Minimitzar els sorolls de l’AP7, un compromís sense competència de l’EMD

Foto: Jordi Pascual

CONTRACRÒNICA. El veïnat organitzat en la plataforma STOP Soroll AP7 pot sentir-se escoltat després que el Ple de febrer de l’EMD celebrat aquest dijous per la tarda hagi aprovat una moció amb la mirada fixada sobre el seu problema. Però, alhora que tenen un motiu d’alegria, també en tenen un altre per a mantenir-se actius: cap de les accions compromeses pot fer-se només des de l’EMD de Valldoreix. Precedents com el de Mas Gener deixen el dubte sobre la taula.

Fins el moment, des del seu sorgiment –que en realitat és un ressorgiment de reivindicacions veïnals precedents– han aconseguit la realització de sonometries però els resultats d’aquestes no justifiquen cap acció ja que, normativa en mà, no s’excedeixen els límits acústics establerts. Aquesta és l’única resposta que han rebut hores d’ara dels governs de l’EMD i de l’Ajuntament, pendents encara d’una reunió que han tornat a demanar a l’Audiència pública.

La vocal i sotspresidenta, Susana Herrada, ha dit que les mesures es van prendre arran de la preocupació veïnal però que entén que ara el veïnat mostri el seu desacord ja que, amb mesuraments en plena pandèmia, el trànsit a l’AP7 és menor i, en conseqüència, els sorolls que arriben a la vila també són menors. Per això s’ha compromès a fer nous mesuraments quan el trànsit torni a ser l’habitual, tot pregant que l’Ajuntament torni a participar amb fons propis en aquesta mesura, ja que en la darrera es van posar aparells per part de l’EMD, l’Ajuntament i la Diputació.

Tenir uns resultats clars hauria permès iniciar els tràmits per demanar la instal·lació de pantalles acústiques o un paviment sonor-reductor però, amb les dades actuals, no es té tanta força perquè no hi ha cap obligació legal per fer-ho. De fet, fins i tot excedint els límits sonors, no és gens fàcil aconseguir una actuació així. L’exemple més clar i proper és el del veïnat de Mas Gener, amb cases enganxades a l’AP7 i a la B30, que porten anys esperant que el Ministeri de Foment actuï.

Amb aquesta situació sobre la taula, el Ple de l’EMD d’aquest dijous ha aprovat una moció presentada inicialment per la CUP-PC i arribada de forma conjunta a la sessió plenària amb ERC-MES, PSC i Junts per Sant Cugat-Valldoreix amb l’objectiu de preveure algunes accions. Però totes passen per instar administracions superiors.

Per exemple, es demana al govern espanyol que no ampliï ni prorrogui les concessions de l’AP7 ni l’AP2. Es demana al Ministeri de Foment, a la Conselleria de Territori i Sostenibilitat i a Abertis que s’instal·lin pantalles acústiques. També s’insta l’Àrea Metropolitana a crear una nova xarxa d’autobusos que permeti reduir el trànsit de vehicles a motor privats. L’administració més interpel·lada és, però, la Generalitat amb tres grans accions: aplicar la velocitat variable controlada als trams de l’AP7 i altres carreteres de l’entorn que discorren per zones urbanes, augmentar les freqüències dels Ferrocarrils i fer un bescanviador entre la R8 i la línia d’FGC al seu pas per l’Hospital General.

“Tenim un ús viari molt important que genera contaminació molt perjudicial per a nosaltres mateixos”, ha defensat Ferran Margineda, vocal de la CUP-PC, recordant que la contaminació és tant acústica com d’emissions de gasos, “tenim un model insostenible de transport de mercaderies i de mobilitat personal”. Considera que les pantalles acústiques són un pedaç i que, a més, no són útils del tot a Valldoreix tenint en compte la seva orografia.

Herrada ha dit que l’EMD farà tot el possible per reclamar accions i, amb la mirada fixada sobre la contaminació, ha dit que totes les administracions haurien d’avançar seguint els criteris dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides. Jaume Sanmartí, vocal d’ERC-MES, ha recordat que la mobilitat també s’ha d’ajustar a les normatives europees en quant a contaminació i ha fet un repàs de les fonts de contaminació i dels seus possibles efectes sobre la salut i la qualitat de l’aigua i del sòl. Susanna Casta, vocal del PSC, per la seva banda, ha destacat la velocitat variable com a mesura aplicable a curt termini.

Junts, ERC-MES, CUP-PC i PSC, com a grups proposants, han votat a favor de la moció i, en canvi, l’única vocal de Ciutadans ha optat pel vot en contra. Anna Cano considera que aprovar una moció en què només s’insta altres administracions és paper mullat perquè l’EMD no pot fer cap canvi real. A més, considera que es barregen mesures diferents –des de pantalles al foment del transport públic–, que la proposta d’instal·lar asfalt sonor-reductor és molt cara i que es fa una mirada que supera amb escreix la vila de Valldoreix.

Cano també ha dit que està d’acord amb l’eliminació de les concessions tot dient que això és com eliminar un impost, el que ha aprofitat per recriminar els partits que no defensen una baixada d’aquests. Margineda li ha respost dient que una cosa és una concessió i una altra un impost i que, en qualsevol cas, la moció ja recull aquesta idea: “[Les finalitzacions de les concessions] suposen una gran oportunitat per desfer l’embolic viari català i per apostar definitivament per un model de mobilitat sostenible en el qual siguem els catalans i catalanes qui decidim el cost d’autofinançar les despeses per mantenir les nostres infraestructures, directament des de les nostres administracions”.

Amb aquesta moció sobre la taula, l’EMD té molta feina de demanar accions mentre el veïnat, sentint-se una mica més acompanyat, manté la seva petició de fer una reunió per conèixer els detalls de les sonometries realitzades. La solució és encara molt lluny però, com a mínim, l’administració més propera no s’ha quedat de braços creuats.

Notícies relacionades