Crisi al Foster's Hollywood

Tapet característic del Foster's Hollywood. Foto sota llicència CC del Flickr de Viviendo Madrid.

Foster's Hollywood va trigar 41 anys des de la seva creació en obrir el primer restaurant a Sant Cugat. Ho va fer al gener del 2012, segons explicava el Diari de Sant Cugat, després d'una inversió de mig milió d'euros i creant 22 llocs de feina. La inauguració es va fer en un període de relativa estabilitat quan el Grupo Zena ja feia 19 anys que gestionava la marca (al 1993 la va comprar a Mark Brownstein, Douglas Delfeld i els germans Anthony i Stephen A. Unger, ideòlegs de la cadena de restaurants que va arrencar amb un primer local a Madrid el 1971) i cinc anys després que les societats de capital de risc CVC i Inveralia adquirissin el 100% de les participacions del grup. Abans, al 2001, ambdues controlaven gairebé el 85% del Grupo Zena. El 2008 Inveralia va vendre les seves participacions al grup i va acabar desapareixent el 2009.

Ara bé, després de l'obertura del restaurant a Sant Cugat, els fets es van accelerar. Un any després, al gener del 2013, Food Service Project SL, fins llavors la principal societat del Grupo Zena, absorbeix Grupo Zena Tri SL, Grupo Zena Restaurantes SA i Zena Grupo de Restauración SA. Es fa efectiu amb la publicació al BOE el 22 de gener del 2013. Un mes més tard es modifica el conveni col·lectiu que es va redactar el 2011 i que tenia vigència fins el gener del 2015. En aquell moment comencen crítiques a dues bandes: dels treballadors pels seus drets laborals i dels franquiciats per les condicions que han de suportar.

Modificacions al conveni col·lectiu

Els canvis incorporats al conveni col·lectiu del Grupo Zena el 2013 afecten a tres punts (l'ascens, la retribució i la incapacitat temporal) i es van aprovar amb la representació de tres membres del Grupo Zena -un d'ells assessor-, tres de CCOO -un d'ells assessor-, un de FETICO i vuit d'UGT -dos d'ells assessors-. A dia d'avui, tant el conveni del 2011 com les modificacions del 2013 ja han perdut vigència però no hem trobat cap nou conveni. A data de publicació d'aquest article, l'empresa no ha respost elCugatenc per conèixer quines són les actuals condicions de feina ni la seva perspectiva de la situació actual de la cadena. L'única cosa que hem pogut saber és que els salaris han baixat considerablement amb horaris flexibles, en alguns casos, se superen les 8 hores diàries.

A les modificacions del 2013 es va augmentar el temps de treball mínim a la cadena per aconseguir un ascens del Nivell VI (el més baix) al Nivell III. Mentre que al 2011 es va preveure un mínim de 6 mesos de feina continua o discontinua dins d'un període de 12 mesos, des del 2013 es precisen 12 mesos de feina continua o discontinua a dins d'un període de 18 mesos.

La modificació de l'article referent a la incapacitat temporal (IT) determina un seguit de modificacions en el complement que cobra el treballador en cas de baixa. Aquestes modificacions s'imposen al treballador després d'un seguit d'ITs durant un any. Les condicions continuen sent les mateixes però mentre que al 2011 el treballador les havia d'assumir a partir de la quarta baixa a l'any, des del 2013 les assumeix des de la segona. Les condicions són uns primers vuit dies sense complement, del novè al quinzè un màxim del 75% del salari i des del setzè dia fins el 100%.

En qualsevol cas, segons el conveni, l'empresa solament abonava el complement durant els 18 primers mesos de la baixa. A les tres primeres baixes abans del 2013 i a la primera des del 2013 l'empresa abonava el 100% del salari, a l'igual que si la baixa era resultat d'un accident laboral.

La modificació salarial és, segurament, la més cridanera. Ja des del 2011, el primer any recollit al conveni col·lectiu, el Foster's Hollywood tenia quatre nivells de salaris que s'ubicaven entre el Salari Mínim Interprofessional (SMI) i el Salari Mitjà espanyols. Es preveien un sous (retribució mínima garantida) de 6'63€/h, 7'16€/h, 7'59€/h i 8'33€/h per a cada nivell per al 2011 i una pujada gradual que arribaria al 2014 a 7'04€/h, 7'60€/h, 8'06€/h i 8'84€/h respectivament.

