Carme Karr homenatjada per la Diada de la No-violència

Meritxell Roda interpretant el conte de Carme Karr. Foto: Miquel Margalef

Una nova jornada de la no-violència reuneix santcugatencs als Quatre Cantons aquest cop per retre homenatge a Carme Karr. L’acte, organitzat per la Universitat Internacional de la Pau (UNIPAU), es celebra des del 2004 i sempre al voltant del final del mes de gener ja que es vol fer coincidir amb l’homicidi de Gandhi, assassinat el 30 de gener de 1948. “Carme Karr va voler seguir d’alguna manera el camí de Gandhi i va representar un missatge clar contra la no-violència”, explicava Arcadi Oliveres, presentador de l’acte.

La feminista i periodista va néixer a Catalunya al 1856 i era una apassionada de la literatura. Oliveres va indicar que era una persona “llençada al feminisme, llençada a la literatura i llençada també al pacifisme.” En la seva llarga trajectòria combativa i com a referència clau, Karr va ser la primera dona en pronunciar una conferència a l’Ateneu Barcelonès. Meritxell Roda i Pau de Nut han interpretat un conte de l’homenatjada anomenat El Llibertari, amb una lectura curosa i intensa i l’acompanyament de Nut a través del violoncel.   

De manera paral·lela a l’acte i dins del marc del dia de la no violència també s’ha impulsat des de la UNIPAU i Entretallers El Dia Escolar de la No-violència i la Pau 2016. En ella hi han participat l’Escola Joan Maragall, Escola la Floresta, Escola la Olivera i l’Escola Catalunya. La proposta es concreta amb un taller de tres sessions on hi van participar alumnes de 4rt de primària amb el repte de presentar un projecte artístic fruit del treball realitzat al llarg de les sessions.

La problemàtica que es va escollir per tractar en les sessions va ser la bomba atòmica esclatada a la ciutat d’Hiroshima i Nagasaki al llarg de la Segona Guerra Mundial. Els Hibakusha van ser els supervivents de la bomba atòmica i es van encarregar d’explicar arreu del món les seves vivències. A través de les vivències en la primera sessió de treball a les escoles es van crear unes dinàmiques de grup per tal d’afrontar les vicissituds de ser víctima i supervivent a la vegada. “Va servir per treballar les emocions que es desperten quan hi ha incomoditats o discordances per tal de gestionar-les i que no acabin mai en conflicte”, esplaiava Eva Navarro professora que ha viscut l’experiència amb els alumnes.

La següent sessió va anar més encaminada en poder afrontar les pèrdues que es deriven d’un possible conflicte. “compartir els pensaments i emocions els va servir per obrir-se i tractar certs temes que van confessar que no havien pogut tractar mai abans”. Finalment en la tercera sessió, es va crear el projecte final i que es podia visitar al llarg de tot el dia d’ahir a la plaça de l’Alcalde Magí Bartralot. El projecte final va ser un jardí sec, en homenatge als Hibakusha que van posar per sobre el fluir de la vida i no pas tot el que havien perdut. “En un jardí japonès hi ha pedres que són els impediments que ens trobem a la vida i la sorra és la vida mateixa que va erosionant les pedres i va corrent”, explicava Torres. 

Notícies relacionades