Cinc casos de publicitat sexista a Sant Cugat

Fotos: Hora Bruixa i Luana Valls.

Elles rosa, ells blau; elles objectes per a tasques domèstiques, ells per a l’oci; elles el cotxe utilitari i petit, ells el gran i veloç... L’atorgament social dels rols suposadament propis de cada gènere ha encotillat fins i tot les accions socials que es deriven de sentir-se home o dona. Si ets, et sents i vols mostrar-te socialment coherent amb el teu gènere, has de fer això i no una altra cosa. Hi ha, per tant, uns productes pensats per a tu. La seva publicitat ho demostra. Si socialment el teu gènere és el “bell sexe” (segons el Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, les dones), la publicitat fins i tot pot utilitzar-te de reclam.

Segons el darrer informe anual fet públic pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, al 2014 l’Observatori de la Imatge de les Dones en la Publicitat i els Mitjans de Comunicació (OIM) va rebre 799 queixes, un 15,7% més que al 2013, de les quals un 49,8% fan referència a la publicitat. Són 229 continguts publicitaris diferents que afecten 201 empreses amb la difusió per internet i per televisió com a líders. L’OIM va enviar als anunciants propostes de rectificació, de cessament o de modificació i, fins i tot, va presentar una demanda judicial contra de Cementos La Unión, que havia fet servir el dibuix a mode de còmic d’una dona seminua per il·lustrar els seus sacs de ciment. El personatge, anomenat Carol Cluni, es venia com “la nova imatge” de l’empresa. La sentència va acabar donant la raó al denunciant i l’empresa ja ha canviat la seva imatge.

Sant Cugat no queda lliure d’aquest tipus de publicitat. D’una banda, rep, principalment a través dels mitjans de comunicació, multitud de mostres cosificadores i sexistes de grans empreses que fan campanyes d’abast nacional, estatal i internacional. L’informe del 2014 de l’OIM recull en el top 3 de queixes els següents casos: Desigual per una campanya del dia de la mare en què la protagonista punxava un preservatiu, NSH que feia una oferta de treball d’hostessa per al Saló del Còmic demanant “dones morenes, altura superior 1,70, talla de pit mínim 95” i El Pozo per una campanya en què uns homes desmaquillen unes dones per seguir l’escena de l’eslògan “quan alguna cosa t’agrada de veritat, no necessita afegits”.

D’altra, hi ha les campanyes destinades específicament a la ciutat, la comarca o l’Àrea Metropolitana fetes, en alguns casos, per petites i mitjanes empreses i, en altres, per grans empreses que segmenten el seu públic territorialment. A continuació, oferim un recull d’algunes de les polèmiques en què es va al·ludir al sexisme en la publicitat que ha viscut Sant Cugat en els darrers anys.

Si ets dona, pagues un mojito i la resta et surten gratis

Hora Bruixa, el col·lectiu feminista i revolucionari de Sant Cugat, ha fet diverses denúncies públiques sobre el tractament de les dones en la publicitat a la ciutat. Al setembre del 2015 van criticar una oferta de la Barra de Pinchos en què s’oferien mojitos gratuïts per a les dones si anaven a sopar i pagaven el primer còctel. Com a resposta van iniciar la campanya Som així i punt en què mostraven cossos de dones que incompleixen el cànon establert.

Cossos sense cap per a una festa coyote

Un mes més tard el col·lectiu tornava a reivindicar l’aturada del sexisme a la publicitat després que el bar The Police 080 anunciés una Coyote Party amb un cartell on apareixien noies sense samarreta i amb pantalons curts, totes seguint el cànon de bellesa establert i, el que al parer del col·lectiu encara agreujava més el cas, sense el cap ja que la imatge només mostrava els cossos des dels muscles fins als peus. “El fet que el nostre cos sigui un anunci publicitari ens rebaixa a ser un objecte sexual, passiu i submís”, van criticar en un comunicat.

