Dorms bé?

Dormir bé, fer una dieta equilibrada i exercici regular són els tres pilars fonamentals per la salut física i mental. Duran l'època estival els hàbits saludables que intentem cultivar durant l'any es destaroten, però ara que comença el curs és important recuperar-los, tant pel que fa als adults com als més joves de la casa. Descansar de forma correcta, quantitativament i qualitativa, és molt important per conservar una bona salut, però també per poder rendir adequadament i poder donar resposta a les exigències del dia a dia. Segons dades de l'enquesta sobre ‘Percepció i hàbits de salut de les famílies espanyoles sobre nutrició infantil’ (SEPEAP), el 93,1% de les famílies espanyoles confessen que els seus fills no dormen les hores recomanades ni tenen uns hàbits de descans adequats. La privació de son i/o la mala qualitat del descans produeix diversos efectes nocius:

Inestabilitat emocional i del comportament: la manca de son pot ocasionar labilitat emocional, agressivitat, irritabilitat i baixa tolerància a la frustració. Això és degut al fet que la nostra capacitat de controlar les emocions, pensaments i comportament disminueix.

Problemes sistèmics (alteracions de la ingesta i obesitat): Quan no descansem prou alterem els nivells de dues hormones relacionades amb la regulació de l'apetit. La Grelina, hormona que estimula la gana, augmenta, i la Leptina, hormona que dóna sensació de sacietat, disminueix. A llarg termini, els infants que dormen poques hores tenen més risc de patir alteracions d'ingesta i sobrepès.

Alteracions cognitives: baix rendiment escolar, alteració de la memòria, dificultats d'aprenentatge, etc. La pèrdua del son REM altera la memòria, un factor clau a l'hora d'adquirir nous aprenentatges.

En definitiva, la qualitat i quantitat d'hores de son sostenen el bon funcionament de les activitats del sistema nerviós i això repercuteix directament en la conducta i els processos mentals.

El cronobiòleg Juan Antoni Madrid ens proposa un petit test per avaluar els nostres hàbits de descans que a la vegada ens pot servir de guia per millorar aquells aspectes que no fem del tot bé. Per a cada resposta afirmativa has de sumar un punt, la puntuació va del 0 (mals hàbits) a 10 (bons hàbits).

1- Fas algun tipus d'exercici físic (almenys 30 minuts al dia)?

2- Dediques menys de 10 hores al dia a una activitat sedentària com estar assegut davant d'una pantalla (sense tenir en compte les hores de son)?

3- Passes més de dues hores al dia a l'exterior amb llum natural?

4- Dorms a una habitació totalment a les fosques (sense llums de dispositius, etc.)?

5- Desconnectes del mòbil i/o altres pantalles 2 hores abans d'anar a dormir?

6- Esmorzes cada dia?

7- Sopes 2 hores abans d'anar a dormir?

8- Dorms entre 8 i 9 hores al dia?

9- Els caps de setmana et despertes menys de 2 hores més tard de l'hora habitual?

10- Fas migdiada cada dia (menys de 30 minuts)?

Mònica Marqués, psicòloga i psicopedagoga d'Actua

Notícies relacionades