Arran enceta el debat sobre la pressió estètica durant les rebaixes

Foto: Jordi Pascual

Un grup d’unes 10 persones avancen, vestides de negre i amb una careta blanca, pel carrer Santiago Rusiñol. Ja és fosc, els llums ressalten els cartells que porten a les mans en contra de la precarietat laboral i en favor de l’autoestima. Quan arriben al carrer Santa Maria s’aturen davant d’Intimissimi, botiga de roba interior del grup Calzedonia, i llegeixen un manifest en contra de la pressió estètica i del capitalisme que al seu parer “s’apodera de tots els àmbits de les nostres vides”. Un cop acabada la lectura, enganxen adhesius als vidres de diferents botigues amb el missatge: “Som boniques tal com som. Que la pressió estètica no ens canviï”.

D’aquesta manera Arran ha volgut aprofitar la tarda de l’1 de febrer, amb algunes botigues encara lluint cartells de les segones rebaixes, per fer una crítica al consumisme i la seva capacitat de mercantilitzar els cossos de les dones. Les treballadores de de la botiga han demanat explicacions als activistes i els han instat a retirar els adhesius tot i que ells han respost que l’acció va en contra de l’empresa i no de les treballadores. De fet, part del missatge gira al voltant de la precarietat laboral. Durant la performance també han pogut repartir fullets informatius de la campanya.

L’acció ha estat pensada a consciència en ple eix comercial i en una tarda de passeig i més o menys consum a la zona. “Rebutgem rotundament el consum irracional de productes com a activitat d’oci i apostem per un model d’oci no consumista, que fomenti el pensament crític i on la col·lectivitat passi per davant de l’individualisme”, resa el missatge que ha copsat alguns dels vianants i clients de les botigues de la zona.

La presidenta de l’associació de comerciants Centre-Vila, Maria Calopa, comparteix part de la crítica del col·lectiu de l’esquerra anticapitalista: “Ja fa molt de temps que les talles són súper petites i això porta problemes a les joves perquè veuen que elles no són així”. Va més enllà i, a l’igual que Arran, apunta que aquests patrons “provoquen depressions i malalties en edats molt joves”.

Alhora, Calopa defensa que el comerç de proximitat que la seva associació representa no ha estat envaït de forma tan clara per aquest tipus de productes com les grans marques i cadenes. Per a ella la solució és clara: “Posar les talles reals”. Jesús Carballo, president de Sant Cugat Comerç, ha rebutjat fer cap declaració sobre el debat encetat per Arran ja que no tenia coneixement de l’acció i prefereix esperar a tenir més informació per dir la seva.

La campanya d’Arran també apunta directament a la publicitat com a reproductora de la cosificació de la dona i translació de talles irreals com a model estètic. Se suma així a campanyes que anteriorment havien fet altres col·lectius de la ciutat com ara Hora Bruixa que fins i tot va arribar a fer una denúncia pública al setembre del 2015 al restaurant la Barra de pintxos per un anunci que deia: “Noies! Si veniu a sopar i demaneu un mojito... Us invitem a la resta de mojitos!”

Notícies relacionades