Les noies són l’alegria de les nostres nits

Al març del 2015 el Club Teatre Sant Cugat va publicar al Facebook l’anunci d’una festa “dedicada a elles” anomenada SHE party. El text deia: “Tots sabem que les noies són l’alegria de les nostres nits, són aquelles que sempre ens treuen un somriure, les que aconsegueixen treure’ns del sofà per viure una gran nit al seu costat”. A més, la sala donava accés preferent a les dones, a qui regalava cava rosat i fotografies impreses instantàniament. “A més a més, rebreu regals i complements per demostrar que sou les princeses de la pista de ball!”

Aquesta promoció es fa al Teatre de St Cugat,en sòl públic. Aquest model d'oci és, directament, ofensiu. pic.twitter.com/MnonJhSgir

 

— Núria #EnsVolemVives (@Nudenu) 11 de marzo de 2015

Els cossos de The Hole a prop de les escoles

L’arribada del cabaret The Hole al Teatre-Auditori a l’octubre del 2015 va provocar la reacció de diversos veïns, sobretot per un cartell ubicat a prop de l’escola Catalunya en què apareixia una dona semi-nua. Maria Teresa Ferrer es va erigir en representant d’aquest col·lectiu a l’Audiència pública del Ple d’aquell mes i va criticar l’espectacle per la seva cosificació i per “estimular les passions més baixes de la persona”. Finalment, tal com es va comprometre l’alcaldessa, es va retirar l’anunci que quedava a tocar del centre educatiu però es va mantenir la resta de la campanya, en què també apareixien homes.

Augment de pits a cabines telefòniques i autobusos

Al setembre passat la CUP-PC va aprofitar el torn de precs i preguntes del Ple per criticar una campanya de la clínica IM Clinic a cabines telefòniques i autobussos en què apareixia una dona en roba interior per anunciar un augment de pit. “Aquesta publicitat ajuda a construir aquests barems de gènere, que al final són la punta de l’iceberg de tota una opressió patriarcal”, va dir llavors la portaveu dels cupaires, Núria Gibert. El govern va ordenar la retirada de les cabines, ja que no s’hi pot ubicar publicitat, i va parlar amb l’empresa concessionària del servei d’autobusos perquè tinguessin més cura amb la publicitat.

Una ordenança de publicitat sense esment al sexisme

A finals de gener el Butlletí Oficial de la Província va publicar l’aprovació definitiva de l’Ordenança de publicitat. Tot i que el debat va coincidir amb el cas de la clínica d’estètica, el text no incorpora cap referència al sexisme. De fet, tal com va explicar aquest diari, només recull, en base a la Constitució, el respecte “a la dignitat de la persona impedint la vulneració dels valors i drets en ella reconeguts i especialment els relatius a la infància i a la joventut” amb especial esment a no incórrer en discriminacions “per raó de raça, nacionalitat, religió i sexe ni atemptar contra la dignitat de la persona”.

En el proper Ple es debatrà una moció presentada inicialment per ICV-EUiA, i a la qual s’hi han sumat la CUP-PC i ERC-MES, per incorporar un decàleg de bones pràctiques a l’ordenança. Aquest treball l’hauria de realitzar el consistori en col·laboració amb el Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques i representants de col·lectius de la lluita antipatriarcal. A més, en la moció també es proposa la incorporació d’un procés de participació ciutadana.

La proposta dels ecosocialistes arriba just després del debat generat a partir de la campanya de l’autobús transfòbic d’Hazte Oír en què s’afirmava que “els nens tenen penis” i “les nenes tenen vulva”. El consistori i gairebé tots els grups polítics es van oposar a la possible arribada del vehicle a la ciutat. En base a aquesta unitat d’acció, el decàleg no només inclourà consells per evitar el sexisme a la publicitat sinó també en contra de la LGTBIfòbia. Ramon Gutiérrez, regidor d’ICV-EUiA, explica que actualment negocien amb el govern algunes esmenes mentre no saben què votaran Ciutadans i PP.

Notícies relacionades