Publicitat

El Síndic de Greuges va atendre 11 peticions a Valldoreix, 5 de les quals referents a l’EMD, durant el 2019

Foto i gràfics: Jordi Pascual

11 de les 167 queixes rebudes pel Síndic de Greuges local durant el 2019 eren de Valldoreix. Des de la seva arribada al càrrec, el Síndic Ramon Palacio ha afrontat la desterritorialització de la institució amb atencions presencials a Valldoreix, Mira-sol, la Floresta i les Planes. Tot i que el centre continua acumulant el 64% de les queixes recollides, el 36% restant són d’aquests barris i de la vila. Valldoreix suposa un 7% sobre el total. Ara bé, de les 11 queixes valldoreixenques, només 5 feien referència a l’Entitat Municipal Descentralizada (EMD). Palacio considera que les poques atencions del Síndic són degudes al desconeixement de la institució, que diu que s'esforça per tenir més presència pública.

Així ho ha explicat Palacio en la presentació de l’informe anual del Síndic referent a l’any 2019 a l’EMD de Valldoreix, en una sessió que s’ha celebrat just abans del Ple ordinari de setembre. Com ja va fer al juliol a l’Ajuntament de Sant Cugat, Palacio ha presentat l’informe en què es recullen les dades de l’activitat realitzada al 2019. La presentació arriba amb retard perquè la pandèmia ha impedit celebrar els plens extraordinaris de presentació, que a Sant Cugat inicialment s’havia previst per al març.

Segons ha explicat Palacio, de les cinc queixes referents a l’administració valldoreixenca, tres van ser desestimades per no haver-se esgotat o iniciat la via administrativa (referents a un mur de separació entre veïns, a l’estat de l’avinguda del Baixador i a un possible ús fraudulent del padró d’habitants per ostentar un càrrec públic).

De les altres dues, una ha estat resolta i l’altra s’ha tancat desfavorablement. La resolta feia referència a una queixa veïnal per la presència de rosegadors a un solar. Es va resoldre comunicant-ho a l’EMD, que ja ha actuat. La que s’ha tancat desfavorablement fa referència a la denegació d’una llicència d’obres a l’avinguda del Baixador perquè encara no està urbanitzada i el terreny no té condició de solar. Segons Palacio, no es pot autoritzar l’atorgament de la llicència però el ciutadà queda a l’espera d’un acord entre l’EMD i l’Ajuntament per desencallar la urbanització que ha de permetre donar la condició de solar a la parcel·la.

Com ja va explicar al juliol a l’Ajuntament, de les 167 queixes totals, en va haver de desestimar 68, la majoria d’elles perquè no havien esgotat la via administrativa. De les 99 restants, la majoria (54) feien referència als serveis territorials, seguides dels serveis a les persones (24) i de l’administració general (21) . D’aquestes, 20 es van traslladar al Síndic de Greuges de Catalunya i quatre a altres Síndics. Ho desgranem al següent gràfic:

A banda de les queixes, durant el 2019 el Síndic també va fer un total de 146 assessoraments, és a dir, un total de 313 intervencions. La majoria d’assessoraments eren per la tramitació de documentació fora de l’àmbit de l’administració. Dels referents a l’administració local, 42 tenien a veure amb l’Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor (OMAC) i les 46 restants a altres serveis municipals.

Alhora, durant el 2019 Palacio va fer un total de cinc actuacions d’ofici: el seguiment de les actuacions d’ofici d’anys anteriors, el pas per sota l’AP-7 en la carretera de Rubí, una proposta de millora en la tramitació de baixes d’ofici al padró, una sobre el tribut metropolità i una amb propostes per agilitzar l’atorgament de llicències urbanístiques. Ho vam desenvolupar més detalladament en la notícia de la presentació de l’informe al juliol i pots consultar el document complet aquí.

Una baixada de peticions per la COVID-19

Palacio ja va advertir al juliol d’una afectació de la COVID-19 a les atencions. Haver mantingut tancada l’oficina del Síndic entre març i maig ha suposat una davallada d’atencions tot i que, explica, és un temps que han pogut aprofitar per iniciar actuacions d’ofici i fer seguiment dels requeriments realitzats.

Per ara són dades recollides als informes trimestrals. De gener a març del 2020 el Síndic va fer un total de 72 actuacions (39 queixes, de les quals 24 estimades, i 33 assessoraments). En canvi, d’abril a juny en va fer 43 (23 queixes, de les quals 11 estimades, i 17 assessoraments). Això ha estat possible gràcies al manteniment de l’activitat web ja que 13 de les actuacions del segon trimestre es van rebre pel web i 8 per correu electrònic.

Tot i el confinament, de les 43 atencions del segon trimestre, 12 van ser presencials. Les restants són per telèfon (7) i d’ofici (3), aquestes darreres demanant l’aprovació de la nova ordenança de terrasses, la reobertura dels consultoris de la Floresta i les Planes i garantir la dotació necessària de personal a tots els CAPs i esclarir els drets del ciutadà en funció del canal de comunicació amb l’Ajuntament que empri.

Encara amb dades provisionals del tercer trimestre, Palacio explica que s’ha recuperat el ritme d’atencions i que durant l’agost, tot i les vacances, s’ha donat resposta a les peticions entrades emplaçant el ciutadà a treballar la queixa o l’assessorament al setembre. La tornada de les vacances també ha servit per reactivar trobades amb actors que habitualment es relacionen amb el Síndic –com Sorea, el SOC o l’organisme de gestió tributària– amb els quals no s’havien pogut reunir d’ençà el confinament.

Notícies relacionades