La Plataforma d’Afectats per la ZBE anuncia que emprendrà accions legals seguint l’estel de Madrid Central

Foto: Localpres

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

El passat 2 de novembre va acabar la moratòria de sancions per a cotxes i motos de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), començant a fer-se efectiva la mesura ideada al mandat passat i consolidada amb el govern tripartit amb la redacció de l’ordenança. Després de mig any de moratòria i amb crítiques de diferents sectors, especialment de les plataformes Repensem la ZBE i la d’Afectats per la ZBE, el tripartit es manté ferm en la mesura i rebutja allargar la moratòria, tal com demanava la Plataforma d’Afectats, el grup municipal de Ciutadans i l’EMD de Valldoreix després d’haver aprovat una moció presentada pel grup taronja.

Davant de l’aplicació definitiva de la mesura, Borja León, membre de la Plataforma d’Afectats per la ZBE, anuncia que emprendran accions legals, seguint l’estel dels recursos que van suposar l’anul·lació de Madrid Central per errors en la tramitació. És una opció que ja havien apuntat durant les darreres setmanes de mobilització i pressió a l’Audiència pública tot dient que l’Ajuntament no ha fet cap estudi específic sobre l’impacte de la mesura a nivell econòmic i medioambiental, acollint-se així a estudis d’altres municipis que el govern considera extrapolables i la plataforma no.

León diu que, amb més de 1.000 signatures recollides, tenen un pes social important i que només cal afrontar el repte del cost de presentar un contenciós administratiu. És una decisió que arriba malgrat la reunió entre la plataforma i el regidor de Mobilitat, José Gallardo; compromesa a la darrera Audiència pública. “A la reunió vam explicar casos personals i vam constatar que el govern no havia revisat els estudis fets a Barcelona després de la implementació de la ZBE”, apunta León, “simplement eviten les preguntes”.

Gallardo diu que confia en l'equip jurídic de l'Ajuntament i que no espera que el possible recurs judicial tombi la mesura. En la roda de premsa prèvia a la finalització del període de moratòria ja va ser clar dient que no s’acceptaria una nova moratòria per a cotxes i motos –segueix vigent fins a l’1 de maig la de furgonetes, autobusos i camions–. Ho reivindica com una iniciativa de govern que ha tingut el suport del Ple.

A més, també va recordar que la limitació de circulació a la ZBE és de dilluns a divendres de set del matí a les vuit del vespre i amb excepcions: serveis d’emergències, persones amb mobilitat reduïda, familiars de persones dependents, la moratòria per a vehicles que s’empren amb motius laborals per persones dues vegades per sota de l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM) i les 10 autoritzacions a l’any.

Amb el model actual, no poden circular a la ZBE cap dels vehicles sense etiqueta de la DGT tot i que l’alcaldessa, Mireia Ingla, va apuntar que en un futur es podria limitar la circulació també dels cotxes amb etiqueta B. Des de l’aplicació de la mesura al maig, s’han registrat 19.000 vehicles diferents circulant al centre de la ciutat, 350 dels quals serien sancionables per “contaminar un 30% més que la resta”. Durant aquest període, va dir l’alcaldessa, s’han reduït en un 16,3% els vehicles sense etiqueta i han crescut en prop d’un 60% els elèctrics i en gairebé un 50% els ECO.

Per controlar la circulació s’han instal·lat cinc càmeres que llegeixen les matrícules. També hi ha una sisena mòbil en un cotxe de la Policia Local. Es preveuen sancions d’entre 100 i 500 euros en funció de la gravetat, que poden incrementar en un 30% en cas de reincidència. La recaptació anirà destinada a mesures en favor d’una mobilitat més sostenible, segons Gallardo.

Des de la primera proposta ha canviat l’àmbit afectat per la ZBE ja que tot i mantenir el gruix de l’àrea, el govern ha decidit que cap dels carrers limítrofs de la zona quedin inclosos dins d’aquesta. Això permetrà que els vehicles que accedeixin per l’arrabassada puguin anar direcció Cerdanyola o a buscar la ronda Nord o la carretera de Roquetes pel carrer de Llaceres, l’avinguda Torre Blanca, l’avinguda Pla del Vinyet, l’avinguda de les Corts Catalanes i l’avinguda de Roquetes.

Els dubtes sobre una mesura pretesament ecologista

El govern reivindica la ZBE com una mesura ecologista, inclosa la Pla d’Acció d’Emergència Climàtica. És per això que tant l’alcaldessa com el regidor de Mobilitat parlen en termes com que l’objectiu és aturar els cotxes més contaminants. Ara bé, tants les dues plataformes creades ad hoc com l’Assemblea pel Clima han insistit en diverses ocasions que aquesta mesura no és realment ecologista perquè contempla l’antiguitat dels vehicles i no les seves emissions.

“S’han de buscar altres formes de restringir, que potser és restringir la circulació a tothom, però no pot ser que limitin vehicles antics que tenen menys consum i emissions que alguns actuals que, pel grau d’eficiència del motor, sí que tenen l’etiqueta”, critica León, “a més, comprar un cotxe nou pot ser més contaminant que tenir-ne un de vell per a viatges esporàdics”. És una mirada molt similar a la plantejada per la Plataforma Repensem la ZBE.

“La ZBE és fer política per hibriditzar i posteriorment electrificar el mercat de l’automòbil, la qual cosa és un despropòsit tecnooptimista a l’hora de posar remei als problemes de sostenibilitat planetaris”, apuntaven Joan Casanova i Clàudia Pla-Narbona, de l’Assemblea pel Clima, en un article publicat en aquest mitjà l’octubre de l'any passat, “demanem a l’Ajuntament de Sant Cugat, i als altres òrgans de govern superiors, que no facin servir el pseudoecologisme i el greenwashing per provocar encara més desigualtat social, i que busquin solucions radicals que ens portin a avançar cap a un futur millor”. Pel que fa a l'etiquetatge, Gallardo diu que l'Ajuntament no podia canviar la norma ja que l'etiquetatge és competència de la DGT i, per tant, és una llei superior que un consistori no pot modificar.

Notícies relacionades