Publicitat

El personal de l’Hospital General demana accedir al complement salarial per la COVID-19

Foto: Quironsalud

Ni el personal no sanitari ni el personal sanitari de centres privats intervinguts per l’administració pública podran accedir a la paga extra d’entre 350 i 1.350 euros anunciada el dia 16 pel Departament de Salut. Això deixa fora tot el personal de l’Hospital Universitari General de Catalunya, intervingut per la Generalitat per reforçar l’atenció a la COVID-19 amb moltes derivacions provinents de la Conca d’Òdena, esdevenint així el vuitè hospital català amb més atencions per COVID-19.

La decisió ha posat en alerta les seccions sindicals del centre hospitalari, que lluiten de la mà dels representants dels treballadors d’altres centres perquè els hopitals intervinguts quedin inclosos a la proposta. Comissions Obreres, el sindicat majoritari al centre, ha emès un comunicat en què denuncia un menyspreu de la Generalitat a la feina feta pel personal sanitari i no sanitari. Recorden que l’Hospital General va esdevenir un centre 100% COVID-19: “Aquesta mesura ha comportat la pèrdua de l’activitat habitual, durant els mesos més durs de la pandèmia i el fre d’activitat, quan s’ha aixecat la mesura relacionada amb la paralització de les tasques sanitàries, fets que han provocat una greu situació d’incertesa respecte a la feina que anaven desenvolupant abans de l’alerta sanitària”.

Una mirada similar planteja la UGT, el segon sindicat en representació al centre: “Majoritàriament hem renunciat a la nostra vida habitual i ens hem allunyat, per precaució, de la família ... Hem viscut la mort més trista i sola dels pacients que no han pogut superar la malaltia i, mentre ploràvem dins nostre, els hem ofert consol i companyia fins a l’últim moment”. En un comunicat, el sindicat recorda que s’ha fet front a la pandèmia esborrant la distinció entre sanitat privada i pública i, per això, defensa que la paga per la COVID-19 no ha de fer aquesta distinció.

La secció sindical de la UGT explica que Quironsalud no ha promogut cap complement salarial específic: “La nostra empresa ha recompensat a tots els treballadors, amb dos dies de lliure disposició retribuïts en agraïment a l’esforç realitzat durant aquesta situació d’excepcionalitat. També ens ha proporcionat una caixa de mascaretes de 50 unitats per a cada treballador i la seva família”. L’hospital va tenir una càrrega de pacients important, acollint més de 800 ingressos derivats per l’Institut Català de Salut de prop de 70 altres hospitals del país i havent d’aturar la resta d’activitats com pediatria i la sala de parts, derivats a Clínica del Vallès.

“La diferencia que hi ha no és només salarial, són els convenis col·lectius. Són convenis diferents, amb taules salaries i jornades laborals totalment diferents”, explica la secció sindical en resposta a les preguntes d’aquest mitjà, “entre el conveni de sanitat publica, concertada i el conveni de sanitat privada, aquest últim surt molt desfavorit”. Per tal d’aconseguir un canvi en la decisió, que hores d’ara té forma d’anunci que es concretarà a l’agost, els sindicats fan el possible per ser escoltats pels grups parlamentaris i donen a conèixer la situació a través de les xarxes socials.

L’adaptació d’un hospital 100% COVID-19

Que l’Hospital General esdevingués un centre centrat en el tractament de la COVID-19 va suposar que el personal també hagués d’adaptar-se amb l’ús d’equips de protecció individual (EPIs), treballant fora de la jornada laboral, renunciant a dies personals i, en alguns casos, demanant altes voluntàries per reincorporar-se. Així ho explica la UGT, que exemplifica l’esforç dient que tot el personal va donar suport a la Unitat de Cures Intensives (UCI).

Un pacient ha contactat amb elCugatenc per denunciar l’incompliment dels protocols i, especialment, de les distàncies a les sales d’espera del centre hospitalari; una advertència que també ha presentat per escrit. La resposta de l’Hospital General ha estat, d’una banda, recordar que el centre ha estat el primer en aconseguir el certificat com a hospital segur per Applus i, d’altra, apuntar que hi pot haver moments puntuals en què els pacients poden incomplir el protocol perquè és impossible tenir algú controlant cada persona.

Una treballadora confirma parcialment la mirada del pacient tot dient que al laboratori sí hi ha acumulacions d’usuaris i que també li han explicat les preocupacions d’algunes famílies pel tancament del servei d’urgències pediàtriques per les tardes. Segons la UGT, el servei d’urgències d’infants torna a estar operatiu les 24 hores i durant la pandèmia es va traslladar l’activitat a la Clínica del Vallès. Segon la secció sindical, l’hospital ha garantit les mesures de protecció necessàries per al personal i per als usuaris.

Davant les queixes, el centre va convidar elCugatenc a fer una visita el dijous passat (18 de juny a les 11h.) per comprovar les mesures de seguretat. L’Hospital General tenia llavors un control d’accés amb un vigilant indicant les persones per on havien d’accedir. A l’interior hi ha una multitud de cartells i marques al terra i als seients per garantir les distàncies de seguretat. Les sales d’espera eren mig buides i, en alguns casos, sense cap persona. Segons expliquen fonts institucionals del centre, això és degut a l’adaptació a la teleassistència a través de telèfon i videotrucades mantenint menys d’un 30% de l’activitat presencial.

Aquestes mateixes fonts reconeixen, però, que al laboratori sí hi ha més dificultats ja que com la majoria de proves es fan en dejuni molts usuaris hi acudeixen abans d’hora per intentar fer el primer àpat del dia el més aviat possible. Això genera cues d’espera fora de les sales habilitades per a aquesta finalitat, amb la dificultat afegida que als passadissos no hi ha monitors per seguir els torns. Més enllà d’això, asseguren que no han registrat més incidències, que els usuaris es comporten de manera cívica seguint les indicacions dels cartells i que hores d’ara al centre només resta ingressat un únic pacient amb COVID-19.

Notícies relacionades