El govern millora la nota però la ciutadania segueix desconeixent les actuacions de l’Ajuntament

Foto: Jordi Pascual

Jordi Pascual i Clàudia Bell | La ciutadania posa un “aprovat alt” al govern municipal en aquest primer any de mandat, obtenint una mitjana de 6 punts sobre 10. L’alcaldessa obté un 5,9. El canvi de govern de juny de 2019 va fer disminuir 1 punt la valoració del govern respecte l’equip anterior ―de 6,4 a 5,4―. Tanmateix, aquesta tendència a la baixa ha virat i ha augmentat 0,6 punts fins arribar a l’aprovat alt. 

Així queda recollit en la 42a onada de l’Observatori Sociològic (febrer 2020), un estudi sociològic que es fa de forma semestral per mitjà d’enquestes telefòniques i grups de discussió amb una mostra de 1.000 persones. L’estudi permet conèixer la valoració ciutadana de la ciutat, el govern municipal, els serveis i problemàtiques que preocupen la població, entre d’altres. 

Però les bones notícies per al govern topen amb la percepció d’informació de les accions que fa l’Ajuntament. Més d’un 60% de les persones enquestades diu estar bastant o regular informada però la suma de les que ho estan poc o gens arriba al 27%, el que suposa una nota mitjana de 5,5 sobre 10 en la percepció de la ciutadania sobre la informació de les actuacions municipals.

La manca d’informació s’evidencia en alguns serveis, que tenen molt camí per recórrer en quant a grau de coneixement, especialment l’Agenda infantil i familiar la Puça i l’Oficina d’Atenció a l’Empresa, conegudes per un 17,2 i un 12,7% de la ciutadania. Només la Policia Local (84,7%), la Deixalleria (81,7%) i els autobusos urbans (80,8%) superen el 80% de grau de coneixement, essent la Deixalleria l’única que supera un 50% d’ús entre els ciutadans que la coneixen arribant a un 71,6% i la millor valoració de tots els serveis amb un 7,7 sobre 10.

En quant a polítiques públiques, la 42a onada pregunta per dues iniciatives també força desconegudes per la ciutadania. D’una banda, la Xarxa Monestir-Sant Francesc, és coneguda per un 30,4% de les persones enquestades. D’altra, la declaració de l’emergència climàtica, ho és per un 16,1% de la ciutadania. Al peu d’aquest article trobaràs el document íntegre de la 42a onada, on s’aprofundeix amb més preguntes sobre aquestes dues iniciatives.

L’habitatge ja se situa com segon problema

La població santcugatenca està generalment satisfeta de viure a Sant Cugat. Tanmateix, hi ha assumptes que sobresurten com a principals preocupacions respecte el municipi. De la mostra de 1.000 persones, un 32,8% considera la mobilitat, la senyalització i el trànsit com a problema principal de  Sant Cugat, seguit de l’habitatge (22,4%), manca d’aparcament (17,1%), seguretat ciutadana (14,7%) i transport públic (9,6%).

D’entre els principals problemes de la ciutat hi ha dos grans canvis de tendència respecte al febrer del 2019. L’habitatge se situa de cop com a segon problema de la ciutat segons la percepció de la ciutadania, escalant des de de la quarta posició (13,1%). Alhora, la seguretat ciutadana, que fa un any se situava com a segon principal problema de la ciutat amb un 23,2% cau fins a la quarta posició.

La desescalada de la preocupació per la seguretat s’acompanya de tres altres paràmetres. En primer lloc, un 51% de les persones enquestades consideren que la seguretat ciutadana és molt o bastant positiva. En segon, 86,1% diu que no ha evitat cap espai del municipi per sentir-se insegures. En tercer, la principal font d’inseguretat (34,9%) és la poca il·luminació, seguida dels robatoris (23,6%) i del tipus de gent (14,5%).

En termes generals la política continua situant-se com un dels grans problemes a ulls de la ciutadania. Tot i que el context polític es percep molt menys problemàtic (ha passat del 71,3% al 36,6%), manté la primera posició; seguit de la política i la corrupció, que creix exponencialment d’un 3,6% (setena posició) a un 24,4% (segona posició). Tancant les cinc primeres posicions de problemes generals hi ha l’economia (16,4%), el treball (6,3) i la seguretat ciutadana (5,5%).

Tot i que els problemes d’índole econòmica se situen entre els més destacables en l’enquesta, la percepció de la situació econòmica del país no para de millorar des que va començar l’escalada al juny del 2013, situant-se avui en un 3,1 en una escala en què el 5 és molt bona i l’1 molt dolenta. La millora és menys evident sobre cada nucli de convivència ja que un 71% de les persones enquestades considera que la seva situació econòmica és igual que ara fa un any. 

Malgrat les dades exposades, cal observar-les amb cura ja que l’enquesta és anterior a la crisi de la COVID-19 i, per tant, les percepcions ciutadana podrien canviar considerablement en la propera onada de l’Observatori Sociològic. 

Aquí pots veure totes les preguntes i resultats de la 42a onada de l’Observatori Sociològic:

Notícies relacionades