El grau de coneixement de l’alcaldessa cau 58 punts amb la presa de possessió de Fortuny

Foto: Jordi Pascual

Al juliol un 35,3% de la ciutadania coneixia l’alcaldessa, Carmela Fortuny, mentre al febrer Mercè Conesa era coneguda per un 93,1% de la població. Tot i així, la valoració es manté estable amb un 6,7 de nota mitjana per a l’alcaldia i un 6,2 per al conjunt del govern. Són les xifres que es desprenen de la darrera onada de l’Observatori Sociològic Municipal elaborada per l’Institut DEP en una mostra de 1.000 enquestes telefòniques un mes després del relleu al capdavant del consistori.

Es tracta del grau de coneixement més baix des que es va incorporar la pregunta a l’enquesta l’any 2002. Alhora, suposa la davallada més pronunciada ja que en el relleu anterior, quan Lluís Recoder va deixar l’alcaldia per esdevenir conseller passant la responsabilitat municipal a Conesa, la caiguda va ser de 19,6 punts (de 92,7% a 72,1%). Alhora, tant la valoració del govern com de l’alcaldessa se situen entre les xifres més elevades del que va de mil·lenni, només superades de forma clara en els darrers mesos de Recoder al capdavant de l’alcaldia, quan va aconseguir superar un 7 de nota a l’alcaldia i quedar-se a prop del 7 pel que fa al govern.

Tot i que els rumors d’un canvi al capdavant del consistori feia setmanes que circulaven a la ciutat, el relleu oficial a l’alcaldia no es va fer fins el 7 de juny. La primera acció pública de Fortuny després de la presa de possessió va ser just el dia següent, explicant la constitució de la taula de treball conjunta amb la Plataforma de Pensionistes, que portava mig any manifestant-se setmanalment a les portes del consistori –i encara segueix– demanant unes pensions dignes i un llistat de reivindicacions locals per a les quals aquella acció era la primera oportunitat de tirar endavant.

Les enquestes es van realitzar entre el 2 i el 20 de juliol, el que suposa que, quan es va preguntar a la ciutadania sobre el grau de coneixement de la nova alcaldessa, aquesta portava unes poques setmanes al càrrec –en les fetes durant els primers dies no arribava ni al mes–. Així s’adverteix en el document de la darrera onada de l’Observatori, evidenciant també el repte per endavant que té la nova batllessa per guanyar popularitat a només 10 mesos de les eleccions municipals –ara en falten vuit.

A diferència de l’onada anterior, la darrera edició de l’Observatori no pregunta sobre els partits de l’oposició i, per tant, no es pot saber quin efecte tenen sobre la percepció ciutadana PDECAT-Demòcrates i el PSC després de la ruptura del pacte de govern –llavors es va preguntar com a govern i sense disgregar els socialistes perquè l’acord es va trencar quan no s’havien acabat de fer totes les enquestes–. En aquell moment, ERC-MES era l’únic grup de l’oposició que aprovava (5,4), seguit d’ICV-EUiA (4,9), CUP-PC (4,5), Ciutadans (2,8) i PP (1,9). Ideològicament, l’onada de juliol, segueix situant la població santcugatenca al centre-esquerra, amb un 3,1 en un eix on 1 és extrema esquerra i 7 extrema dreta.

La ciutadania es considera bastant informada del que passa a la ciutat

L’onada de juliol de l’Observatori dedica un ampli recull de preguntes als hàbits informatius de la població santcugatenca, que s’informa seguint aquests canals: televisió (76%), internet (68,8%), premsa escrita (51,7%), ràdio (48,9%) i xarxes socials (30%). Deixant de banda les qüestions referents a la informació generalista, un 61,8% de la ciutadania es considera bastant informada del que passa a la ciutat, tot i que cal destacar també el 31,2% que considera que ho està poc. Prop d’un 80% diu estar bastant o molt interessada en conèixer l’actualitat de la ciutat.

Seguint amb els hàbits comunicatius a nivell local, un 83,3% de les persones enquestades diuen informar-se d’allò que succeeix a Sant Cugat a través del TOT Sant Cugat, seguit de lluny per Televisió de Sant Cugat (10%), les xarxes socials (5,6%) i la revista municipal Som Sant Cugat (4,4%). El rànquing de mitjans locals amb què s’informa la ciutadania santcugatenca queda així: TOT Sant Cugat –no s’especifica si paper o digital– (83,3%), Televisió de Sant Cugat (10%), Som Sant Cugat (4,4%), Cugat.cat –no s’especifica si inclou la ràdio– (3,6%), Ràdio Sant Cugat (2%), Diari de Sant Cugat –tot i que va desaparèixer al 2015– (0,9%), elCugatenc –que apareix per primer cop a l’Observatori– (0,7%), trentadies (0,6%) i Sant Cugat Informa (0,2%).

Notícies relacionades