Quan la Loteria de Nadal és tot el que ha passat al món

A vegades veure els Simpson és la millor opció que pots escollir mentre dines o abans de fer-ho, però a vegades aquest ritual es pot convertir en una mala idea si després, un cop ha acabat el capítol, pilles els primers minuts de l’informatiu d’Antena 3. Això mateix em va succeir el passat dijous, dia de la celebració de la Loteria de Nadal i em costava donar crèdit al que estava veient.

Abans d’entrar en matèria m’agradaria deixar clar que els informatius d’Antena 3 per mi no són referència ni de la bona praxi ni de l’ètica ni interès periodístic, però vull posar sobre la taula el tractament informatiu que va fer la cadena aquell dia. Només cal que comencem pel principi, pel sumari. Aquesta secció, que teòricament ha d’avançar als espectadors el més important que es tractarà, es va convertir en un sumari monotemàtic de la Loteria de Nadal. Per a Antena 3 Noticias el més important que havia passat al món aquell 22 de desembre eren els tres primers premis del sorteig.

Al veure aquests primers minuts i comprovar que només parlaven d’això, el meu escepticisme envers el programa va créixer exponencialment. Però això no era tot, l’informatiu tenia més sorpreses preparades. Dels 38 minuts que va durar l’edició del migdia més de la meitat es van dedicar íntegrament a parlar sobre la Loteria de Nadal. O el que és el mateix, 22 minuts per explicar quelcom que ja tothom coneixia.

Què aporta això a l’espectador? L’audiència quan acaba de veure l’informatiu té la sensació de saber alguna cosa nova? No puc donar les respostes de tothom però la meva resposta és no a les dues preguntes. És el típic dia que a la redacció hi ha pocs temes sobre la taula, tothom vol marxar de vacances i el monotema del sorteig salva l’informatiu.

Donar aquest grau d’importància a un esdeveniment que no deixa de ser superflu i donar-li tant de bombo explica moltes de les problemàtiques actuals que viu el periodisme. A més, ja no entro a discutir si la Loteria és tant important com per fer-ne una petita peça dins del telediari, ja ho dono per suposat, malgrat que seria interessant discutir, però és més que evident que no hauria d’ocupar la meitat del telenotícies. Els 22 minuts dedicats a la Loteria van ser 22 minuts llençats a la brossa, almenys per a l’espectador.  

Notícies relacionades