La Revolta Escolar per la pacificació del trànsit a l’entorn dels centres educatius s’estén al Gerbert d’Orlhac

Fotos: Jordi Pascual

Ja són tres escoles santcugatenques que demanen la pacificació dels entorns escolars mitjançant la Revolta Escolar, una mobilització quinzenal que organitzen les famílies en forma de tall d’un dels carrers propers a cada centre. Aquest divendres per la tarda diverses desenes d’infants amb els seus familiars han tallar el carrer de Josep Vicenç Foix just al davant de l’accés a l’escola Gerbert d’Orlhac en la primera mobilització d’aquest centre educatiu, organitzada des de la comissió de sostenibilitat de l’Associació de Famílies dels Infants (AFI).

El carrer Josep Vicenç Foix dona accés al pont que connecta amb el carrer Víctor Hugo i el Camí de Sant Cugat a Sabadell, dues vies d’accés a la B30 i l’AP7. Per això els dos agents de la Policia Local que s’han desplaçat fins a aquest indret han hagut d’informar diversos conductors de les vies alternatives per sortir de la ciutat. Mentrestant, els infants de l’escola han lluït cartells i han cridat càntics en contra de la contaminació.

“Estem molt conscienciats amb el gran problema de concentració de gasos, sobretot arran d’un estudi que situa la nostra escola com la segona pitjor del municipi pel que fa a concentració de gasos, per sobre del llindar recomanat per les Nacions Unides”, explica Nacho Ballesta, membre de l’AFI, “a Sant Cugat ens pensem que vivim a un bosc o a un camp però la realitat és que la nostra escola està molt a prop de l’autopista, que a la ciutat hi ha molt trànsit i que agafem el cotxe fins i tot per comprar el pa”.

L’escola Collserola i el Joan Maragall són els altres dos centres educatius que hores d’ara participen a la Revolta Escolar, que les AFAs d’aquestes dues escoles van impulsar per primera vegada amb l’acció del passat 26 de febrer. Des del Collserola tenen una proposta de vianantització del carrer Abat Escarré mentre des del Maragall demanen o bé la pacificació o bé la vianantització del passeig Sant Magí. Al Gerbert encara no tenen una proposta definida però demanen la pacificació del carrer Josep Vicenç Foix, que té molt trànsit per fer d’enllaç amb l’altra banda de la via de Renfe.

La comissió de sostenibilitat de l’AFI va néixer tot just l’any passat i, segons Ballesta, avança a bon ritme gràcies als coneixements de molts dels pares i a la relació amb la direcció de l’escola i amb Paidos, entitat encarregada del temps de migdia i de les extraescolars del centre. A nivell de municipi, el govern ja ha fet una reunió amb representants de la comissió per explicar la implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). “Ens sembla que és una solució feta perquè Barcelona ho ha fet però hi ha moltes millores a aplicar, com el transport púbic, els carrils bici, l’ordenança de patinets i bicicletes...”, apunta Ballesta.

La Revolta Escolar és un moviment que va néixer a Barcelona i que comença a estendre’s arreu de Catalunya i a alguns altres indrets de l’Estat. Va aterrar a Sant Cugat amb la protesta del febrer i des de llavors s’ha repetit la mobilització cada dues setmanes, inicialment amb el Collserola i el Joan Maragall i des d’aquest divendres amb el Gerbert d’Orlhac. Té el suport de diversos col·lectius ecologistes com ara Families for Future, la Xarxa local d’Economia Solidària, l’Assemblea pel Cima, BikeVidrera, Fridays for Future, Rebel·lió o Extinció, Som Mobilitat, Teachers for Future i l’Assemblea de la Bici, que en la primera edició es van desplaçar a l’Ajuntament per demanar més accions al govern. El tripartit es va reunir amb representants de la Revolta Escolar just després de la primera mobilització per explicar-los la posada en marxa del Pla d’Acció d’Emergència Climàtica.

El moviment ecologista demana un replantejament del model de ciutat per prioritzar les persones i avançar cap a una mobilitat més justa i sostenible, el que consideren que ha de passar per la pacificació dels carrers. També proposa subvencionar i potenciar el transport públic perquè sigui gratuït o més barat, fer una infraestructura ciclista segura amb carrils unidireccionals de 2 metres d’amplada i bidireccionals de 3, crear un pla pedagògic sobre la crisi climàtica adreçat a la ciutadania, a les escoles i al personal de l’Ajuntament i, finalment, aplicar polítiques ambicioses i concretes per fer front a l’emergència climàtica.

Notícies relacionades