L’Ajuntament accepta que les tres línies de La Mirada poden quedar curtes davant l’augment de la demanda

Foto: Jordi Pascual

L’aparició dels cursos bolet anunciats pel Departament d’Ensenyament al Turó de Can Mates i al Collserola de cara al curs vinent ha arribat a un Consell Escolar Municipal, celebrat dimarts a la tarda, en què la Coordinadora d’Associacions de Familiars d’Alumnes (AFA) ha demanat explicacions a la regidora d’Educació, Esther Salat, per la planificació educativa municipal. Si bé, la resposta de l’Ajuntament és poc concloent ja que deixa en mans del Departament d’Ensenyament com a òrgan competent la decisió sobre els grups que ha d’haver cada any així com quan cal fer un nou centre educatiu a la ciutat.

Salat, amb una enganxina reivindicativa en contra dels cursos bolet que li ha entregat la Coordinadora d’AFA, ha explicat que l’única mesura que ha pogut prendre el consistori és pagar per avançat la construcció de l’edifici de la dotzena escola, La Mirada, a Volpelleres. La modificació pressupostària que ho ha de permetre s’ha d’aprovar en el Ple municipal de dilluns vinent. El centre s’havia previst amb dues línies però, davant la gran quantitat de preinscripcions i infants nouvinguts durant el curs, es construirà amb instal·lacions per acollir-ne tres. Això implicarà una inversió municipal de 6,5 milions d’euros, un 80% dels quals seran retornats per la Generalitat a partir del 2020. D’aquesta manera, el centre educatiu podrà començar a funcionar fora dels barracons al setembre del 2019.

Si bé, tot suposant que el Departament acabi dotant La Mirada de tres línies i accepti fer-ho ja al curs 2018-19 amb nous barracons provisionals, això deixaria Sant Cugat amb una oferta educativa de 24 grups a l’ensenyament públic. De cara al curs vinent se n’havien ofert 23, com l’any anterior, però se n’han acabat introduint dos més en forma de cursos bolet fins arribar als 25. Mirant l’evolució de la població infantil i el gran nombre de matrícules vives –incorporacions després de les preinscripcions i durant el curs–, Salat reconeix que allò òptim seria tenir ja des de la propera preinscripció l’oferta de 25 grups. “Potser ha de sortir l’embrió de la tretzena escola”, diu.

De fet, el govern demana al Departament la construcció de la tretzena escola i del cinquè institut, mesures recollides al Pla d’Equipaments 2008-2018 però que no s’han arribat a aplicar. De fet, una de les crítiques que ha rebut la regidora durant el Consell de dimarts ha estat l’inici dels tràmits per a la construcció de la nova biblioteca central urbana al parc Ramon Barnils, on al Pla es preveia la dotzena escola i on ara es podria fer la tretzena. Salat defensa la biblioteca com un equipament important per al municipi i no excloent de fer una altra escola al centre de la ciutat tot i que molts assistents al Consell Escolar ho veuen com un canvi innecessari.

Per tal d’absorbir la demanda de l’ensenyament públic, també existeix la possibilitat que el Departament ampliï algun centre o el doti d’una nova línia fixa. Una possibilitat que no s’ha concretat. Sembla clar, però, que l’Escola de La Floresta difícilment serà la hipotètica afortunada ja que va perdre un grup de P3 al curs 2012-13 i es converteix gradualment en un centre d’una única línia. Per a la Coordinadora d’AFA això genera problemes amb la marxa de la tècnica d’atenció infantil, que ara per ara sufraguen les famílies. Salat diu que la desaparició de la línia pot servir per replantejar el model educatiu del centre tot i que, avança, el manteniment de l’augment de població jove a La Floresta pot suposar el retorn de la línia perduda, una qüestió que depèn de la Generalitat.

Segons les dades facilitades pel govern al Consell, el daltabaix de cara al curs vinent ha estat marcat per un increment del 2,69% de la demanda de places a l’ensenyament públic i per l’arribada de 36 infants que s’han preinscrit a P3 entre el novembre, quan es preveien 1.125 places, i l’abril, quan ja se’n preveien 1.166. Al·legant que espera la resposta del Depatament, Salat no ha respost, però, a com es gestionarà l’arribada de nous infants durant l’any davant d’alguns cursos –sobretot P5 i primer de primària– que ja es troben tocant la ràtio màxima d’alumnes per aula.

Notícies relacionades