El tribut metropolità entra en vigor sense contenciós de l’Ajuntament

Foto: Tino Rubio

La setmana passada l’Àrea Metropolitana (AMB) va començar a cobrar el tribut metropolità lligat a la tarifa plana de transport que va entrar en vigor a Sant Cugat al gener pel qual els desplaçaments a la zona 1 des de 22 municipis de la segona corona tarifària tenen el mateix cost que els desplaçaments dins d’una mateixa zona. D’aquesta manera, els ciutadans que agafen el tren a Sant Cugat no paguen el canvi de zona per anar a Barcelona però no veuen incrementat el preu per desplaçar-se a Terrassa.

Des del primer moment es va advertir que aquesta mesura suposaria l’aplicació d’un tribut metropolità vinculat a les propietats –d’aquí que alguns polítics i mitjans hagin parlat de sobrecost a l’IBI– a tots els municipis afectats. Aquest impost significa igualar-se als municipis de la primera corona tarifària, que ja el pagaven per tenir unes prestacions de transport superiors. Ara s’espera poder millorar les de la segona corona. L’entrada en vigor, però, ha engegat de nou el debat polític.

El tribut, segons explica l’AMB, serveix per “fer possible un transport públic de qualitat i una mobilitat més sostenible, que respongui a les necessitats de desplaçament dels habitants metropolitansˮ. Això passa perquè l’AMB passi a ser competent en matèria de transport urbà dels municipis de la segona corona, el que afecta a Sant Cugat en el venciment del contracte amb Moventis. També serveix per finançar mesures als espais naturals. El manteniment d’espais com la Serra de Collserola, els rius Besòs i Llobregat, les patges i la xarxa de 51 parcs metropolitans.

L’entrada en vigor i la renúncia al contenciós

El tribut es calcula en base al valor cadastral, fixat pel Ministeri d’Hisenda, que es multiplica pel tipus impositiu fixat per l’AMB. Així mateix hi ha reduccions i l’exempció de pagament a les primeres residències d’un valor cadastral inferior a 45,389,47 euros (72.033,78 euros si la darrera revisió cadastral és posterior al 2012). El principal avantatge és que els usuaris del transport públic tindran un estalvi en el canvi de zona que deixaran de pagar d’un 49% en les T.-10, d’un 26% en la T-Trimestre i d’un 26% en la T-Jove.

 

L’Ajuntament de Sant Cugat ha arribat a un acord amb l’AMB per tal de revisar els preus plantejats en la primera proposta rebuda. Segons ha explicat el tripartit en roda de premsa, els contribuents santcugatencs hauran de pagar un total de 4,2 milions d’euros en lloc dels 6,9 que s’havien previst inicialment. Això suposa, segons el govern, entre 50 i 70 euros anuals de mitjana en funció del valor cadastral de l’habitatge.

Amb aquest acord, el consistori santcugatenc renuncia a avançar en el camí de presentar un contenciós-administratiu anunciat pel govern anterior i amb el qual pretenien redefinir la proposta per garantir que fos més equitativa per al conjunt dels contribuents i, específicament, per als santcugatencs. Segons el govern actual, no s’havia acabat el tràmit de presentació del contenciós, que només va demanar una suspensió cautelar que el jutge no va acceptar. L’acord suposa renunciar a la via judicial de manera definitiva.

“El contenciós”, diu el tinent d’alcaldia d’Hisenda i Mobilitat, Pere Soler, “va provocar el trencament de les negociacions entre les dues institucions amb un horitzó on l’AMB estava decidida a cobrar el tribut metropolità per la banda alta”. El tripartit es va comprometre a aturar la via judicial per mantenir les negociacions. L’AMB diu que l’acord fa que a la nostra ciutat, a diferència d’altres municipis, sigui l’Ajuntament qui prepara les dades d’aplicació perquè sigui l’ens metropolità qui l’apliqui.

L’acord no convenç Junts per Sant Cugat que, a través de l’exregidor d’Economia, Carles Brugarolas, considera que no se soluciona la inequitat de la tarifa: “S’aplica una instrucció de la gerència de l’AMB que no resol el problema de fons ja que qualsevol solució implicarà o que contribuents idèntics paguin quantitats diferents o que contribuents diferents idèntics paguin quantitats idèntiques en funció de la seva revisió cadastralˮ.

Per això Brugarolas segueix apostant per la via judicial i per cercar la suspensió cautelar del tribut. Tenint en compte que, més enllà del valor cadastral elevat de Sant Cugat, la desviació es pot produir en més municipis, Junts demana una negociació que superi la bidireccionalitat Ajuntament de Sant Cugat – AMB. El grup polític va aprofitar la presentació de les mocions per al Ple d’aquest dilluns per demanar una rectificació al tripartit i posar-se “a la seva disposicióˮ per parlar-ne.

Notícies relacionades