Onze animals morts a la festa del Rocío

Onze. Aquesta és la xifra d’animals morts durant la celebració de la festivitat del Rocío, a Huelva, Andalusia (en la que es manifesta l’adoració a la Verge del Rocío, a grans trets). Concretament, deu cavalls i un bou, la causa de la mort dels quals no està encara determinada, encara que es coneix que com a mínim un d’ells va defallir per patir còlics, i que és molt probable que la causa originària de la mort de tots ho hagi estat l’esgotament.

Altres anys, els animals han mort ofegats –per no poder creuar rius suportant el pes de carretes–, de cansament, d’hipotèrmia i de deshidratació, per l’estar sotmesos a un esforç físic permanent sense descans i no rebre ni aigua, ni menjar.

Acabar amb el sofriment i maltractament d’animals en aquestes situacions, és una qüestió únicament ètica?

Des de l’any 2009, la regulació de la Unió Europea va considerar els animals com a éssers “que senten”, és a dir, es va deixar enrere la concepció legal d’equiparar animals a coses, passant a ser éssers vius que com a tals, senten i pateixen (Tractat de Lisboa); és un punt de partida per l’elaboració d’una regulació proteccionista vers ells. Tot i això, els fets ocorreguts no són excepcionals ni, per a molts, desconeguts: els mitjans de comunicació se’n fan ressò any rere any, no així la legislació, política i acció policial de determinades zones de l’Estat. Aquests mesos de maig i juny onze animals han mort per diverses causes concretes, totes elles directament derivades de l’esgotament d’aquests o d’haver estat sotmesos a riscos que, malauradament, els han costat la vida.

"La situació que els animals viuen en celebracions com les processons d’El Rocío no compleix amb la legalitat vigent"

Evidentment, i com es desprendrà del sentit comú, tot i existir determinades pràctiques en aquest país que ho posin en dubte, la situació que els animals viuen en celebracions com les processons d’El Rocío no compleix amb la legalitat vigent. Tant la Llei de Protecció dels Animals –d’aplicació a la Comunitat d’Andalusia– com el Codi Penal condemnen conductes com les que es donen en aquesta festivitat, indicant la primera que està prohibit “obligar a treballar a animals fatigats o a desenvolupar treballs en els que l’esforç exigit superi la seva capacitat”, i senyalant aquesta conducta com una infracció greu de la llei.

D’altra banda, el Codi Penal, llei que tipifica accions com a delictes, recull des de l’any 2003 un delicte de maltractament animal –concretament, animals domèstics o amansats, com seria el cas dels cavalls–, de manera que aquesta conducta ja no és simplement un fet reprovable i nefast, sinó també un delicte sancionat amb penes d’inhabilitació i de presó.

Com pot ser llavors que encara avui dia ocorrin situacions sense que s’apliqui la llei, sense que siguin penalitzades?

Aquest any, una empresa asseguradora ha fet una oferta dirigida al col·lectiu que celebra el Rocío, que deia així: “Disfruta el Rocío con tu caballo y deja que nosotros te aseguremos tu tranquilidad”; i no, no oferia cuidar-se’n, fer-se’n càrrec... sinó encarregar-se dels cavalls morts que van quedant al llarg del camí; de fet, el cartell publicitari s’anuncia indicant “Retirada de cadáveres de Caballos”, i una taxa anual per l’adquisició d’aquest servei.

No és una conducta aïllada, doncs dia rere dia es donen situacions de maltractament animal en festivitats, actes populars i d’altres esdeveniments arreu de l’Estat. Sense cap mena de dubte, el reconeixement de Drets als animals i la seva aplicació en el dia a dia i en celebracions com l’exposada, així com l’elaboració cada cop més extensa i detallada de legislació que vetlli pel seu benestar, són les passes a seguir per aconseguir una major protecció i cura dels animals, però el camí a recórrer ha d’estar construït per l’ètica, l’amor i la voluntat de fer un món millor, per a nosaltres, i per a ells.

Andrea Xaxo, membre de la Plataforma Animalista (PAS)