Acaben les 15enes Lectures a la fresca amb un reconeixement a Carme González i Eulàlia Cortijos

Foto: Jordi Pascual

Una plaça d’en Coll plena ha posat punt i final al 15è cicle de les Lectures a la fresca, aquest any dedicades a l’actriu Margarida Xirgu i l’autor Federico García Lorca. Per tercer any consecutiu els Amics de Pedra i Sang, entitat organitzadora de la mostra teatral, ha fet entrega d’un reconeixement a persones vinculades al món de les arts escèniques a la ciutat. Aquesta vegada, explica Dolors Vilarasau, presidenta de l’associació, s’ha optat per un doble premi que visibilitzés les dones i el treball que es fa des de fora de l’escenari.

És per això que Carme González ha estat la primera de les guardonades de la nit. L’actriu que ha protagonitzat La casa de Bernarda Alba, de García Lorca, la darrera de les obres representades enguany, ha estat escollida pel talent en la interpretació, un valor que Vilarasau ha acompanyat d’un seguit d’elogis: honestedat, talent, excel·lència i valor pel treball.

La segona de les guardonades ha estat Eulàlia Cortijos, encarrega del vestuari en moltes de les obres de les Lectures a la fresca –també en La casa de Bernarda Alba–. “És una gran modista, amb un gust exquisit i refinadaˮ, ha valorat Vilarasau, que també ha posat en valor la seva implicació en el món de les arts escèniques dissenyant el vestuari de diverses companyies santcugatenques.

La darrera de les Lectures a la fresca d’enguany, celebrada dijous a la nit al barri del Monestir, ha intentat donar el toc més feminista, en aconseguit representar una obra que dona protagonisme a 10 dones –i cap home– sobre l’escenari. Però el toc feminista no resta aquí sinó que la pròpia història representa un poder patriarcal exercit per una dona mentre les seves filles es veuen sotmeses a les dinàmiques del patriarcat de principis del segle passat.

Segurament La casa de Bernarda Alba pot ser durament criticada amb la nostra percepció actual però en el seu temps suposava un compromís com només García Lorca podia demostrar. Tot i així, l’autor mai va tenir l’oportunitat de fer una revisió i va ser la seva amiga Xirgu qui la va custodiar i estrenar anys més tard. En els passats possibles queda si l’obra hagués pogut tenir més compromís feminista o no.

A més, l’obra de García Lorca ha suposat un trencament respecte les dues anteriors del cicle. La primera, en forma de musical i creada especialment oer Ignasi Roda per a les Lectures, se centrava especialment en la història de la Xirgu. El mateix passava en la segona, aquesta agafant l’obra Fes de Federico per a mi de Sam Boardam-Jacobs. Tot i que García Lorca ha estat transversal durant tota l’edició del 2019 de les Lecures, només en la darrera representació n’ha estat el clar protagonista.

I sí, això també ha acollit una de les crítiques en clau feminista. El col·lectiu Adventícies ha felicitat per xarxes els Amics de Pedra i Sang per la representació de La casa de Bernarda Alba i per la paritat en la direcció però també els ha encoratjar a buscar obres escrites per dones i aconseguir tècniques de so i de llum.

El repartiment ha estat: Carme González, Encarna Adelantado, Roser Casamitjana, Cristina Sirvent, Gisela Figueras, Marta Jener, Martina Vilarasau, Maria Ten, Núria Ayala i Montse Noales sota la direcció de Dolors Vilarasau. Com a apunt final, que no ha tingut cap efecte ni per a bé ni per a mal sobre la representació, La casa de Bernarda Alba ha estat la primera obra representada íntegrament en castellà des que van néixer les Lectures a la fresca.

Notícies relacionades