Publicitat

La ciutadania, preocupada i amb incertesa davant la COVID-19 i els seus efectes econòmics

Foto i gràfics: Jordi Pascual

Un 48,8% de la població es mostra molt preocupada per la pandèmia de COVID-19 i un 37,7% ho està bastant. La ciutadania, a més, té un sentiment d’incertesa important (un 7 sobre 10) i també altres estats d’ànim que demostren la duresa de la situació: tristesa (5,2), angoixa (4,8), confiança (4,6), por (4,5) i ira (3,2). Així ho dibuixa una onada especial de l’Observatori Sociològic encarregada per l’Ajuntament que es va realitzar de forma digital entre el 6 i el 22 de maig, en fase 0 i durant els primers dies de la fase 0,5. Al peu d’aquest article pots consultar el document íntegre. La majoria de les xifres sorgides d’aquesta onada disten poc d’una enquesta similar elaborada a nivell català pel Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) unes setmanes abans.

La preocupació emocional és evident entre la població ja que més d’un 60% de les 915 persones enquestades diuen estar bastant o molt preocupades per l’efecte emocional del confinament sent l’economia (33,5%), la salut (22,4%), les relacions socials (9,1%), com serà la nova normalitat (8,5%) i l’educació i formació (4,9%) les principals preocupacions a nivell personal.

El grau d’incertesa s’evidencia amb un 34% de les persones enquestades que responen no estar segures d’haver tingut la malaltia o creure que creuen que l’han tingut. Les preocupacions per la salut se sumen, sobretot, a la inestabilitat econòmica ja que un 25,8% de la població reconeix haver perdut feina (totalment o parcial) durant el confinament, sent els Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) les figures més habituals –un 13,% de les persones enquestades diuen haver-se’n acollit a un.

En conseqüència un 51,9% de les persones enquestades reconeix haver perdut ingressos a la llar, un 45,9% reconeix que durant el mes previ a l’enquesta la seva situació econòmica havia empitjorat i un 32,1% tem que la situació segueixi empitjorant durant els mesos següents. De fet, e% de la població enquestada però hi ha un 43,3% de persones que han restat a casa sense treballar (sense comptar estudiants i persones jubilades). Igualment, un 3,2% ha respost que no ha restat a casa o bé perquè necessita treballar o bé perquè qui l’ha contractat l’obliga a fer-ho.

El confinament ha estat majoritàriament acompanyat de la parella (un 47% diu haver-ho fet amb la parella amb o sense fills), un 19,2% amb familiars i un 3,5% amb companys de pis. La solitud, però, no és pot menystenir ja que un 7,4% de les persones enquestades diu haver restat sola a casa i un 18,4% sola amb els fills o filles. Un 14,8% de la població ha demanat suport a familiars o al veïnal i un 50,3% considera que, havent accedit a aquests suports o no, s’han reforçat les actituds de col·laboració, cooperació i solidaritat.

Les xarxes de suport i els serveis socials com a resposta

L’onada de voluntariat i solidaritat està molt ben valorada per la ciutadania ja que la valoració de les xarxes de suport arriba a un 7,6 sobre 10, només per darrere dels comerços d’alimentació (8,3) i les farmàcies (8,2) i lleugerament per sobre dels CAPs (7,4) i dels serveis socials (7). Tot i la bona valoració dels serveis socials, encara hi ha un 52,6% de la població que no els coneix. De les persones restants, un 38,2% diu haver-los utilitzat alguna vegada, dels quals un 6,8% específicament durant la crisi de la COVID-19.

Marco Simarro, regidor de Participació i Barris, va explicar en la presentació d’aquestes xifres que l’objectiu del tripartit és canviar el concepte dels serveis socials perquè siguin garants dels drets i no un servei purament assistencial per atendre la urgència. Per això considera que amb la reorganització de recursos i l’inici de campanyes per explicar-ho, el grau de coneixement i la valoració podran millorar. Hores d’ara, però, no qualifica de negativa la puntuació marcant-se com a objectiu el reforçament de les polítiques socials i l’acompanyament al teixit econòmic i comercial de la ciutat.

Valoració de les mesures de l’Ajuntament

El govern municipal treu un 5,1 sobre 10 en la gestió de la crisi, per sobre del govern català (4,9) i de l’espanyol (3,8). En el moment de realització de l’enquesta tot just s’havien implementat les primeres mesures de xoc però encara no s’havien previst gaire accions a llarg termini. Sí s’havia presentat el document de 60 mesures anunciat pel govern a l’abril, que coneix un 38,2% de la ciutadania i, d’aquesta, gairebé un 48% les valora bastant o totalment positives mentre un 27% les valora com a regulars.

L’onada clou amb una pregunta de resposta espontània sobre quins aprenentatges s’haurien d’extreure a nivell municipal. El TOP 5: preveure ajuts (5,2%), millorar la comunicació (4,7%), reforçar la sanitat pública (4,3%), augmentar la vigilància (4%) i reforçar la solidaritat i la convivència (3,4%). Sobre el segon punt, cal tenir en compte que un 73% de la ciutadania s’informa santcugatenca de la COVID-19 a través de la televisió i un 67,6% a través d’internet (descomptant les xarxes socials, que suposen un 46,7%). Hi ha un 26,6% de la població que no s’ha informat en mitjans locals tot i que les tres principals vies en clau local són el TOT Sant Cugat (52,4%), les xarxes socials de l’Ajuntament (23%) i Cugat.cat (21,9%).

A continuació pots veure totes les xifres amb el document complet de l’onada especial per la COVID-19:

Notícies relacionades