“Ja érem zona 1ˮ, la tarifa plana de transport i l’impost metropolità marquen el Consell de les Planes

Foto: Jordi Pascual

El nou model tarifari del transport metropolità ha marcat el primer Consell de Barri de les Planes de l’any. Diversos veïns han protagonitzat un ampli debat només començar la sessió ja que fins ara el barri tenia la seva estació de referència a la zona 1 –al terme municipal de Barcelona– i, per tant, l’aplicació de la tarifa plana dels desplaçaments entre els municipis de l’Àrea Metropolitana (AMB) no els suposa cap avantatge en el desplaçament a la capital catalana. Sí suposa un abaratiment dels desplaçaments amb transport públic a Sant Cugat, ja que amb el nou model tarifari no hauran de pagar cap canvi de zona.

Amb la mirada fixada en Barcelona, diversos veïns han criticat la decisió de cobrar un impost metropolità vinculat al valor cadastral ja que, des del seu punt de vista, la mesura no suposa cap millora substancial. Així mateix, la representació veïnal de Can Cortés ha evidenciat la desconnexió de la urbanització respecte qualsevol servei de transport públic i, per això, han demanat també una revisió de la mesura.

El president del Consell, Joan Puigdomènech, ha explicat la implementació de la tarifa plana i ha argumentat que l’impost és la fórmula buscada per l’AMB per sufragar la mesura i poder implementar millores en la xarxa de transport. Alhora ha recordat que l’Ajuntament de Sant Cugat presentarà el mes vinent un contenciós que permeti revisar l’impost ja que la diferència del valor cadastral provoca que els santcugatencs es vegin més perjudicats que altres ciutadans de l’entorn. “No té sentit que per fer el càlcul ens agafin el valor cadastral actual quan els municipis que ja pagaven l’impost l’agafen d’anys enrereˮ, enraona el tinent d’alcalde.

D’aquesta manera, diu Puigdomènech, ja s’ha aconseguit que tècnics de l’AMB contactin amb l’Ajuntament per conèixer la preocupació i estudiar un possible ajust de la mesura. Així mateix, assegura que el recurs hauria d’aturar el cobrament de l’impost fins que no hi hagi una resolució. El president del Consell s’ha compromès a traslladar les preocupacions dels veïns als tècnics que treballen en el contenciós i, alhora, ha recordat que en quant al transport urbà es treballa en una nova concessió que es farà des de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), el que hauria de permetre millorar l’encaix també del transport municipal.

Tot i així, ja prèviament l’Ajuntament impulsa una prova pilot de transport a demanda per donar servei als barris de Can Borrull –mantenint les parades existents– i de Can Cortés –creant-ne de noves–. El servei, com a Can Barata, funcionarà sota demanda per via telefònica o per una aplicació mòbil i permetrà ajustar el recorregut del bus barri existent fins rebaixar la freqüència a un vehicle per cada mitja hora. El nou servei estarà prestat per un bus de 16 places.

Aquest pas, però, no elimina les preocupacions de diverses entitats pel que fa a diversos aspectes la mobilitat. D’una banda, diverses associacions han presentat un escrit a l’Ajuntament demanant resposta a la seva preocupació pel canvi de model tarifari i, critiquen, encara no se’ls ha respost. D’altra, com és recurrent al Consell, s’han demanat millores en el paviment de diversos carrers i també un increment de la neteja ja que amb les pluges molts vials queden coberts de terra, provocant problemes al trànsit rodat.

Entre problemes més concrets de mobilitat, el Consell de gener ha recollit la queixa de l’acumulació de cotxes i trànsit al carrer Molí, la petició d’arrencada de la tercera fase de pavimentació del carrer Sant Francesc d’Assís i la preocupació de l’Associació de Familiars d’Alumnes (AFA) de l’escola de la Floresta pel que fa a la manca de comunicació i alternatives quan hi ha algun impediment –obres, averies...– per al normal funcionament del transport escolar.

Moltes de les advertències dels veïns han estat recollides per la presidència i els equips tècnics, que s’han emplaçat a una propera reunió del grup de treball de qualitat urbana. És en aquest fòrum on també s’ha tractat el problema de cablejat aeri al barri. Puigdomènech s’ha felicitat d’algunes actuacions d’Endesa i Telefónica tot i que encara queden moltes accions pendents. També ha anunciat que properament es farà una reunió amb representants d’Endesa, a la qual es convidarà un representant de l’Associació de Veïns de les Planes, per presentar els problemes que presenta la xarxa arreu del municipi.

Els desperfectes i actuacions pendents arreu del districte ha provocat un debat recurrent en diversos punts sobre les necessitats de cada barri. Tot i que totes les entitats han coincidit a dir que cal entendre les Planes com un tot i treballar plegats per la millora del districte, també hi ha hagut reclamacions concretes d’algunes zones, el que ha provocat que altres veïns incidissin en els problemes del seu barri. Tothom s’ha emplaçat a no convertir el Consell en un espai per dir “nosaltres estem pitjorˮ.

El destí dels 100.000 euros de lliure disposició

Amb l’acord entre les entitats, el Consell de Barri del gener també ha servit per aprovar el destí dels diners de lliure disposició del 2019: 40.000 euros per a l’adequació del parc infantil de la plaça Maria Antònia, 40.000 per a la rehabilitació del casal del pi de Can Borrull, 12.000 per a la finalització del parc del Rabassalet, 4.000 per al control de la colònia de gats i 4.000 per al mobiliari de la sala polivalent dels vestuaris de l’espai Pere Grau. Ara per ara, amb el pressupost municipal prorrogat, es disposa de només 90.000 euros de lliure disposició, si bé Puigdomènech s’ha mostrat confiat en l’aprovació definitiva dels comptes properament.

Alhora, s’ha aprofitat l’avinentesa per fer un repàs dels projectes pendents dels anys anteriors. Segons han explicat els tècnics de l’Ajuntament, ja s’han acabat les obres d’adaptació dels vestuaris de l’espai Pere Grau i properament els treballadors municipals podran accedir per netejar i acabar d’acondicionar-los. La segona fase, que suposa una ampliació de la façana cap a l’espai Eco i la creació de més espais d’emmagatzematge, encara està en estudi.

S’han executat la resta de projectes tret de la instal·lació d’una càmera de seguretat a Can Cortés, que hauria d’entrar en funcionament properament. Dels pressupostos participatius municipals, ja s’ha redactat el projecte de fer un parc de tirolines a la plaça Colom. Segons ha explicat la presidència, hi haurà una tirolina i un rocòdrom. S’ha mostrat un render de l’actuació.

Notícies relacionades