venci el contracte el dia 20 de març.

Eva Lafuente, veïna de Mira-sol, ha proposat al govern reforçar el servei de mediació i ha preguntat per l’estat de tres projectes referents al barri de Mira-sol: el Complex Esportiu, les pantalles acústiques per a Mas Gener i la cobertura de la pista de Mas Gener. Elena Vila ha dit que tindrà en compte la petició pel que fa al servei de mediació mentre el tinent d’alcaldia Francesc Duch ha dit que esperen aprovar al Ple d’abril o a un extraordinari previ el conveni amb el Departament d’Educació que resta pendent per avançar en la construcció del Complex Esportiu, permetent que les obres s’iniciïn al 2022.

El tinent d’alcaldia també ha dit que actualitzarà i li traslladarà la informació sobre l’estudi de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) sobre la impossibilitat de fer la coberta a la pista i les possibilitats que resten obertes per fer-la compatible. El tinent d’alcaldia Pere Soler ha dit que als pressupostos generals de l’Estat hi ha una reserva pressupostària de 42 milions d’euros on s’inclou el tram d’apantallament de Mas Gener, com a projecte prioritari però sense calendari concret.

Finalment Artur Royo, membre de Sant Cugat per la Independència (ANC), ha preguntat per si s’aplicarà la moció perquè l’Ajuntament pagui els tributs a l’Agència Tributària Catalana ja que quan es va aprovar al Ple anterior Soler es va negar a aplicar-la. L’alcaldessa, Mireia Ingla, ha dit que, com totes les mocions aprovades, s’ha de fer complir.

Notícies relacionades