Violència masclista i confinament: recursos per a la víctima

Foto: Jordi Pascual

No sortir de casa és especialment problemàtic per a les dones que pateixen violència masclista per part d’alguna de les persones amb qui han de passar el confinament. La situació és més greu que la resta de l’any per dos motius. D’una banda, la relació és obligatòriament més continuada i, per tant, la víctima està més exposada a tot tipus de violències. D’altra, la possibilitat de demanar suport es complica per un control molt més fàcil de l’agressor.

Davant aquesta situació, les administracions mantenen els serveis d’atenció i creen noves formes de contactar-hi per tal d’aconseguir que la víctima no se sobreexposi. La violència masclista no s’atura pel coronavirus i el passat 20 de març una dona va ser assassinada per la seva parella davant dels seus dos fills a la localitat d’Almassora (País Valencià). L’assassí es va lliurar a la Guàrdia Civil i va confessar el crim. És el tercer assassinat del que va d’any al País Valencià i el 17è a l’Estat.

La mesura per ara més segura per a les víctimes ha estat la decisió del Ministeri d’Igualtat de crear un servei d’assistència psicològica a través de Whatsapp. Les víctimes poden accedir a aquest servei a través dels telèfons 682 916 136 i 682 508 507. Es tracta d’una de les accions recollides a la guia d’actuació del Ministeri, on també s’hi inclou l’atenció telefònica (016) i per correu electrònic (016-online@mscbs.es). Són contactes per a demanar suport de tot tipus: psicològic, jurídic...

En situacions d’emergència, el Ministeri recomana trucar al 112, a la Policia Nacional (091) o a la Guàrdia Civil (062), o demanar suport a través de l’aplicació dels cossos de seguretat de l'Estat. Davant d’una situació de perill, la guia recomana marxar del domicili o buscar un lloc segur des d’on demanar ajut. En cas de no tenir cap altre lloc on anar, el servei de centres d’emergència i acollida es manté en funcionament tot i les restriccions derivades de la pandèmia.

A Catalunya, la Generalitat manté actiu el telèfon d’atenció 900 900 120, que també té atenció per correu electrònic a través del 900900120@gencat.cat. En funció de la situació, també es pot trucar al telèfon d’emergències (112), a la comissaria dels Mossos d’Esquadra (112 / 935 835 000) o al CatSalut Respon (061, tot i que ara no és recomanable utilitzar-lo ja que és el telèfon habilitat per a les consultes mèdiques sobre el COVID-19). A Sant Cugat, els serveis socials mantenen el telèfon d’atenció a les víctimes (935 657 000).

La declaració de l’estat d’alarma no afecta als serveis d’atenció a les víctimes de violència masclista ja que es consideren serveis essencials a totes les autonomies i municipis. A la guia del Ministeri d’Igualtat es resolen dubtes de situacions concretes com ara la renda activa d’inserció, l’atur, prestacions econòmiques, custòdies i visites, entre d’altres.

Notícies relacionades