José Gallardo: “A Barcelona també es va dir que la ZBE seria un desastre i avui dia la gent s’hi ha acostumat”

Fotos: Jordi Pascual, Lali Puig i Localpres

FOCUS és l'oportunitat de mirar de més a prop temes que afecten al municipi i que formen part del debat social. Pots trobar tots els articles del primer FOCUS, Cap a una mobilitat més sostenible, aquí.

Sobre la taula del regidor de Mobilitat hi ha temes centrals de la mobilitat de la ciutat com ara la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que entrarà en vigor l’1 de maig amb una moratòria de sancions de mig any, i l’anella verda, que han generat un ampli debat social. José Gallardo atén elCugatenc per parlar d’aquests afers.

La ZBE s’aplica en funció de l’etiqueta de la DGT de cada vehicle i, per tant, hi ha gent que viu a dins de l’àrea que es veurà afectada. Per què?

– El govern va decidir que aquesta havia de ser una mesura ambiental, sense diferenciar qui és resident de qui no ho és. Hores d’ara la decisió està presa i no tenim previst canviar-ho, almenys per ara.

Des de la plataforma Repensem la ZBE diuen que no s’ha explicat prou la mesura –sobretot pel que fa a les excepcions–, que no s’ha informat del cost d’algunes de les excepcions i que al web del registre i informació sobre la ZBE tota la informació és de Barcelona.

– Suposo que el registre no s’activarà fins que la mesura estigui en marxa. Sí que hem explicat les excepcions. De fet, és el que més hem explicat: mobilitat reduïda, vehicles especials, vehicles de matrícula estrangera, com es fa el registre...

Teniu previst fer algun web, dossier o qualsevol format amb la informació centralitzada i detallada?

– Volem que sigui visible al web municipal només s’hi accedeixi. Estarà tot el resum de l’ordenança.

Diuen que la mesura és classista.

– Però és que per algun lloc hem de començar. Hem de prendre mesures que tenen una afectació perquè cal renunciar a uns certs privilegis. No crec que sigui una mesura classista. Si diguéssim que la gent amb etiqueta B no hi pot accedir, llavors sí que ho seria perquè la meitat de la població no hi podria accedir. A més, el parc de vehicles afectat és molt concret i durant els anys es reduirà. La gent que viu fora de la ZBE té aparcaments dissuasoris per aparcar i accedir al centre. És a dir, l’impacte no és excessiu.

També diuen que no és una mesura ecologista.

– Podríem fer que no entrés cap vehicle amb les etiquetes A, B i C però llavors sí que seria una mesura classista.

Fixar-se en les etiquetes no és trampa? Hi ha microhíbrids que contaminen quasi igual que un cotxe de combustió, no es té en compte la freqüència d’ús del vehicle...

– Segur que hi ha millores a aplicar. I també haurem de restringir cada vegada més. Però s’ha de fer d’una manera equilibrada i gradual.

Hi pot haver gent que fa servir el cotxe un cop per setmana per comprar que no podrà accedir a la ZBE i, en canvi, gent amb un microhíbrid que podrà anar a la cantonada a comprar el pa...

– És una de les coses que potser haurem d’ajustar. Però això ho farem o no en funció de com vagi l’aplicació. Quan la ZBE es va començar a aplicar a Barcelona també es va dir que seria un desastre i avui dia la gent s’hi ha acostumat.

A Barcelona la gent està més acostumada, el cotxe fa més temps que està desincentivat i pots anar en metro a tot arreu.

– Ja... però si ho mantens tot igual, no canvia res.

Teniu en ment l’increment de les restriccions?

– Tot just ho iniciem ara així que no ho tenim previst.

Quines mesures alternatives s’han aplicat abans de la implementació de la ZBE?

– Hi ha els aparcaments dissuasoris. El de Can Mates ja hi és però de moment no tenim la llançadora. L’aparcament de l’avinguda de Roquetes encara té capacitat. La ZBE són quatre quilòmetres quadrats, és a dir, es pot anar caminant a tot arreu a no ser que tinguis mobilitat reduïda, que és una de les excepcions contemplades a l’ordenança.

Hi ha zones del municipi, com els carrers més allunyats de les estacions de la Floresta i les Planes, on la dependència al cotxe és evident...

