Els silencis mediàtics surten a la llum

Fotografia: Xavier Boix

La 6ª edició de l’Anuari mèdia.cat es presentava aquest dilluns 20 de juny a Cal Temerari, una presentació organitzada pel diari elCugatenc i en la que han participat Elisenda Rovira, coordinadora de l’Anuari i Jordi Pascual, autor d’un dels 12 reportatges.

L’Anuari dels silencis mediàtics és un projecte impulsat pel grup de periodistes Ramon Barnils que té com a objectiu aconseguir que la societat conegui tots aquells temes que han estat silenciats pels grans mitjans de comunicació, no perquè no s’hagin publicat sinó perquè no s’ha fet el ressò que es mereixen. Elisenda assenyalava que “en molts casos són reportatges que haurien d’haver ocupat les portades dels diaris i en canvi només han ocupat un petit espai”.

A continuació podeu veure el video de la presentació de l'Anuari.

Excepte la primera edició, totes s’han finançat per mitjà d’una campanya de micromecenatge. En aquesta edició han participat 390 mecenes, entre ells elCugatenc i s’han superat els 10.500€ establerts arribant als 10.640€. Aquesta diferència ha servit per ampliar un dels reportatges que tracta sobre l’aïllament a la presó.

Elisenda Rovira ha explicat que “per escollir els 12 reportatges d’investigació es fa un buidatge de diversos mitjans per veure quins són els temes que val la pena analitzar i aprofundir”. Aquests temes són de diferents temàtiques, com per exemple, polítics, de drets humans o esports, entre altres.

La meitat dels reportatges són encarregats a periodistes en actiu i mínimament especialistes en els temes i els altres 6 són encarregats a estudiants d’universitats d’arreu dels Països Catalans, per tal d’oferir a estudiants de periodisme, l’oportunitat d’elaborar i publicar un reportatge d’investigació amb el suport d’un tutor.

Elisenda Rovira ha explicat alguns aspectes interessants i que criden l’atenció dels reportatges tractats, com és el cas de les escoles d’elit de Barcelona i com les relacions d’amistat de diferents polítics van començar “al pati de l’escola” i han acabat convertint-se en relacions de poder o el cas de l’assassinat d’una transsexual a Alacant i que ha explicat que Catalunya és la comunitat autònoma on hi ha més agressions per raons d’identitat.  

Jordi Pascual, redactor d’aquest diari ha parlat del seu reportatge anomenat “Retrat crític d’El Corte Inglés” amb el que pretenia “dir alguna cosa nova sobre una empresa com el Corte Inglés de la que se n’ha dit de tot”. El resultat final ha estat un reportatge que té com a novetat, la recopilació de xifres de contractació pública que ha fet el Corte Inglés amb l’administració catalana durant els últims 3 anys.

Aquestes xifres han permès veure com, l’any passat, aquesta empresa aconseguia 4,3 milions d’€ ingressats des de la Generalitat. Una xifra que fa reflexionar sobre els avantatges i oportunitats que tenen les grans empreses per tal de guanyar concursos públics gràcies al volum de negoci que tenen.

Retrat crític d’El Corte Inglés també parla d’altres temes interessants de l’empresa com és el cas dels sindicats que té, ja que, en comptes de ser els tradicionals són de l’àmbit comercial, principalment del grup de les empreses d’El Corte Inglés. A més, el reportatge tracta dels temes que s’han silenciat per part de l’empresa als mitjans de comunicació.   

Notícies relacionades