Amanda de Luis: “Al grup local de Som Mobilitat volem eliminar cotxes dels nuclis urbans”

Fotos: Jordi Pascual

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

El grup local de Som Mobilitat és a punt d’aconseguir el finançament suficient per tenir el primer cotxe elèctric. Amb les aportacions de la ciutadania –que es poden fer a través del seu web– i gràcies també a la implicació de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV), la cooperativa que fomenta la mobilitat sostenible amb cotxes elèctrics compartits és a punt de tenir el primer punt de recàrrega i el primer vehicle a la ciutat. Amanda de Luis, membre del grup local, explica la iniciativa i el seu encaix en el camí cap a una mobilitat amb menys impacte ecològic.

Com heu arribat a poder finançar un cotxe?

– Durant els darrers dos anys hem pogut reactivar el grup local. A partir d’aquesta reactivació i amb els enllaços de la Xarxa local d’Economia Solidària i de Cal Temerari vam conèixer que a l’ETSAV i algunes de les cooperatives que allotja estaven interessats a tenir un cotxe compartit.

Davant d’això, vam fer una enquesta que va servir per veure que hi havia molta gent interessada. Que l’ETSAV hagi entrat ha estat un revulsiu perquè han posat uns diners a canvi d’unes hores d’ús per al professorat. La universitat ens posa la plaça d’aparcament i el punt de càrrega. Això ha fet que cobrim bona part del pressupost.

Què heu de fer ara?

– Hem d’acabar de finançar el vehicle amb les aportacions de la ciutadania. Per això hem buscat tenir més visibilitat i vam participar a la fira del comerç just. La idea és aconseguir els diners que ens falten amb dues opcions: o bé es fa un apadrinament que significa que es fa una aportació i en tres anys es recuperen els diners amb un descompte del 20% per cada cop que s’agafa el cotxe o bé es donen els diners per descomptar-los de les hores d’ús. Tot i la pandèmia ho estem aconseguint.

Quines accions preveieu?

– De moment hem fet un correu electrònic a tots els socis de Som Mobilitat de Sant Cugat per avisar-los que aviat començarem a recollir els diners compromesos. El 5 de juny, en el marc de la jornada matinal Donem resposta a l’emergència climàtica des de l’economia social i solidària que es farà al Celler Cooperatiu, farem més difusió per donar a conèixer el projecte i finançar el cotxe.

Quins objectius us marqueu quan ja tingueu aquest vehicle?

– El primer cotxe anirà a l’ETSAV però ens agradaria que el següent fos al centre. Primer hem de veure com va aquesta primera experiència.

Quin és l’objectiu de tenir cotxes elèctrics compartits?

– Som Mobilitat és una cooperativa sense ànim de lucre especialitzada en mobilitat. L’objectiu és tenir cotxes 100% elèctrics en zones urbanes per crear governança entre les sòcies i socis que els facin servir per poder eliminar cotxes privats dels nuclis urbans. Els càlculs diuen que cada cotxe compartit serveix per treure de la carretera una mitjana de 15 cotxes. S’ha de tenir en compte que un cotxe privat es passa de mitjana un 90% del seu temps aparcat a la via pública, ocupant espai.

Com que hores d’ara les bateries tenen un límit, no es poden fer més de 300 quilòmetres al dia. Els cotxes s’utilitzen per franges, és a dir, fas la reserva per a les hores que el necessites i després el tornes al punt de càrrega. Amb aquest model t’estalvies molts diners en comparació a tenir un cotxe propi.

Cal avisar amb molta antelació?

– Depèn. El cotxe de Rubí normalment té molta disponibilitat però si apures massa és possible que jo no en tingui. A Barcelona, on hi ha molts més cotxes, el problema és menor.

El límit de les bateries és un repte per a la mobilitat de llarga distància. Les persones que van fora de Catalunya i no tenen més remei que anar en cotxe potser no poden dependre de Som Mobilitat i encara han d’optar pel cotxe en propietat. És un repte a afrontar?

– Sí. Però si aquest és un ús esporàdic, és millor fer la majoria de mobilitat amb transport públic, fer servir Som Mobilitat per a desplaçaments curts i per als llargs desplaçaments puntuals llogar un vehicle de combustió. Tot i que s’ha de millorar, no podem pretendre que el transport públic arribi a tot arreu.

La primera mobilitat sempre és la de les nostres cames i en segona instància bicicletes i monopatins, zero contaminació. No hem d’oblidar que la fabricació d’un cotxe elèctric també contamina, sobretot si li sumes l’impacte ambiental i laboral de les bateries elèctriques.

Hi ha l’opció o s’ha pensat que persones a títol individual puguin cedir els seus vehicles a la cooperativa tot i no ser elèctrics?

– Hores d’ara no està contemplat. En canvi, sí que s’intenta que la flota dels ajuntaments, que majoritàriament és elèctrica, pugui ser utilitzada pels usuaris de Som Mobilitat en l’horari en què està en desús. Així estalviem cotxes. Però costa perquè algunes administracions no ho acaben de veure, sobretot pel que fa als segurs. Ara bé, Som Mobilitat ja ho té previst.

Si un ajuntament no vol cedir la seva flota, també pot fer aportacions per comprar el cotxe i mantenir el punt de càrrega i, a canvi, reservar hores per als seus treballadors. Això permet tenir finançament públic i l’Ajuntament se’n beneficia perquè no li cal comprar cotxes. De moment a Sant Cugat no hem tingut sort tot i que ho hem intentat. Els hi vam proposar poder utilitzar la seva flota però, per un tema legal, va quedar mort.

Potser també és una qüestió d’hàbits. No estem acostumats a compartir cotxe. Els nostres polítics segurament tampoc.

– Clar... Som Energia, Som Connexió, Som Mobilitat i l’economia social i solidària en general tenen l’objectiu de començar a fer les coses d’una manera diferent. Durant els darrers 40 anys hem tingut un model extractivista i neoliberal radical. És un model de creixement continuat en base al deute que ha calat en l’imaginari col·lectiu fins al punt que a les pel·lícules de ciència ficció abans acaba el món que se salva el planeta. Ens hem quedat sense imaginació. Com podem deixar de menjar carn?! Com podem deixar de tenir un cotxe cadascú?! Doncs, noi, les coses canvien molt. La història és plena de canvis.

El capitalisme té poc més de 200 anys.

– I ha calat molt més que els 2.000 anys anteriors! El politòleg Paul Ariès diu que la clau del capitalisme és que la idea de creixement infinit té molt a veure amb la por a la mort. La voluntat de creixement va lligada a la ideologia de ser immortal. El capitalisme dona una falsa seguretat perquè el que ens fa més por és morir-nos de gana o de fred, que suposadament es pot evitar amb diners al banc tot i que els diners són pura especulació i dígits a una pantalla. Som Mobilitat forma part del canvi de consciència.

Notícies relacionades