El sector cultural intenta sobreviure, tot i les restriccions de la COVID-19

Il·lustració: Rui Cavaleiro Foto: Ajuntament de Sant Cugat

"Dels pocs concerts i espectacles que es programen, a l'hora de la veritat, els organitzadors es fan enrere. Sembla que la posició més còmoda per a ells sigui deixar-ho córrer. Durant molts mesos no he facturat res, és una bestialitat".

Això és el que explica un tècnic de so que treballa a Sant Cugat a qui la cancel·lació i la reducció d'esdeveniments culturals, a causa de les restriccions sanitàries per la COVID-19, ha afectat de ple. Explica que normalment els mesos de més d'activitat són de març a juliol, que enguany ha coincidit amb el període de confinament, i que dels pocs concerts ajornats que s'han realitzat aquesta tardor, només ha sumat un 20% de la facturació habitual.

La cultura santcugatenca i d'arreu del país es va veure completament aturada d'un dia per l'altre quan es va decretar l'estat d'alarma. Des del desconfinament fins ara, el sector cultural ha intentat fer-se un lloc entre les activitats permeses pel PROCICAT. Sota el clam de reivindicacions del sector com #CulturaSegura i dels ajuntaments, els espais culturals han pogut obrir-se al públic progressivament mantenint les mesures de seguretat.

La legislació, però, canvia constantment. Des del passat divendres 16, la Generalitat va anunciar noves mesures de control que afecten l'àmbit cultural. Als espectacles d'arts escèniques i musicals, i als cinemes i exposicions, l'aforament permès ha passat de ser d'un 70% a un 50% i l'hora de tancament s'ha establert a les onze de la nit. Els professionals i tècnics d'equipaments culturals, com el Teatre-Auditori, es veuen obligats a adaptar-se contínuament als nous protocols. Aquesta és la situació del codirector i cap de programació de l'equipament, Gerald Fannon, des del mes de març: "És un temps molt líquid i canviant, cada dia apareixen dubtes nous i imprevistos". Per a la direcció del Teatre-Auditori, la prioritat és poder realitzar els 27 espectacles que es van ajornar durant el confinament, dels quals per ara només s'han cancel·lat definitivament 3, ja que formaven part de gires internacionals.

Cada restricció és un obstacle a superar per a tot el sector. Per exemple, que s'hagi establert una hora de tancament a les 23 hores, obliga que els concerts del Teatre-Auditori siguin més curts. I que l'aforament s'hagi reduït, implica en alguns casos que els artistes hagin d'oferir dos concerts, el mateix dia o en dies consecutius però no cobrar el segon o cobrar només per a cobrir despeses.

La plantilla del Teatre-Auditori s'ha mantingut durant el confinament i els treballadors que podien van fer teletreball. Els tècnics van aprofitar que les instal·lacions estaven buides per a fer obres de restauració de l'escenari. En canvi, les empreses externes com el control de sala i neteja, han patit un ERTO. Així i tot, Fannon insisteix que a l'equipament municipal li falta personal, a l'administració i al servei tècnic, i que també cal intensificar el control del públic, la desinfecció i la neteja de l'espai.

Una altra sala de teatre de Sant Cugat és Can Ninot, que enguany no ha pogut desenvolupar la seva activitat a la ubicació habitual i s'ha traslladat a la Casa de Cultura: "Ser el teatre més petit de Catalunya ens ha impossibilitat mantenir les distàncies de seguretat i ens ha obligat a traslladar-nos", explica el director de l'entitat Tian Cusidó, que afegeix que complir els protocols d'higiene de la sala impossibilita programar dues actuacions en un dia però que econòmicament es compensa perquè la venda d'entrades és bona.

Els espectacles amb orquestres i corals, on hi ha un gran nombre de persones dalt de l'escenari, tenen plans de contingència específics i més dificultats per complir amb les distàncies de seguretat. En el cas del Teatre-Auditori, l'escenari és prou gran per poder distribuir els músics mantenint la distància de seguretat, però no ho és a tot arreu i les formacions opten per reduir la plantilla. La músic Laura Jover fa suplències a diverses orquestres, entre elles la Simfònica de Sant Cugat: "Si ja era difícil que et truquessin, ara ho és més perquè els titulars tenen prioritat". Afegeix que ha intentat organitzar concerts amb altres músics però a l'últim moment les sales s'han tirat enrere: "Sembla que tinguin l'excusa perfecta per deixar de programar i no donar oportunitats a la gent més jove".