Amb el canvi al conveni col·lectiu es van congelar els salaris tal com havien quedat al 2012, és a dir, en 6'70€/h, 7'23€/h, 7'67€/h i 8'41€/h. Això representa al voltant de 30€ al mes menys del previst el 2013 i entre 60 i 75€ menys al mes segons el nivell salarial el 2014. Al següent gràfic es pot veure la comparativa de com hauria quedat el salari mensual en cas que no s'hagués modificat el conveni i com ha resultat finalment després de la modificació del 2013 (Nivells indicats com a NI, NII, NIII i NVI. Els nivells seguits de la paraula “previst” fan referència a la previsió salarial del 2011).

A la modificació salarial del 2013 també es van preveure dos altres canvis. D'una banda, la introducció d'una paga única no consolidable que variaria segons l'índex EBITDA de l'empresa, és a dir, segons la rendibilitat econòmica. D'altra, aquest mateix indicador es prenia per prometre un augment del 2% dels salaris al 2015 si es complien unes expectatives determinades. Tot plegat s'ha vist condicionat per la venda del 71'76% de Food Service Project (Grupo Zena) a Alsea durant el 2014 tot i que de forma efectiva ben entrat el 2015. CVC ha deixat de ser, per tant, la propietària de les participacions.

Crítiques sindicals per les condicions laborals

Mentre tots aquests moviments empresarials es produïen, la CNT, que no va participar en la redacció del conveni col·lectiu ni en la seva modificació, va criticar un seguit de pràctiques empresarials que van en detriment dels drets dels treballadors. La CNT de Barcelona i del Vallès Occidental té poca informació al respecte i per això remet elCugatenc a la CNT de València que, conjuntament amb Madrid, és la més activa en les accions a Foster's Hollywood. S'ha de valorar que la Comunitat de Madrid i la província de València són les que més restaurants de la cadena tenen a tot l'Estat.

Antonia Madueño, secretària general de la CNT a València, explica que “ens és molt difícil aconseguir que els mateixos treballadors i treballadores parlen i puguen exposar les seues experiències i altre tipus de dades per la por a ser represaliats o acomiadats”. És per això que no poden facilitar més informació que la que ja van fer pública a la campanya de comerç i hostaleria.

A aquesta campanya iniciada al febrer del 2014 explicaven casos d'incompliment dels horaris laborals i els descansos dels treballadors. Apuntaven, també, a abusos als treballadors en període de prova. Inclús interpretaven certa repressió sindical als contractats més actius a les mobilitzacions o en l'afiliació. Aquesta repressió es traduïa, segons la CNT, en acomiadaments o canvis de restaurant. Abusos evitables amb l'acció directa des del seu punt de vista.

Tot plegat s'amaga al darrere d'uns contractes “flexibles” que porten a situacions de saturació en la feina per falta de personal o incompliments dels horaris. La CNT explica, també, que hi ha casos en que l'empresa no facilita l'uniforme al treballador tot i que asseguren que amb la negociació es poden aconseguir triomfs com la comunicació dels torns de feina amb 15 dies d'antelació a Madrid.

Durant aquesta mateixa campanya, la CNT va repartir fullets informatius als treballadors dels Foster's Hollywood on explicaven punts que consideraven útils per als contractats. Per exemple, que els dos dies lliures a la setmana poden ser acumulables, que cap cap els pot obligar a fer hores extra i que l'acomiadament basat en una queixa és il·legal.

Batalla judicial dels franquiciats

Un altre front obert per a Foster's Hollywood és la situació de les seves franquícies. Un total de 30 franquiciats es van organitzar l'octubre del 2014 en una associació per tal de reclamar transparència en els cànons que han de pagar a la marca per tal d'obrir i regentar un restaurant. Demanaven saber on van a parar els prop de 7 milions d'euros que es recapten anualment mitjançant els cànons de publicitat (3%) i de màrqueting (6%).

 

Ricardo Peña, de Peña Ochoa & Granados Abogados, representants de l'associació, explica que malgrat els cànons molts dels franquiciats han de pagar la impressió de tapets amb publicitat, per exemple. Això després d'una inversió mitjana de mig milió d'euros per poder obrir la franquícia. A més, els cànons es paguen sobre l'ingrés i no sobre el benefici. Això significa que un franquiciat pot estar perdent diners i pagant els cànons.

