Sabadell tindrà aquest setembre dues noves estacions de FGC

Plànol de la proposta de Fem Vallès de noves infraestructures ferroviàries a la comarca

Aquest proper mes de setembre, si les previsions de la Generalitat no fallen, entraran en funcionament dues noves estacions a Sabadell. Aquest fet generarà sense dubte noves formes de moure’s a la gent d’aquesta ciutat de la nostra comarca i, sobretot, alleugerarà la vida de molta gent que, com passa a Sant Cugat, hem d’anar-hi a fer diversos tipus de gestions. Anar a l’Hospital del Parc Taulí, a institucions diferents, com ara les cambres de comerç o la delegació d’ensenyament o, simplement, relacionar-nos amb coneguts serà més a l’abast, deixant el transport privat a banda.

Ara fa un any elCugatenc recollia les primeres sensacions de la gent que tant des de Sant Cugat com des de Terrassa usava per primer cop les tres noves estacions que van entrar en funcionament aquell setembre. Si bé, les previsions de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) eren d’un augment de 3 milions d’usuaris nous, avui podem afirmar que aquest increment ha estat molt important, d’un 50,7% però, en valors absoluts, de més d’1,5 milions de viatgers, amb dades de FGC.

Si diem que a la nostra ciutat passen per les diferents estacions gairebé 8 milions de viatgers algú pot pensar que és una barbaritat però és així. Almenys ho era en les darreres dades conegudes que són del 2014. En aquestes dades s’explicava per exemple que a l’estació de Sant Cugat hi van pujar o baixar més de 3 milions de persones, un milió a Valldoreix i més de 900 mil persones a la de Sant Joan. D’aquest darrer any sabem que més de 3 milions de persones s’han desplaçat amb FGC des de les estacions de Terrassa durant el primer any del perllongament, més d’un milió de persones més que l’any anterior. De les noves estacions la que ha tingut més trànsit ha estat la de Vallparadís Universitat, amb més de 800 mil, més de mig milió la de l’Estació del Nord i vora 4 cents mil la de Nacions Unides. Del total de 2,5 milions d’increment de passatgers que ha tingut el Metro del Vallès, el 72% corresponen al perllongament inaugurat fa un any.

És tanta la importància d’aquesta infraestructura que quan es fan obres, amb les seves afectacions, les conseqüències en la mobilitat són molt importants. Ara mateix FGC ha modificat el servei de les línies per tal de millorar i adaptar a les persones amb mobilitat reduïda l’estació de Sarrià i no tornarà a la normalitat aquest fins el 30 de setembre.

El perllongament de Sabadell

Aquest setembre però només entrarà en funcionament una part del perllongament de la línia Barcelona – Sabadell. En concret amb les estacions de Can Feu – Gràcia i Plaça Major. La resta d’estacions, fins a tres més, de Plaça Espanya, Creu Alta i Ca n’Oriac no ho faran fins la primavera del 2017, tal i com confirmà el conseller de Territori, Josep Rull, en una visita d’obres del mes de març. En aquesta mateixa visita va anunciar que durant aquest any el Govern redactarà el projecte constructiu per fer la “cobertura” de les vies a Can Feu i que un cop fet el projecte “es buscaran els recursos necessaris per executar les obres”. Aquesta és una reivindicació històrica del veïnat d’aquest barri però no està clar si es resoldrà amb un soterrament o un projecte de millora urbana.

Aquestes obres tenien previst entrar en funcionament el 2012 i ara es posarà en funcionament el perllongament en dues fases per aprofitar el que ja hi ha acabat. El pressupost d’aquest perllongament és de 430 milions d’€ dels que aquest any s’han invertit més de 50. En la mateixa visita, el conseller va afirmar que “la posada en marxa de les estacions faci augmentar en 40.000 els usuaris cada, el que es tradueix en un 20% més”. Va matisar però que aquesta era també “la previsió de Terrassa i que finalment s’ha vist àmpliament superada”, cosa que contradiu el que es va dir en el seu moment.

També a conseqüència de la finalització de les obres del perllongament s’alliberarà el trànsit finalment a la Rambla d’Ibèria, uns dels eixos d’entrada de Sabadell. Actualment s’està executant els treballs a les vies i catenària, alimentació elèctrica, comunicacions, instal·lacions no ferroviàries i la senyalització i enclavaments. Pel que fa a les de la Creu Alta i Sabadell Nord les obres d’arquitectura i instal·lacions estan en marxa i les obres de Ca n’Oriac ja s’han adjudicat. En total es tracta d’un perllongament de 4,4 quilòmetres que remodelen i soterren l’estació actual de Sabadell estació – nova Can Feu –.

Què hi diu el territori

Si alguna associació representa la majoria d’agents del territori aquesta és Fem Vallès que aplega tant les patronals i interessos econòmics com els criteris de les organitzacions ambientals. Aquesta plataforma es felicita per posada en marxa de les noves estacions de Sabadell malgrat el seu endarreriment però plantegen que en els propers 5 anys es construeixin 20 noves estacions de RENFE i FGC. “No tenen totes la mateixa prioritat” afirmen en la seva plana web però “però, en conjunt, signifiquen la possibilitat de fer un territori més articulat”. Aquest plantejament referma la hipòtesi defensada per aquesta plataforma de la conversió del Vallès en una veritable estructura urbana.

Notícies relacionades