En la mateixa línia, Jan Domènech, pianista de jazz, es troba moltes dificultats per poder fer concerts i també per assajar amb el seu quintet: "Els conservatoris i les sales d'assaig han estat tancades des del març fins al setembre, i tot i que ara algunes ja estan obertes és molt difícil complir tots els protocols i poder treballar-hi". Domènech explica que habitualment a les sales de concerts els músics cobren del que es recapta a la taquilla "que normalment ja és poc, si tens en compte que ho hem de repartir entre tota la banda", una situació que s'agreuja en moments on l'aforament és reduït.

D'altra banda, el Cor Aglepta de Sant Cugat assaja periòdicament mantenint les distàncies, assegudes i amb la mascareta posada, ja que aquest tipus d'agrupacions segueix un pla específic de contingència marcat pel Moviment Coral Català. Segons el director de la formació, Oriol Castanyer, els hi està costant més planificar actuacions, però els alleugera saber que de moment formen part del concert del 30è aniversari de l'Orquestra Simfònica de Sant Cugat programat al novembre.

Els professionals del món de l’espectacle han adaptat la seva feina a les mesures de seguretat i higiene. El tècnic de so ho explica: “L’equip ha d’estar net i desinfectat, o passar uns dies en repòs abans de fer-lo servir. Anem amb mascareta i antifaç de vidre. Si més d’un tècnic ha de tocar la taula de so, ens hem de posar guants. Si a l’actuació més d’una persona ha de cantar amb el mateix micròfon, s’ha de canviar el caputxó”. Afegeix, però, que no li ha fet falta una inversió molt gran en material de prevenció, ja que ell treballa sol i quan ho necessita contracta a un ajudant.

Una altra versió és la de Marcel Alcántara, ajudant en muntatge a rodatges i escenaris efímers. Cada vegada que treballa en un esdeveniment, l’empresa contractant mesura la temperatura a tots els treballadors i els proporcionen una mascareta: “A cada servei hi ha moltes persones, no es poden mantenir distàncies, però si es detecta un positiu, s’atura tot el rodatge”. Aquest és un dels motius pels quals no hi ha hagut gairebé feina aquesta temporada: “És una feina exclusivament presencial, però com que la gent no se sent segura ha disminuït moltíssim el volum de treball. A més les productores han decidit rodar en països on hi ha menys casos de COVID-19 que a Espanya”.

El paper de l'Ajuntament

Des de les institucions s'han organitzat esdeveniments culturals del juliol amb formats adaptats a la pandèmia: El Festival Petits Camaleons, en versió reduïda, i en les dues edicions del Sant Cugat Escena i en el Festival Nacional de Poesia, el públic era limitat i s'ha emès l'espectacle per streaming.

La tinenta d’alcaldia de Cultura, Esther Madrona, creu que és important mantenir un "ritme alt" en la producció d'espectacles culturals i que la ciutadania vagi a veure'ls: "Volem que la gent sàpiga que anar a veure espectacles culturals és la cosa més segura del món i que tot compleix el protocol de seguretat".

Per a Madrona és clau poder reactivar econòmicament el sector cultural i que els artistes i els professionals puguin tenir ingressos. Explica que amb el festival Sant Cugat Escena es volia contractar "no als músics sinó també a tots els treballadors que fan possible un espectacle" i afegeix que s'hi ha invertit 165.000 euros, dels quals 56.000 han anat a contractacions artistes.

Per a les entitats culturals i juvenils, Madrona ha avançat que l'Ajuntament planeja destinar 100.000 euros en línies d'ajuda econòmiques orientades a "compensar les pèrdues d'ingressos des de l'aturada d'activitat i la inversió que suposa adaptar-se a les mesures de seguretat". La tinència d’alcaldia diu que procurarà que la demanda de les ajudes sigui "ràpida i senzilla" i, tot i que no hi ha prevista una data específica d'engegada, ha assegurat que serà "en breus".

Notícies relacionades