Pere Soler: “Des del govern es viu més tranquil i més elevat”

Pere Soler al seu nou despatx. Fotos: Miquel Margalef

El passat 19 de gener el govern de Sant Cugat tornava a ser un tripartit amb la incorporació del PSC a l'executiu local. Pere Soler entrava a formar part de l'equip de Mercè Conesa que tant havia criticat durant la campanya electoral i durant tota la legislatura actual. Soler sustenta sota les seves mans una sisena tinença d'alcaldia creada expressament per ell amb els maletins d'Ocupació i Polítiques Comarcals. En aquesta entrevista Soler respon totes les preguntes sense amagar-se de res i dient tot el que pensa. Parla del posicionament del partit en el pròxim Ple extraordinari, de la seva posició actual al govern i de la filtració que es va fer a la premsa de la seva incorporació a l'executiu, entre d'altres. 

– Ahir l'oposició va realitzar una roda de premsa per explicar que ha demanat un Ple Extraordinari perquè el govern expliqui l'adjudicació del PAV3 a Ferrovial. L'únic punt de l'ordre del dia serà la votació d'una auditoria externa. Què votarà el PSC? 

– És obvi que no ens podem oposar perquè es pugui realitzar una auditoria en aquest sentit. Una altra cosa és la utilitat d'aquesta auditoria. S'està investigant als tribunals, hi va haver una comissió al Parlament de Catalunya i el 2010 va haver-hi una comissió extarordinària per parlar d'aquests temes. Em sembla d'una improvisació total i d'una voluntat d'apuntar-se al carro mediàtic del Cas Palau. Ara no toca perquè no hi ha nous indicis, ni noves informacions que ajudin a esclarir el que ja es va aclarir en el seu moment. No crec que la decisió de l'oposició sigui oportuna i crec que és oportunista.

– Les declaracions de Fèlix Millet o Jordi Muntull davant del tribunal afirmant la derivació del 4% dels diners provinents d'adjudicacions d'obra pública en favor de CDC no és un fet prou nou i rellevant? 

– No estan aportant res que la gent no s'esperés o que no estiguessin ja a l'imaginari de tothom. La vinculació de l'actual equip de govern respecte a la gestió que es va fer en aquell moment és escassa o nul·la.

– Hi ha membres de l'actual govern que ja en formaven part aleshores i, a més, és CDC qui governava abans i qui governa ara.

– És el mateix partit, sí. Tothom té un passat però això no implica que el llastre s'hagi de portar durant dècades. A més, no s'ha demostrat que cap dels membres actuals que formen el govern estiguin implicats amb la trama. I això mateix ho sabem ara i ho sabíem fa 10 dies, per això crec que la convocatòria està feta d'una manera oportunista. Quan van demanar el Ple extraordinari a la Junta de Portaveus ni tan sols sabien què es volia auditar. 

– L'oposició ja va dir en roda de premsa que la convocatòria del Ple extraordinari estava fet a propòsit per fer-lo coincidir amb el Cas Palau. Però la ciutadania encara no té resolt el dubte de si realment hi va haver desviació de fons en la construcció del PAV3 en favor de Convergència. 

– Per això estem d'acord en fer l'auditoria. No volem ser la crossa de res, nosaltres som els primers interessats en què s'esclareixi tot. Ara, també crec que un Ple extraordinari no aportarà absolutament res. Dubto molt que una auditoria externa pugui fer molt més que la policia judicial o un jutge. Ara el PSC mai coartarà la llibertat de convocar un Ple, una moció, etc.

– No és contradictori dir que el Ple extraordinari no servirà per res però que malgrat això el PSC no s'oposi a la realització del mateix? 

– No és contradictori perquè nosaltres no volem aturar la voluntat ni la iniciativa de ningú. 

– Però indiques que no servirà per res.

– Crec que no servirà per a gaire. Si després de gastar diners públics per contractar una auditoria externa no trobem res, la gent ens demanarà responsabilitats de com hem gastat els diners públics. A més, a hores d'ara jo encara no sé quina és la demanda concreta per fer l'auditoria; si és per auditar el procediment, el calendari, els comptes o el conjunt de l'obra. Ni els propis membres que demanaven l'auditoria externa sabien el que volien auditar. Tot ja està auditat per l'interventor de la casa, està judicialitzat i el Parlament ja va fer una comissió al respecte. Però vaja, l'oposició ja ens té acostumats a fer forces improvisacions. 

