Les AFAs aprofiten el procés participatiu del Pla d’Equipaments per criticar la planificació educativa

Fotos: Jordi Pascual

Diversos representants de les associacions de familiars d’alumnes (AFA) –les antigues AMPAs– del Turó de Can Mates, el Collserola, el Leonardo da Vinci i el Pla i Farreras han fet acte de presència a la primera sessió sectorial del procés participatiu per fer el nou Pla d’Equipaments en què es tractaven les necessitats culturals i d’ensenyament del municipi. Després que el Departament d’Ensenyament hagi dictaminat que el Turó de Can Mates i el Collserola tindran un curs bolet per absorbir la demanda de places, la preocupació als centres educatius ha crescut i per això demanen que la planificació sigui la correcta.

El primer que han evidenciat totes quatre associacions és que el Pla d’Equipaments encara vigent, el 2008-2018, preveia la construcció de tres escoles de primària i un institut, a banda del trasllat del Leonardo. De totes aquestes mesures, només s’ha creat la dotzena escola, encara en barracons i a l’espera de ser construïda, i s’han iniciat les obres del nou edifici del Leonardo sense cap previsió de construir el cinquè institut.

Les AFAs assistents al taller participatiu consideren que, després de diversos anys afectats per cursos bolet, cal demanar la construcció dels nous centres educatius que permetin absorbir la demanda sense haver de sobrecarregar els nous centres. Així mateix, plantegen que els futurs col·legis tinguin la previsió de tres línies, el que evitaria que, tal com passa amb les escoles més noves, se saturin als pocs anys davant el creixement de la població infantil.

Així mateix, els pares i mares demanen explicacions als equips de govern que hi ha hagut durant els 10 anys de vigència de l’actual Pla per haver-se quedat lluny del compliment total del document. Els tècnics municipals, però, defensen que l’Ajuntament ha fet pressió a la Generalitat perquè es facin els nous centres però la competència és del Departament d’Ensenyament i és aquest qui determina quan es fa una nova escola. El Pla d’Equipaments només pot preveure les necessitats i els terrenys on fer els centres educatius però en cap cas servir perquè el consistori faci una escola de primària o un institut de manera unilateral.

Tot i així, alguns dels assistents han recordat que el govern ha anunciat la possibilitat de pagar per avançat la construcció del nou edifici de La Mirada, la dotzena escola actualment ubicada de manera provisional al costat de l’Olivera. Consideren que el govern actua per solucionar els problemes quan ja els té sobre la taula i no té la suficient previsió per evitar el col·lapse. Tal com expliquen, de cara al curs vinent tots els cursos de primer de primària estan plens amb 27 alumnes per classe, el que dificultarà la incorporació d’infants nouvinguts a la ciutat en el transcurs de l’any lectiu.

Tot plegat consideren que beneficia l’escola concertada. Mentre Sant Cugat és una localitat plena de centres privats o amb concert, la pública resisteix gràcies, diuen, a la qualitat dels centres. Ara bé, lamenten que portar al límit el nombre d’alumnes per cursos forçarà a moltes famílies a decantar-se per l’ensenyament privat o concertat i, en conseqüència, a la pública acudiran principalment aquelles famílies que no puguin fer front a un altre model educatiu, fomentant els interessos dels centres privats ampliant-los la demanda. També critiquen que el Pla d’Equipaments reculli accions com l’ampliació del col·legi Viaró en què l’Ajuntament no te res a dir per ser un centre privat.

Part del debat també s’ha centrat al voltant de les biblioteques. Mentre l’Ajuntament ha iniciat els tràmits per fer una biblioteca central urbana al parc Ramon Barnils, les AFAs critiquen que elles s’han de fer càrrec de les biblioteques dels centres educatius contractant el personal encarregat. Proposen estudiar l’aprofitament d’aquests espais, així com les pistes esportives, com a equipaments municipals. Davant el canvi d’ubicació de la biblioteca central, també plantegen cedir l’antic edifici per fer la tretzena escola, que quedaria al tocar d’on l’actual Pla d’Equipaments preveia la dotzena.

La sessió del Pla d’Equipaments ha començat amb el debat i ha continuat amb un tallers per recollir propostes. Si bé, alguns dels assistents s’han negat a participar davant el que consideren un procés inútil ja que, d’una banda, només recull propostes, la priorització de les quals depèn de l’Ajuntament sense posterior ratificació popular, i, d’altra, no garanteix que allò recollit al Pla s’acabi executant. Al taller han acudit persones que han participat a altres processos participatius i que, amb el canvi del Reglament de Participació Ciutadana, no descarten la possibilitat de recollir signatures per demanar la ratificació via vot dels documents de processos participatius que, al seu parer, només han servit per dir que el consistori fa participació però sense una incidència real dels veïns.

Notícies relacionades