Lumínic estrena la branca editorial amb ‘Bitter, Sweet, Soft’ de Bernat Millet

Fotos: Jordi Pascual

El fotògraf santcugatenc Bernat Millet ha presentat el seu fotollibre Bitter, Sweet, Soft [Editorial Lumínic, 2021] en el marc del Festival Lumínic. El títol –amarg, dolç, suau, en català– és una referència al te, central en la cultura sahrauí i que, segons aquest poble, és amarg com la vida (el primer glop), dolç com l’amor (el segon) i suau com la mort (el tercer). L’acte celebrat aquest dijous per la tarda al Centre d’Art Maristany també ha servit per inaugurar l’editorial vinculada al festival, que ha editat el llibre de Millet com a primera publicació.

Bitter, Sweet, Soft recull fotografies fetes amb càmera de plaques ara fa 10 anys als campaments sahrauís a Algèria i s’estructura amb una doble lectura en funció del costat pel qual es comenci a llegir (en castellà i en àrab, amb un apart en anglès). Pretén ser una simetria ja que les fotografies s’organitzen amb un paral·lelisme temàtic tant si es comença a llegir amb el moll a l’esquerra (castellà) com amb el moll a la dreta (àrab).

A banda de les fotografies, la publicació incorpora textos de Jorge Molinero, autor de Toda la muerte para dormir [Carena, 2018]. Les úniques altres lletres són un llistat de paraules a mode d’índex o peus de foto però sense indicar la pàgina ni la fotografia a la qual es referencia. En conseqüència, aquest llistat esdevé un recull d’idees que es troben a les fotografies.

El viatge als campaments va ser el viatge de fi de carrera de Millet i també s’ha exposat en diversos festivals, entre els quals també aquesta edició del Lumínic. L’autor explica que mentre l’exposició pretén visibilitzar el context històric, amb l’ocupació del territori per part del Marroc amb la marxa verda del 1975, el llibre aporta una mirada més familiar, posant en valor la cultura sahrauí i la família, l’amistat i l’amor com a sostenidors cultural.

“Les fotografies són en part composades perquè un retrat és un contracte verbal entre la persona fotografiada i el fotògraf”, ha explicat Millet, “intenten traslladar coses que ens passen aquí i que també passen allà”. Alhora, però, també mostra escenes resultat de la guerra: metralla, homes mutilats, ferralla per protegir el bestiar, camells morts, benzinera de petroli...

Marc Vidal, membre de l’equip organitzador del Lumínic, ha posat en valor la tasca de Millet també per defugir de la mirada paternalista occidental. Sobre el Lumínic recorda que la iniciativa va més enllà del festival ja que contempla el creixement de l’editorial així com la creació d’una galeria, per ara digital. La tinenta d’alcaldia de Cultura, Esther Madrona, ha reivindicat que es pugui seguir fent cultura i ha posat en valorar un projecte pausat i cuidat com aquest.

Millet defensa que la relació amb els campaments no acaba amb la publicació del llibre ja que pretén enviar-hi diversos exemplars. També ha recordat que el treball pretenia tenir una segona part sobre els territoris ocupats però que, quan hi va acudir, va ser detingut i ara està controlat pel Marroc, amb l’entrada prohibida als territoris ocupats; una situació que va explicar en detall en l’entrevista que li va fer aquest diari quan recollia fons per fer el fotollibre a través d’una campanya de micromecenatge.

Notícies relacionades