– Després de tota la campanya en contra de Convergència i també en contra del govern de Mercè Conesa i totes les topades verbals al Ple, per què ara estàs al govern

– Perquè una ciutat s'ha de governar i no pot estar segrestada per uns interessos concrets. En el passat mandat hi havia una majoria absoluta i nosaltres la vàrem criticar per les seves maneres de fer. Però en l'actual mandat no hi havia majoria absoluta i el que sí que existia era un segrest per part d'una formació política que intentava monopolitzar el seu treball des de l'oposició. Nosaltres creiem que si un grup pot donar suport a un aspecte tant important com són els pressupostos i no entra al govern, entenem que és una força covarda o és irresponsable. Com que nosaltres també vàrem acceptar l'acord pressupostari del govern amb ERC-MES i el vàrem complementar amb un acord de pressupostos entre l'equip de govern i el PSC, vam decidir mullar-nos i estar dins del govern. 

– Una unió que no us ha proporcionat la majoria absoluta, en què beneficia l'acord a la ciutat? 

– No és una majoria absoluta però és una àmplia majoria. S'obre un ventall de possibilitats que ens permet influir en el govern per tirar endavant polítiques d'esquerres o socials. Primer, com a força majoritària CDC està influenciada pel PSC que és minoritària, i això ja és bo. Segon, el mateix acord de govern ens obliga a negociar i a arribar a consensos i això és bo i es guanya en democràcia. 

– Com s'aconsegueix trobar l'equilibri entre la prespectiva de ciutat que té Convergència i la del PSC? Són compatibles?  

– Ens avala un acord i uns punts concrets que s'han de complir. El que està fora dels acords s'haurà de negociar a les Juntes de Govern o de Portaveus i valorarem què perdrem i guanyarem. Fins ara ho hem portat força bé i hi ha bona entesa amb l'equip de govern, no hi ha crits. (Riu). De moment no hi ha hagut cap moment que cap de les dues parts s'hagi plantat davant d'una decisió. Ens hi trobarem? Segur que sí, però de moment encara no ens hi hem trobat.  

– Amb un toc irònic vas dir en la presentació de l'acord que fa uns anys la situació estava a la inversa. Va ser CiU qui va entrar a un govern socialista i a partir d'aquell moment va pujar fins a governar. Això és la part positiva que n'extraurà el PSC d'aquest pacte en les pròximes eleccions? 

– Està clar que poder gestionar i governar sempre et permet demostrar que has fet coses. Nosaltres portàvem 30 anys a l'oposició i per moltes propostes que presentéssim l'obra de govern se l'acaba emportant qui governa. La visibilització del guany de la ciutat queda capitalitzat per les forces que lideren el govern. És important perquè el PSC ha estat un partit municipalista que ha sabut governar amb responsabilitat, sense cridar i sense fer soroll, i moltes vegades aquesta responsabilitat és la que ens ha jugat males passades.  

– Tornem a les negociacions prèvies a l'anunci de govern. Com valores que part de la premsa i la ciutadania s'assabentés de la teva entrada al govern a través d'una filtració a la premsa

– Hi ha moltes maneres de fer les coses i la premsa féu la vostra feina i a vegades hi ha mitjans que disposen de contactes privilegiats. Que es filtrés a la premsa en el moment que es va filtrar ja poc importava,  faltaven poques hores per signar l'acord. El que sí que havia de quedar clar és que tant el PDECAT com el PSC encara havíem de fer la feina de votació interna i validació de l'acord. Vàrem fer una negociació ràpida, amb un cercle molt reduït i just abans que els tres partits validessin l'acord és quan va sortir a la premsa. Crec que ja estava tot el peix venut i per això no li dono més importància.  

– Com és que no es va fer un anunci institucional perquè tots els mitjans ho sabéssim al mateix moment? 

 

– En aquest cas sí que et puc dir que des del PSC no es va realitzar aquesta filtració. No sé qui ha pogut ser i segurament es va fer d'una manera interessada però em preocupa ben poc. Ja sabeu que la meva relació amb la premsa està plena d'alts i baixos i que normalment no em callo les coses. 

– Esperem que ara tampoc te les callis. 

– Les diré de manera diferent, però no me les callaré. 

– Com es viu el Ple des de la part més alta de la sala?

– Vols que et digui la veritat? Més tranquil. 

– Això què vol dir? 

