Martí Rius: “L'Ajuntament ha entès que cal fer una nova xarxa d'autobusos urbans”

Foto: Miquel Margalef

L'Assemblea per al Transport Públic a Sant Cugat es va presentar davant dels santcugatencs el passat mes d'octubre amb un objectiu clar: Evidenciar que la xarxa d'autobusos urbans de la ciutat necessita una remodelació des de zero per ser molt més atractiva i útil per als usuaris. Des d'aquella data l'Assemblea ha treballat per traslladar aquesta visió al consistori i, de fet, ja hi ha hagut una primera reunió entre els dos actors. Martí Rius, membre de l'Assemblea per al Transport Públic, explica com han anat les negociacions amb l'Ajuntament i dóna l'opinió de l'organització respecte a la possible entrada de Sant Cugat a la zona tarifaria 1. Totes les respostes en aquesta entrevista. 

– Després de la presentació davant de tots els santcugatencs el passat mes d'octubre, com està l'Assemblea per al Transport Públic de Sant Cugat?

– Bé, molt contents. Després de la presentació vam traslladar les nostres inquietuds a l'Ajuntament. Els hi vam explicar que la xarxa actual d'autobusos urbans no funcionava i que té grans mancances que la fan molt poc atractiva per una gran massa d'usuaris. A partir d'aquí nosaltres els hi vam comentar quins eren els punts importants a tenir en compte a l'hora de plantejar una xarxa nova. Va ser un bon exercici parlar amb la tinenta d'alcalde, Critina Paraira, perquè crec que arran de la nostra arribada vam aconseguir obrir un debat intern a l'Ajuntament. També vam tenir la sensació que era un tema que estava aparcat i que havia funcionat per inèrcia els darrers anys i els canvis que ha viscut la ciutat han fet que el projecte actual comenci a grinyolar una mica.

– A quina conclusió va arribar la reunió? 

– Van agrair que els expliquéssim el nostre punt de vista i van arribar a la conclusió que en algun moment determinat s'ha de fer una xarxa nova. També vam arribar a diversos consensos. Creiem que el servei a la gent gran s'ha de mantenir, estem d'acord que la freqüència de parada s'ha de mantenir com està actualment als barris perifèrics i s'han d'eliminar estacions al centre de la ciutat. La mateixa regidora també ens va admetre que la xarxa actual té una alta complexitat que provoca que sigui molt difícil d'entendre. 

– Vau establir un calendari per dur a terme aquesta remodelació de la xarxa?

– No es van comprometre a res ni tampoc vam fixar calendaris però es van quedar amb la idea i van agafar el camí de racionalitzar la xarxa actual. Durant la reunió la regidora va fer un comentari interessant que evidencia la importància de la reunió: Va indicar que fa uns anys hagués estat impensable que algú es dirigís a l'Ajuntament per parlar sobre el transport públic. Això evidencia que el transport públic cada vegada és una cosa menys residual i que el consistori se l'ha d'agafar amb més importància que actualment. Però malgrat no establir un calendari sí que ens han demanat que els presentem una proposta de nova xarxa d'autobusos. 

– Aquesta proposta que esteu treballant quines línies generals té?

– Volem preparar una proposta que sigui molt diferent respecte a la xarxa que hi ha actualment. Això aniria en les línies següents: Aconseguir la màxima freqüència possible, fer que sigui el més directe possible i utilitzant punts de transbordaments sincronitzats. Amb aquestes millores obtindríem una xarxa d'autobusos urbans que satisfaria molts més usuaris que actualment. 

– Quan teniu previst acabar aquesta proposta que presentareu a l'Ajuntament?

– Ho fem amb hores lliures així que ens emplacem a tenir-la enllestida de cara a Setmana Santa. Conjuntament amb la proposta també estem estudiant la possibilitat de presentar un mètode que ens permeti comparar les futures propostes que puguin arribar en un futur. D'aquesta manera quan arribi el moment de decidir quina és la xarxa que s'ha d'escollir es pugui fer amb un sistema que es pugui veure i la gent pugui opinar. Ara, nosaltres de moment en presentarem una sola proposta. Però el servei que els oferiríem seria per poder-ne valorar d'altres i així també les puguin explicar a la ciutadania. 

– Conesa va explicar que hi ha converses avançades perquè Sant Cugat entri finalment a la zona tarifària 1. Què pensa l'Assemblea d'aquesta possible entrada?

– Pensem que farà que el transport públic sigui més atractiu per baixar a Barcelona. Però ens preocupa molt que el futur possible salt a la zona 2 caigui dins del Vallès. Això podria fer que fos gairebé el doble de car anar de Sant Cugat a Rubí que no pas a Castelldefels, malgrat que la distància és molt més petita. Si només es tracta de moure la frontera sense tocar res més, podria generar un problema de cohesió territorial ja que es penalitzarien els desplaçaments dins de la comarca. A més, s'obriria una etapa nova pel que fa a la gestió de la xarxa. Ja no la tindria l'Ajuntament sinó que estaria en mans de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això fa que per un costat la decisió passaria a estar en mans d'un ens que està més lluny i que és més inaccessible però es generaria l'oportunitat de fer xarxes més coordinades entre les ciutats pròximes a Sant Cugat. Malgrat això, també creiem que s'han de començar a estudiar altres vies que també poden ser bones, perquè el gran problema és que el salt de la zona 1 a la 2 és el doble de car, i no hi ha una bona justificació. De fet, els salts de zona són més barats a partir de la zona tarifària 2. Potser seria més interessant abaixar el preu del bitllet de dues zones. 

– Una solució seria la T-Mobilitat? 

– Sí. El que coneixem de la T-Mobilitat és que l'usuari paga per la distància que recórrer, per tant és la mesura més justa. 

– La possible entrada a la zona 1 podria afectar el cost de l'IBI. 

– Quan parlem del vehicle privat també li estem donant un espai molt valuós, com és l'espai públic, perquè puguem aparcar els nostres cotxes. Ens sembla lògic que ajudem a fer que el transport públic sigui atractiu i eficient, per tant, no hauria de ser un problema l'increment de l'IBI. 

– S'ha aprovat, de manera inicial, la nova l'ordenança de tinença d'animals. Els conductors d'autobusos ja han presentat al·legacions perquè indiquen que no estan d'acord que es deixi pujar al gos dins del bus. S'ha creat un problema que abans no existia? 

– Creiem que ells són els que tenen la informació de primera mà. Sembla que l'article que permet l'accés dels animals als busos s'ha aprovat sense comptar amb la Taula de Mobilitat. Creiem que el redactat es pot millorar i potser amb alguns canvis es poden tenir en compte les dues parts implicades. 

– Valldoreix ha obtingut dos nous busos fets a mida per les necessitats de l'EMD. Sant Cugat els podria utilitzar pels barris que geogràficament s'assemblen a Valldoreix?

– És interessant tenir-los en compte perquè a La Floresta o Les Planes podem tenir uns problemes semblants als que pateix Valldoreix. L'Ajuntament hauria d'observar aquesta experiència per si es pogués utilitzar en algunes zones de la ciutat. 

– Quanta gent formeu actualment l'Assemblea? 

Actualment som una associació petita però molt actius. Som 4 membres i 25 simpatitzants que ens segueixen. Tenim dos reptes a curt termini: Presentar una proposta de qualitat a l'Ajuntament i ser representatius dels usuaris. Segurament en aquesta segona vessant hauríem d'escoltar-los més per recollir les seves propostes o queixes per fer-ne difusió. 

Notícies relacionades