Concentració a l’Ajuntament per demanar una moratòria de les sancions de la ZBE

Foto: Jordi Pascual

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Com ja havien advertit, la Plataforma d’Afectats per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) ha incrementat la pressió davant de la propera implementació de les sancions de la ZBE. Ho ha fet amb una concentració aquest dilluns a les set de la tarda al davant de l’Ajuntament mentre un dels seus representants, Borja León, ha llegit els motius per oposar-se a la mesura tal com ha estat plantejada i per demanar una nova moratòria de les sancions mentre s’estableix un diàleg entre el govern i el col·lectiu.

Tot i que el regidor de Mobilitat, José Gallardo, ha acceptat de bon grat la proposta de diàleg i ha dit que no es descarta fer adaptacions en el moment que es tinguin els resultats de la proposta, l’alcaldessa, Mireia Ingla, ha estat ferma pel que fa a la mesura dient que el proper primer de novembre començarà a aplicar-se el règim sancionador. El govern defensa la mesura en base a tres objectius: la desincentivació del vehicle privat, l’emergència climàtica i la millora de la qualitat de l’aire i la salut.

León, però, posa en dubte aquesta mirada ja que la ZBE té en compte l’etiquetatge de la DGT que es basa en l’antiguitat dels vehicles i no en la cilindrada, el pes i l’aerodinàmica. Com ja va dir a aquest mitjà, hi ha cotxes vells sense etiqueta que contaminen menys que alguns dels nous models amb motors més eficients. “Ens sembla sorprenent que es penalitzi l'antiguitat del cotxe perquè qui té un cotxe antic és qui menys recursos té”, ha dit a l’Audiència pública.

Gallardo, per la seva banda, ha defensat la mesura dient que és un compromís del govern que ja es va prendre en el marc del Pla d’Acció d’Emergència Climàtica i que, a més, és obligada en ciutats de més de 50.000 habitants, com ho és Sant Cugat. “Cal tenir en compte que existeix el registre de l'AMB per tenir autoritzacions fins 10 dies l'any com altres excepcions per a persones amb mobilitat reduïda”, ha defensat el regidor tot dient que les rendes més baixes també poden acollir-se a una moratòria.

Mentrestant, desenes de persones s’han concentrat a les portes de l’Ajuntament amb una pancarta amb el lema “No a la Zona de Baixes Emissions d’esquenes al ciutadà”. La reivindicació ha crescut ha mesura que ha avançat l’Audiència pública, amb xiulets i crits, i fins i tot algun cop contra el vidre de la façana, motiu pel qual Ingla ha demanat a León que animés els membres de la plataforma a cridar menys per poder seguir el debat –tenint en compte que amb les restriccions de la COVID-19, l’obertura de la falsa paret de la sala de plens deixa una acústica precària.

Els nervis no només no s’han calmat sinó que han crescut amb la intervenció d’Auxilio Ramos, veí del carrer Abat Marcet, que ja a l’Audiència passada va criticar el govern per la no aplicació del projecte de millora del carrer. Cridant i fent exabruptes, ha criticat algunes mancances de mobilitat com la senyalització dels carrils bici o les obres de l’hipòdrom. L’alcaldessa, davant l’actitud del veí, ha intentat expulsar-lo però li ha donat una darrera oportunitat per parlar. Finalment no li ha respost.

La mobilitat també ha estat present en una de les primeres intervencions de l’Audiència pública, la d’una veïna del carrer Estapé que ha demanat mesures per evitar l’incompliment de les normes de circulació al carrer per part de vehicles que eviten fer la volta per altres carrers. Per ara, ha dit Gallardo, s’han instal·lat elements físics per evitar les infraccions tot i que l’alcaldessa ha dit que es pot revisar l’actuació per si es pot fer alguna cosa més.

L’única intervenció de l’Audiència pública que no ha tingut relació amb la mobilitat ha estat la de la presidenta de la Fundació Salut Plus, Clàudia Massé, que ha agraït al Ple l’aprovació d’una declaració de la Junta de Portaveus pel dia de les malalties cròniques.

Notícies relacionades