– I hauran d’aparcar als park & ride o venir en ferrocarril. Ho hem dit des d’un principi.

Quines alternatives aplicareu perquè la ZBE funcioni millor?

– La renovació del contracte d’autobús urbà, que treballem amb l’Àrea Metropolitana. Tot i que el concurs encara no està definit, signarem un conveni per canviar els autocars abans de tenir l’adjudicació. Ja explicarem els detalls però no podíem esperar més perquè molts dels autobusos no compleixen els requisits de la ZBE i els hem de canviar abans del maig del 2022, que és quan acaba la moratòria dels autocars.

La flota municipal també està afectada?

– Una part dels vehicles de la brigada també i ja ho estem mirant.

Els autobusos i la brigada són serveis essencials però és possible que molta gent opti també per canviar de vehicle. No s’està convertint la ZBE en un plan renove?

– Bé, només canviem uns pocs vehicles que, a més, són molt vells. Si podem mantenir alguns amb etiqueta B, ho farem.

Pel que fa a l’àmbit d’implementació, com que la ronda sud no està completa, la gent que viu a la rambla de Can Bell, a la Costa del Golf, a la part de la Floresta més propera a l’Arrabassada i a Sol i Aire haurà de travessar la Floresta, la carretera de Vallvidrera, la ronda Nord i l’avinguda de Roquetes per anar direcció Cerdanyola. Això suposa posar més trànsit a zones que ja viuen col·lapses, com Can Cadena. La solució és redirigir el trànsit?

– No són zones amb molta població i s’hauria de veure quantes persones tenen un cotxe que no pot entrar a la ZBE. L’impacte serà mínim.

Heu pogut fer una anàlisi del nombre de cotxes afectats per zones?

– No tenim aquestes dades. Per això vam fer un estudi amb càmeres (i una mostra d’11.000 vehicles) que ens diu que el parc afectat és un 7% dels vehicles en moviment. La DGT diu que hi ha un 20% de vehicles que no tenen el distintiu però no tots estan en moviment.

Durant el període de moratòria, s’informarà de les infraccions tot i que no s’apliqui la sanció?

– Ho estem estudiant perquè la sanció arriba a la Diputació, que emet la multa. Hem de veure com ho fem per enviar l’avís sense la multa. En qualsevol cas, enviarem una carta a tota la ciutadania abans que la posada en marxa de la ZBE i abans de començar a sancionar.

Com s’informarà les persones que venen de fora?

– Amb una campanya de comunicació amb banderoles, xarxes...

L’anella verda ha estat un altre dels grans projectes de la teva àrea. L’alcaldessa ha dit en diverses ocasions que ja no ens trobem amb la polèmica inicial. Creieu que això significa que la gent està satisfeta?

– No necessàriament però la gent ha entès que la mesura ha vingut per quedar-se. A més, hem aplicat canvis; els darrers als semàfors del carrer Francesc Moragas i Quatre Cantons. També ha baixat el trànsit i hi ha menys col·lapses, excepte en hores punta que abans de la implementació ja eren problemàtiques.

El Síndic de Greuges va fer una actuació d’ofici sobre l’anella verda. En la presentació de l’informe anual el govern va criticar-ho. Creieu que s’ha extralimitat fent aquesta actuació?

– No, el Síndic ha fet la seva feina. Ja sabem que l’àrea de Mobilitat i Serveis Urbans és la més visible i la que rep més queixes.

Més enllà de considerar que hi ha menys problemàtica amb l’anella verda, us heu reunit de nou amb el veïnat i els comerciants?

– De forma oficial no però en altres reunions, com les de la taula de comerç, no ha sortit el tema. Per tant, la gent s’hi ha adaptat.

Teniu el repte de millorar les connexions. Quin calendari teniu previst?

– Ja hem fet la connexió del parc Central amb el carrer Manel Farrés, del qual ens falta el tros per connectar amb Lluís Companys. Alhora a Mira-sol també treballem amb la connexió des de Can Mates fins a l’avinguda Pompeu Fabra pel carrer Josep Irla. L’objectiu és arribar fins a l’institut-escola Catalunya. També millorarem les connexions amb l’escola Gerbert d’Orlhac.