– Com que no has d'intervenir constantment et pots centrar més en els punts que et toca intervenir i et permet gaudir del gran circ que és el consistori. El Ple per mi sempre ha estat una plataforma de visualització d'una feina que s'ha de fer de manera prèvia. Aquesta visualització i verbalització entre les diferents prespectives forma part de la política i per a mi és una part important. Com a actor et dic que es pot viure més tranquil i més elevat. 

– Per tant m'estàs dibuixant una situació desigual on el govern sempre hi surt guanyant?

– És evident, només cal comptar el nombre de regidors que té cadascú. 

– Aleshores l'argument que has utilitzat abans per indicar que l'oposició realitza propostes improvisades és normal i s'entén, perquè no té el múscul que té el govern? 

–Però és que és normal. El govern té la responsabilitat de gestionar la ciutat i té molt més coneixement de la ciutat. 

– Aquesta desigualtat no provoca que es perpetuï la diferència entre govern i oposició? 

– No perquè aleshores al govern sempre tindries el mateix grup polític. Hi ha alternances, a Sant Cugat no, però hi ha alternança de govern. Qui ostenta la responsabilitat de la gestió i les propostes de polítiques efectives és el govern i per això parlava jo abans de la responsabilitat. Des de l'oposició et pots permetre brindis al sol. Des del govern s'aprén a valorar tot el que comporta cada proposta. 

– Sustentes una sisena tinença d'alcaldia creada expressament per a tu. Les carteres que tens entre les mans són Ocupació i Polítiques Comarcals. La segona cartera és nova, explica'ns quina és la tasca que has de realitzar.

– Jo, com a membre del Consell Comarcal i tenint una professió territorial en una altra administració, puc aportar un coneixement de la comarca, ja que en determinats moments Sant Cugat mirava massa cap a l'Àrea Metropolitana de Barcelona i deixava a la seva esquena la comarca. Hi ha moltes coses que ens impliquen directament amb la comarca i tot això calia vestir-ho amb una persona que tingués una visió general per veure com es desenvolupa comarca. Volem aglutinar totes les àrees del govern que tinguin alguna relació amb la comarca per portar-ho tot sota d'un mateix paraigües, per tal de fer un discurs comarcal homogeni i supramunicipal. 

– Quin són els temes principals que ara mateix té sobre la taula Pere Soler en relació a aquesta visió supramunicipal?

– Volem reactivar els projectes de la B-30, veure com podem participar en els boscos del Vallès o com establir sinergies d'ocupació. Ara mateix, arran d'aquesta nova tinença d'alcaldia, estem creant  l'estratègia comarcal des de Sant Cugat.

– En un inici es va dir que la teva dedicació era parcial i per tant cobraves com a tal, al final cobraràs només per dietes amb un topall màxim de 75.000 euros. Però la xifra que s'ha donat per vàlida ronda, després de l'anunci de la primera en roda de premsa, els 35.000 euros. Com ha quedat el teu sou finalment? 

– Totes les dietes que jo cobri no poden sobrepassar els 75.000 euros perquè és el topall màxim que marca la llei. Però això no és quelcom fet especialment per mi, sinó que el senyor Èric Gómez, la senyora Roser Casamitjana o qualsevol altre membre del ple que cobri per dietes té aquest topall màxim. Els 35.000 euros és el càlcul que des de la premsa s'ha fet comptant tots els òrgans als quals puc assistir. Per tant, per sota, molt per sota del que cobren les portaveus de la CUP-PC i ERC-MES que s'han acollit a la dedicació exclusiva.  

– Quina compatibilitat hi ha amb la teva feina de funcionari a l'AMB?

– Seguiré treballant com qualsevol altre company. M'aixeco a les 6 del matí, entro a treballar a les 7 i a partir de les 3 de la tarda exerceixo la política. Excepte aquelles hores que d'acord amb mi i l'AMB puc gestionar com a càrrec electe. 

– Tal com comentàvem abans, us falta un regidor per arribar a la majoria absoluta. S'està treballant la possibilitat d'incloure Dimitri Defranc o Álvaro Benejam? 

– No, que jo sàpiga. Una cosa és que no tanquem la porta i l'altra que s'estigui explorant. Més enllà d'això l'acord indica que totes dues parts hi hauríem d'estar d'acord. De moment no preveiem cap nou moviment, a no sé què tu tinguis alguna novetat i me la vulguis dir. (Riu).

Notícies relacionades