Acord polític per consensuar un model de mobilitat

Autobusos híbrids adquirits el 2011. Imatge del gabinet de comunicació de l'Ajuntament el dia de la presentació dels vehicles.

El Ple municipal d'octubre inclou una moció conjunta de la CUP-PC, ICV-EUiA, CiU, PSC i ERC-MES que pretén crear una “Taula de Mobilitat” per desenvolupar les previsions del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) aprovat el 2013 per CiU, PSC, ICV i CUP. El pla recull un seguit d'actuacions que afecten els vianants, el transport públic, la bicicleta i el cotxe. L'acord marc preveia dues fases, 2013-2018 i 2019-2024, amb 5'2 i 21'9 milions de pressupost respectivament.

La moció, impulsada per la CUP-PC, cita especialment els usuaris de la bicicleta, els consells escolars, les entitats veïnals, els comerciants i els conductors d'autobús com a actors actius en la taula. Ells seran els encarregats de cercar les vies d'aplicació de les recomanacions del PMU. L'acord únic de la proposta fa esment especial a sis àrees de la mobilitat: el transport urbà, el transport interurbà, els itineraris i circuits de vianants, els recorreguts en bicicleta, els taxis i l'accessibilitat universal. Els 21 regidors que sumen els grups municipals proposants són suficients per aprovar la moció.

El PSC dóna especial importància al seguiment del pla. Tal com explica Pere Soler, portaveu socialista, en un comunicat de premsa, “és del tot necessari la creació d’aquest grup de seguiment, que a més ja es contempla en el mateix Pla de Mobilitat aprovat”. L'aprovació de la moció també permetrà que Ciutadans i ERC-MES, fora del Ple durant el darrer mandat, tinguin incidència en el PMU.

Què planteja el Pla de Mobilitat Urbana?

L'acord marc del PMU apuntava a la vianantització d'algunes zones del centre com els carrers Sant Bartomeu i Solà o la plaça Pep Ventura. També plantejava la millora dels camins escolars i la reducció de “l'efecte barrera” que provoquen les vies dels Ferrocarrils de la Generalitat i la carretera de Rubí.

Pel que fa al transport públic, demanava instar l'Estat i la Generalitat a convertir en intermodals les estacions d'FGC i Renfe de Volpelleres i Hospital General, a implementar un nou sistema de validació de tiquets més equitatiu entre municipis i a crear una línia de Rodalies per unir Sant Cugat i Barcelona de forma directa.

Al document es demana el manteniment dels bus-barri amb una millora de la sincronització amb els FGC i els bus inter-districte. També es preveia eliminar el pas d'autobusos per la plaça Lluís Millet, la connexió amb les estacions de tren i els equipaments, la implementació de tecnologia i sistemes smart, l'augment de marquesines i la creació d'una estació central d'autobusos interurbans a Volpelleres-Coll Favà. El foment de la bici amb més carrils, aparcaments i connexions era un altre dels punts claus del PMU on es plantejava un pla integral de fomentar-ne l'ús.

El gran acord respecte al cotxe va ser la reducció de desplaçaments. Es preveia millorar les anelles de circulació i l'afectació de punts concrets de la xarxa viària. Hi havia projectades noves àrees d'aparcament i de zona blava i verda als barris més saturats de la ciutat o que precisen de més pàrquings com el CAP Turó de Can Mates.

El model d'autobús urbà

Ferran Margineda, vocal de la CUP-PC a l'EMD de Valldoreix i conductor d'autobús, explicava ara fa un mes, quan el seu partit començava a treballar en la moció, que cal un canvi d'horaris en el servei d'autobús urbà. La seva experiència professional li permet assegurar que amb els actuals horaris les persones que comencen a treballar d'hora o acaben tard no poden utilitzar l'autobús urbà per desplaçar-s'hi.

Aquesta és una de les raons de la moció que permetrà crear la Taula de Mobilitat. Tot i que s'hagués pogut presentar una moció amb canvis concrets sobre el servei d'autobusos urbans, la taula permet obrir el debat més enllà del consistori. El Ple d'octubre se celebra just el dia després d'acabar l'anomenada Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.

Una de les apostes més clares de l'equip de govern respecte a l'autobús urbà és apropar-se a l'emissió 0. És per això que, després d'adquirir dos autobusos híbrids el 2011, té previst la posada en marxa d'un autobús totalment elèctric. Aquest nou vehicle hauria d'haver començat a circular al setembre però continua tancat a les cotxeres de Moventis per l'allargament en la matriculació i la pintura.

Notícies relacionades