Les mancances del PAM respecte el transport públic a Valldoreix

Fotografia: Anna Poquet

Tot i les més de 100 aportacions incloses al PAM després de la jornada de participació oberta a la ciutadania, pel que fa al transport públic, no incideix gaire i deixa alguna mesura apartada com és el cas del preu del bitllet senzill.

Tal com vam explicar anteriorment a elCugatenc, amb el document del PAM, l’equip de govern de l’EMD apostava per una nova manera de fer diferent i apostava pel diàleg i debat amb els ciutadans per mitjà de les taules de participació que s’han anat realitzant.

Tot i que l’aprovació d’aquest document va ser posposada, després que el vocal de participació ciutadana, Xavier Gavaldà, ho anunciés al ple de març per petició popular, des de l’EMD ja han anat portant a terme diferents actuacions que recull el PAM i que té com a objectiu millorar l’accessibilitat dels vehicles de transport públic i prestacions de les parades així com disminuir la dependència del vehicle privat.

A diferència de Sant Cugat, on les línies d’autobusos estan pensades en forma de circumval·lació perquè dongui servei a tots els punts de la ciutat, a Valldoreix, les 4 línies que hi ha actuen ho fan més com a llançadora, donant servei als 4 punts principals del municipi.

Una distribució estratègica pensada per una vila que a data d’1 de gener de 2015 compta amb una població de 8.096 habitants, segons dades estretes de l’INE, repartits en 14 barris en una superfície de 9,8 km² i amb una xarxa viària de 94,17km. Una població per tant molt dispersa i amb dificultat d’arribar a tot arreu per part del transport públic.

Algunes de les mesures del pla d’actuació ja s’han portat a terme, com per exemple, la nova línia d’autobús, la VDX4 que està en funcionament des de l’abril de l’any passat i que connecta l’estació amb els barris de Sant Jaume i la Serreta, després que l’escola Ferran i Clua es quedés sense servei de transport escolar, el reforçament de totes les línies en hores punta, la inversió en vehicles i la renovació de les marquesines de les parades, entre altres.

Però tot i aquestes actuacions, el PAM encara deixa de banda algunes mesures que preocupen als veïns com és el cas del preu del bitllet senzill, ja que, si qualsevol persona, en un moment puntual, es troba sense t-10 o qualsevol altre bitllet integrat, ha de pagar 2,15€ per un bitllet senzill a diferència de Sant Cugat, que el preu del mateix bitllet és de 1,80€, una diferència de preu irrellevant per part de l’EMD de Valldoreix.

És per aquest motiu que avui dijous 12 de maig, la junta de portaveus tindrà una moció per part de la CUP-PC perquè el preu del bitllet senzill sigui unificat igual que el cas de l’autobús de Sant Cugat, segons ens ha informat Ferran Margineda, vocal de la CUP-PC a l’EMD Valldoreix, que explica que “si la EMD va signar un conveni de col·laboració i dels títols unificats de Sant Cugat des del punt de vista social i dels passes de pensionista, no entén perquè no van fer el mateix amb el bitllet senzill i el van unificar”.

El transport públic de Valldoreix no ha estat mai municipalitzat igual que passa amb el cas de Sant Cugat. Abans era una concessió administrativa amb l’empresa Saiz Tour, però des de fa un any es va fer una nova licitació, ja que, aquesta no podia fer-se càrrec del servei i es va oferir el servei a una UTE formada per Marfina Bus, S.A i Soler i Sauret, S.A. junt amb el grup Moventis, que també porta els autobusos de Sant Cugat.

Notícies relacionades