El Fòrum de Síndics locals demana acompanyament i presencialitat en la digitalització de les administracions

Foto: Jordi Pascual

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Nou recomanacions sobre la digitalització, motles d’elles demanant no perdre la presencialitat de cop, clouen l’informe Digitalització i drets de la ciutadania, elaborat pel Fòrum de Síndics i Síndiques, Defensors i Defensores locals de Catalunya i presentat aquest dijous per la tarda a la Casa de la Vila de Valldoreix. És un informe en el qual ha participat l’oficina del Síndic de Greuges local a través de la seva adjunta, Esperanza del Pino.

Tot i que els síndics de greuges locals no tenen competència sobre les empreses, a l’anàlisi i a les recomanacions s’endinsen també en les entitats subministradores i financeres. Entre les recomanacions, demanen garantir l’atenció presencial a les entitats financeres pensant especialment en la gent gran i en les zones rurals on s’han tancat oficines i caixers. També es demana atenció personalitzada telefònica a les empreses de serveis. Tenint en compte les restriccions de la COVID-19, i seguint amb les recomanacions d’un informe anterior, l’informe del Fòrum demana també la recuperació de la presencialitat dels serveis sanitaris.

De cara a les administracions, el Fòrum demana que l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania sigui també presencial, que els tràmits administratius siguin plenament accessibles, que les persones amb qualsevol tipus de discapacitat puguin tenir igualtat d’accés que la resta de la ciutadania, que es creïn xarxes de punts wifi gratuïts tenint en compte que un 20% de les persones ateses als serveis socials no tenen un accés de qualitat a internet, que es plantegi correctament el teletreball i es modifiquin alguns articles de la llei 39/2015.

“La llei de procés administratiu s’aplica a totes les administracions i és més garantista per a l’administració que no per al ciutadà”, ha apuntat el Síndic de Greuges local, Ramon Palacio, “hi ha problemes culturals –per desconeixement o voluntat–, econòmics –pel cost de les eines digitals– i tecnològics –per l’ús de les eines– que s’han de tenir en compte a nivell legislatiu i operatiu”. En aquest sentit, el Síndic ha reivindicat algunes de les seves accions, com ara la petició de clarificar les obligacions i terminis de resposta a la ciutadania en funció de la via de contacte.

 

L’acte ha comptat amb la presència de la presidenta del Fòrum, Eva Abellan, i del vicepresident de la Fundació.cat i exdegà del Col·legi de Telecomunicacions de Catalunya, Carles Salvadó, que han reivindicat que la digitalització de l’administració no pot esdevenir un escull que limiti l’accés a la informació a la ciutadania. Salvadó ha fet una crida per incrementar la sensació de seguretat de l’usuari, per aprofitar els fons europeus per millorar en la digitalització i per garantir l’acompanyament a la ciutadania en la transició de l’offline a l’online.

L’acte ha estat inaugurat pel president de l’EMD de Valldoreix, Josep Puig, que ha posat en valor la descentralització de l’administració que suposa l’entitat municipal i ha estat clos per la tinenta d’alcaldia de Bon Govern, Transparència i Participació, Lourdes Llorente, que ha dit que la digitalització no pot substituir totalment l’atenció personal i ha reivindicat l’accés a internet com un dret del segle XXI. La tinenta d’alcaldia també ha posat en valor algunes de les accions implementades a nivell municipal com ara el servei d’acompanyament digital o la comunicació a les famílies per renovar els ajuts de menjador escolar a través d’un SMS on podien clicar per renovar l’ajut.

Notícies relacionades