La proposta del nou decret posa en alerta la comunitat educativa contra la mercantilització del servei de menjadors

Foto: Jordi Pascual

El govern de la Generalitat treballa en l’elaboració d’un nou decret que marqui les bases del temps de migdia als centres educatius, obrint novament un debat sobre el model a seguir en el menjador escolar i les hores que l’acompanyen. La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) alerta que el plantejament del Departament d’Ensenyament no contempla aquest temps com un espai educatiu i, alhora, afavoreix la mercantilització en permetre que grans empreses competeixin amb les Associacions de Familiars d’Alumnes (AFA) i entitats i empreses no lucratives de lleure. La Coordinadora d’AFA local també hi treballa tot i que, de moment, no han emès un posicionament a l’espera de seguir fent reunions amb les escoles i la mateixa FaPaC. La situació recorda a la viscuda ara fa dos anys i mig, quan la comunitat educativa va aturar in extremis un acord marc que, de nou, obria la porta a grans empreses de càtering.

“Tenim un decret del 1996 que no considera el temps del migdia com a espai educatiu”, enraona José González, representant de Paidos, entitat sense ànim de lucre que gestiona el servei de migdia de diversos centres educatius públics de la ciutat, “hi ha moltes mancances com la falta de marcar unes ràtios d’alumnes; hi cap tot”. La seva entitat, conjuntament amb la comunitat educativa, va estar ben present en l’oposició a l’acord marc així com l’anterior intent de fer un decret que, al seu parer, tampoc facilitava la presa de decisió per part de les famílies, un element que considera clau i que el Departament no accepta en base a la llei de contractació.

Mentre l’acord marc era un tràmit per iniciar la licitació pública del servei de menjador, el decret regula tot el context i és, per tant, tant o més important que un acord marc en permetre posar les bases de com ha de ser i s’ha de concertar la gestió del temps de migdia als centres educatius. “S’ha de diferenciar el servei de menjador d’una licitació d’obra”, reivindica González, “perquè competir en preus depèn de fins on estàs disposat a trair els teus principis amb rebaixes de sous, augment de ràtios i devaluació de la qualitat”.

La FaPaC, aprofitant l’inici del curs escolar, va enviar una carta al conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, en què van qualificar de “mala notíciaˮ la proposta de decret: “Tant les famílies, a través de les AMPA/AFA, com la comunitat educativa en general, fa més de quatre anys que lluitem contra la tendència del Departament a fer del servei de menjador un negoci lucratiu per a grans empreses. I, lamentablement, l’actual Conselleria no reverteix aquest model, sinó que el potencia amb el Decret que pretén aprovar”. Demanen, entre d’altres, que s’enretirin els criteris economicistes de la contractació, que el servei de menjador no sigui “complementariˮ a l’educació, que no delegui competències en ens com els Consells Comarcals, que els àpats hagin de tenir productes de proximitat, que es revisin les ràtios monitor-alumne a la baixa i que les AFA puguin formar part de la decisió de la contractació i gestió del servei de menjador.

Avui dia, el decret de l’any 1996 que regula el funcionament del servei de menjador permet que la gestió, tot i ser responsabilitat del Departament, sigui presa pel Consell Comarcal, l’administració local o per les AFAs, que posen gestionar directament el menjador o decidir, amb el permís del Consell Escolar, quina entitat o empresa ha de gestionar el menjador. La gestió de les AFAs, però, es troba en un buit legal que l’esborrany de nou decret, segons denuncia la comunitat educativa, pretén eliminar traient la possibilitat de gestió tant directa com indirecta. A Sant Cugat l’escola Catalunya i Pins del Vallès tenen el servei de menjador gestionat directament per les seves AFAs.

“Segons el Departament, el concurs públic obert és l’única via dins de la llei per contractar el servei però la nostra jurista creu que hi ha un forat per poder introduir una altra gestióˮ, explica Carme Roca, membre de l’AFA de l’Escola Catalunya i vocal a la FaPaC, “hem de revisar l’informe jurídic que ens ha facilitat el Departament per veure com es pot introduir un altre model de gestióˮ. Per a Roca, tot i que des de l’intent d’aplicar l’acord marc el Departament ha pres el mateix posicionament, ha de ser possible introduir la fórmula de gestió de les AFAs o, tal com aposta FaPaC de forma decidida, que el servei de menjador recaigui directament sobre Ensenyament i, per tant, tingui treballadors contractats directament per la Generalitat.

La vocal de la FaPaC tem que el govern de la Generalitat treballarà a corre-cuita amb la voluntat de poder aplicar el nou model de cara al curs vinent quan, adverteix, cal just el contrari: “Hem d’aturar-nos a debatre què volem què passi al migdia i veure com es regulaˮ. Per a les famílies d’alumnes el concurs públic tal com es planteja en la proposta de decret afavoreix, d’una banda, que qualsevol empresa amb qualsevol model d’alimentació –inclosa la línia freda– s’hi pugui fer càrrec i, d’altra, que no hi hagi una continuïtat en el model educatiu, que consideren que hauria de començar des que comencen les classes fins que acaben les extraescolars. “Si aquest és el model proposat pel Departament, no té sentit que fem aportacions perquè sempre toparem amb el límit de la llei de contractacióˮ, apunta Roca.

“La proposta de decret de fa uns anys ja va ser una porqueria perquè posava molt d’èmfasi en el marc legalˮ, recorda González, “i l’acord marc també ho va ser perquè va ser una iniciativa del Departament sense prèvia consulta a les entitats i persones afectadesˮ. Considera que les famílies han de formar part de la decisió i que “el menjador, com qualsevol altre servei d’atenció social, no es pot guiar per concursos en què les empreses guanyen per rebentar el preuˮ. Rememora, a més, com d’unida es va mostrar la comunitat educativa santcugatenca en els anteriors intents de canvi. “Sembla que tot va molt ràpid i el decret pugui tirar endavant però el darrer cop vam aconseguir aturar-ho fins i tot quan ja s’havia publicat la propostaˮ, diu Roca.

A l’abril del 2016 la pressió de la comunitat educativa en contra de l’acord marc va ser tant gran que van aconseguir que tots els grups polítics de l’Ajuntament votessin a favor d’una moció en rebuig de la proposta de la Generalitat. La força de la comunitat educativa i la pressió dels municipis va forçar que l’acord marc s’aturés, obrint així un període d’incertesa i condicionat pels canvis polítics que hem viscut a nivell nacional durant els darrers dos anys mentre es mantenia vigent el decret del 1996, que van part de la comunitat educativa reconeix que cal actualitzar. Ja llavors les AFAs demanaven que la gestió del servei de menjador tingués en compte la qualitat del menjar, el projecte d’educació en lleure, el preu i el compromís amb el projecte educatiu de cada centre.

La regidora d’Educació, Esther Salat, ha rebutjat parlar amb elCugatenc sobre aquest afer i altres temes vinculats en el model educatiu tot al·legant que es tracta d’assumptes iniciats pel Departament. Tot i així, en una entrevista del maig del 2017, va explicar que el govern municipal va tenir un paper clau “per traslladar i fer d’altaveu de les peticions de les AFAs de les escoles públiquesˮ. De moment, segueixen les negociacions i trobades entre la FaPaC i el Departament.

Notícies relacionades