La propera actuació serà fer el carril bici del carrer Andana i passeig Valldoreix fins a Can Cadena, que es treballa conjuntament amb l’EMD de Valldoreix.

A l’altra banda de la via ja hi ha un camí que molta gent fa servir per anar fins a l’estació de Valldoreix des de Sant Cugat.

– Ens hem reunit amb l’Assemblea de la Bici i altres entitats i consideren que el carril bici de l’avinguda Valldoreix és prioritari. Això no significa que actuarem al camí del golf fins a l’Arnau Cadell però cal contractar les obres perquè aquestes no es poden fer amb la brigada.

Parlaves de connexions de les escoles. També es farà un carril bici a la Floresta però una part del veïnat s’ha mostrat en desacord. Què en penses?

– És un tema que s’ha portat des d’urbanisme perquè es tracta d’una reurbanització.

Quan s’acabarà el carril bici de Rius i Taulet?

– Hem de licitar el tram que va des de la rotonda del Xic fins a Can Graells. Des de l’anella verda fins al tram que ja existeix és més complicat perquè hi ha el pont que passa sobre la via dels FGC, un punt complicat i en el qual encara no sabem què fer.

Forma part del projecte de l’Àrea Metropolitana per connectar Sant Cugat i Rubí. Hi ha calendari?

– No però el projecte està fet fins a la rotonda del centre comercial. En breus s’adjudicarà la finalització del tram de l’hipòdrom. El tram que passa per sota de l’autopista AP7 depèn d’urbanisme perquè s’ha de treballar amb el Ministeri.

Molts dels carrils bici de Sant Cugat són en vorera. Els preveieu canviar?

– Nosaltres no n’hem fet cap en vorera. Dels ja existents no farem cap canvi però les connexions es faran en calçada.

Alguns carrils bici acaben de cop. Teniu previstes accions per millorar la connexió?

– Cada vegada hi ha menys punts, hem passat de més de 60 a una vintena. Amb la brigada fem algunes accions, que en molts casos són senzilles. N’hi ha d’altres més complicades, com la de la rambla del Celler que acaba a la rotonda. Hi ha un projecte però hem d’acabar de parlar-ne perquè la idea és eliminar la rotonda fent que el carril bici passi pel mig i llavors els cotxes haurien d’anar a la cruïlla amb Francesc Macià per fer el gir.

Hi ha molts cotxes i furgonetes que aparquen sobre l’anella verda, que entren a la zona de vianants fora d’horari... Què teniu previst fer en conseqüència?

– La Policia Local fa rondes i intenta controlar-ho. Ara bé, és cert que hi ha molt d’incivisme però això depèn de l’àrea de Seguretat Ciutadana.

I no es pot fer un disseny de carrils bici que impedeixi als cotxes accedir-hi, per exemple amb un altre tipus de separadors?

– No podem posar qualsevol cosa perquè els separadors han d’estar homologats i han de ser segurs. La clau és treballar l’incivisme perquè no podem tenir un policia darrere de cada ciutadà.

També hi ha molts ciclistes que van per l’eix de vianants tot i tenir l’anella verda. Teniu previst fer alguna campanya per fomentar l’ús de l’anella i que l’eix sigui només per a vianants?

– Estic esperant a aprovar l’ordenança de patinets i bicicletes per fer una campanya sobre l’ordenança i de sensibilització. Sé que a les xarxes s’ha generat polèmica pel retard en l’aprovació definitiva. El problema és que després de l’aprovació inicial, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha canviat la llei. Els serveis jurídics ens demanen adaptar el text a la nova llei i, si es modifica massa el text, caldrà tornar a fer el període d’exposició pública. M’hagués agradat tenir-la aprovada ja!

Per tant, no teniu calendari?

– No perquè depenem d’altres instàncies. Tampoc podem fer una transitorietat com se’ns ha proposat perquè mentre no estigui l’ordenança, la llei preval. També hem de tenir en compte que no podrem posar res a l’ordenança que la llei no permeti. És a dir, la podem fer més restrictiva i no més laxa.

L’ordenança preveu sancions per als usuaris de patinets i bicicletes. No incorporareu res per als vehicles a motor que envaeixen els espais reservats per a la mobilitat activa?

– Això depèn de la normativa de circulació.

Notícies relacionades