“Hi ha casos de persones que s'han arruïnat en sis anys” explica. Els franquiciats acostumen a ser persones tocades per la crisi i que fan una forta inversió hipotecant la casa o demanant préstecs amb la confiança que la marca farà que el restaurant sigui pròsper. En realitat, segons explica Peña, treballen tot el dia per sobreviure. El benefici és mínim o inexistent. La franquícia esdevé una forma d'autoocupació enlloc d'una forma de generar altres llocs de feina.

Ara per ara l'associació té diferents fronts judicials oberts en forma de contenciosos, recursos, denúncies... Explica Peña que un dels punts clau per guanyar els judicis és que el Grupo Zena marca els preus, fet que ja han denunciat a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Això és il·legal ja que al franquiciat se li pot suggerir un preu mínim o un preu màxim però en cap cas obligar-lo a fixar uns preus determinats.

Tot plegat ve marcat pel que considera una greu falta d'informació precontracte. El cas més sonat és el d'una franquícia d'Àvila acusada d'incompliment contractual. L'associació va guanyar el judici però recurs rere recurs el cas es troba actualment al Tribunal Suprem.

Respecte a la compra de Foster's Hollywood per part de la mexicana Alsea, Peña creu que pot ser una oportunitat de renegociar alguns dels contractes tot i que de moment no els han comunicat res. Així i tot, els contractes de franquiciat del Foster's Hollywood es fan a 10 anys i trencar-lo o saltar-se'l pot implicar diverses sancions d'entre 150.000 o 90.000€.

Cal indicar, però, que el Foster's Hollywood de Sant Cugat no és una franquícia i, per tant, es veu afectat pel que explica la CNT però al marge del conflicte dels franquiciats amb el Grupo Zena i Alsea.

Un nou marc: Alsea, la nova propietària

El darrer moviment destacable a l'estructura empresarial de Foster's Hollywood es va anunciar l'agost del 2014 quan l'empresa mexicana Alsea va explicar la compra del Grupo Zena a CVC. Fins llavors l'empresa tenia presència a l'Amèrica Llatina destacant els 1.960 restaurants a Mèxic, els 154 a Argentina o els 98 a Xile. Al tercer trimestre del 2014, quan encara no es comptaven els restaurants espanyols ja que la compra del Grupo Zena es va tancar a l'octubre, Alsea gestionava restaurants de Domino's Pizza, Burger King, Starbucks, Chili's Grill & Bar, California Pizza Kitchen, P.F. Chang's China Bistro, Pei Wei Asian Diner, Italianni's, The Cheesecake Factory, Vips i El Portón.

L'adquisició del 71'76% del Grupo Zena tancada a l'octubre del 2014, al mateix temps que adquiria Vips a Mèxic, va significar que Alsea passés a gestionar 442 restaurants a Espanya durant el primer trimestre del 2015 esdevenint el segon país amb més restaurants gestionats per l'empresa al darrere de Mèxic, representant el 17% dels locals. Entre els restaurants regentats per Alsea a Espanya, a banda de Foster's Hollywood, hi ha Domino's Pizza, Burger King, Cañas y tapas, Il Tempietto i La Vaca Argentina. Això va significar, segons CNN, un augment d'un 84% de les vendes i d'un 100% de l'EBITDA.

Segons explica Economía Digital, la compra de Food Service Project (Grupo Zena) per part d'Alsea no va ser senzilla i no va ser fins l'abril del 2015 quan la propietària de més del 70% de les participacions va començar a presidir el grup quan al novembre del 2014 va anunciar que la compra no s'havia tancat definitivament. El problema en la negociació va ser l'elevat deute del Grupo Zena. Després del malentès, Alsea ja presideix el grup. El seu director general, Fabián Gosselin, valorava l'adquisició de la següent manera a un comunicat de premsa: “Un cop conclosa l'operació, i havent completat satisfactòriament la integració de Vips a Alsea, estarem enfocant els nostres esforços en la consolidació del portafoli de la companyia en tots els mercats, el que ens permetrà un sòlid creixement rendible la resta de l'any i especialment en 2015”. elCugatenc ha contactat amb Alsea i a data de publicació d'aquest reportatge no n'ha rebut resposta.

Notícies relacionades