Visibilitzar les persones LGTBIQ+: referents i famílies diverses

Foto: Escoles Coeducatives i Lali Puig

FOCUS és l'oportunitat de mirar temes de ciutat a fons. Pots trobar tots els articles del quart FOCUS, Creix la LGTBIfòbiaaquí. elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions. Subscriu-t'hi

El moviment LGTBIQ+ coincideix a dir que aconseguir una societat que respecti la diversitat va molt més enllà de les lleis i les possibles accions punitives en contra de les agressions i actituds LGTBIfòbiques. La clau de volta és l’educació dels infants perquè quan cresquin tinguin referents diversos i, en el creixement personal i sexual de l’adolescència, no reprimeixin la seva manera de ser. Però això topa amb una estructura social que continua assentada en unes formes patriarcals i heteronormatives, tot i els avenços dels darrers anys.

Al 2019, prenent de referència les trobades d’escoles feministes, es va crear a Sant Cugat la Coordinadora de Comissions de Gènere, Coeducació i Feminismes de les Escoles Públiques, coneguda actualment com a Escoles Coeducatives. Aquest col·lectiu es marca objectius clars pel que fa al gènere tant des d’una perspectiva feminista com en favor dels drets de les persones LGTBIQ+. Tal com van explicar en aquell moment, el model familiar més visible és el de famílies cisgènere, heterosexuals i monògames, el que suposa una manca de referents per als infants que no tenen aquest model de família i, alhora, la possibilitat d’assetjament cap a ells per no encaixar en allò que la resta d’infants conceben com a “normal”.

L’activitat pública més visible d’Escoles Coeducatives va ser el passat 15 de maig quan, als Jardins del Monestir, van fer la jornada Celebrem la diversitat familiar, una mostra de dibuixos, jocs i contes amb titelles, entre d’altres, en el marc del dia internacional de les famílies. “Amb aquesta jornada també volíem visibilitzar les famílies LGTBIQ+”, explica Núria Valero, membre del col·lectiu, “si hi ha assetjament escolar per diversitat sexual, pel gènere, pel físic... és perquè en el fons la diversitat no és acceptada”.

La feina, diu Valero, és enorme perquè cal formació al professorat, tenir en compte si la diversitat està representada als recursos educatius, a les joguines, als contes... “En molts materials els referents són normalment homes blancs i heterosexuals”, apunta la representant d’Escoles Coeducatives, “les lleis ja hi són però falten més recursos”. Posa altres exemples de millora molt més senzills d’aplicar com ara substituir els termes “pare i mare” per altres fórmules que incloguin la diversitat de famílies monoparentals i homosexuals als formularis escolars.

Tot i això, Valero defensa que amb la implicació d’alguns i algunes mestres cada cop tenen més incidència en el període lectiu, i també de la mà d’entitats de lleure en les extraescolars i en el temps de migdia. “La coeducació és un mandat de llei”, reivindica. Mentrestant, el Col·lectiu LGTBI+ Sant Cugat rep amb grat la feina feta des d’Escoles Coeducatives i s’ofereixen a fer-los suport en tot allò que necessitin.

Una anàlisi del nivell coeducatiu dels centres escolars

Gràcies a la tasca del col·lectiu a través de la taula de coeducativa on participen representants de les famílies, dels centres educatius i de l’Ajuntament, properament es farà una diagnosi de l’estat de la coeducació als centres públics i concertats que no segreguen per sexe de la ciutat. L’objectiu és fer una diagnosi de cada centre educatiu analitzant els contes, els referents, la senyalètica, les comunicacions, les relacions al pati... i, a partir d’aquesta, saber quines actuacions es poden dur a terme.

El servei de diagnosi es troba en procés de licitació, amb un preu de sortida de 38.369,10 euros (IVA inclòs) i dividit en dos lots –un de 12 centres públics de primària i un de cinc centres de secundària públics i dos de primària concertats–. Al concurs es descriu la coeducació de la següent manera: “La coeducació és l’acció educativa fonamentada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de les nenes i els nens, i de les noies i els nois, independentment del seu sexe o orientació sexual, potenciant així la igualtat real d’oportunitats. La coeducació cerca l’eliminació de tota mena de discriminació per raó de gènere o d’orientació sexual i el respecte per a la diversitat de l’alumnat. Les persones, homes o dones, han de tenir els mateixos drets en tots els àmbits de la vida pública i privada”.

“De certa manera ja tenim una diagnosi feta en base a l’experiència i per això podem oferir algunes activitats sobre sexoafectivitat i relacions saludables al Pla Educatiu d’Entorn i sumar-nos als suports dels Equips d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica (EAP)”, apunta la tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert, que defensa també la relació del Servei d’Atenció Integral (SAI) LGTBI+ amb els centres escolars, “l’objectiu és teixir una línia de treball conjunta perquè tot i no tenir la competència podem ajudar en l’acompanyament”.

Notícies relacionades